RR: Bikepacking Bergslagen - Magnus Lagher | Bicycling.se
Annons

Magnus Lagher

RR: Bikepacking Bergslagen

"Det finns så oerhört mycket fantastisk cykling i Bergslagen. Som INTE är Bergslagsleden" orden är de av en väns vänner som för en tid sedan försökte cykla Bergslagsleden på tre dagar, utan packning men med support. Tänk om jag hade hört dem innan jag begav mig mot Kloten...

Vi hade efter ha inspirerats av http://livsnjutarbloggen.se/?p=7598 bestämt oss för att cykla Bergslagsleden från Kloten till Stenkällegården med två ned slag i Garphyttans respektive Tivedens Nationalparker. Så efter lite tåg (men alltså Östgötatrafiken, 80 spänn för cykeln, är det undra på att inte fler väljer att ta med den?) så var vi i torsdags eftermiddag redo. Den kanske lite rosenskimrande bilden av Bergslagsledens stigar som fantastisk singletrack slogs effektivt sönder redan innan första kvällens läger vid Lilla Kroktjärn. Förstå mig rätt, det finns partier med fantastisk singletrack, men också blockterräng, vindfällen, sten, rötter och allsköns annan natur som i bästa fall med en lätt 9 kilos mountainbike hade varit utmanande, men med en 20 kilos laståsna blir hart när omöjlig.

Visst jag hade nog kunnat uthärda, gnetat och slitit på i tio dagar och gjort leden bokstavstroget. Risken hade dock varit att det hade tagit bort all glädje, alla upplevelser och att jag väl färdig skulle sagt, aldrig mer. Men i stället valde vi att plocka russinen ur kakan, välja ut vad vi trodde skulle bli fin cykling, byta bort stök mot finaste Bergslagsvägar. Som bonus är jag faktiskt övertygad om att vi fick se mer av denna gruvtrakts själ än vad vi gjort med cykeln på ryggen, kämpandes likt svedjefinnar i Tiveden i vårt anletes svett...

Generellt kan jag dock säga att stigcykling blev bättre ju längre söderut vi kom. Kolla in Bergslagen Cykling om du vill prova all den fantastiska mountainbikecykling som trakten erbjuder. Att en dubbelvåffla med hjortronsylt i Ramunderboda inte ska missas. Att man faktiskt nästan kan tröttna på göken. 

Kategorier:
Cykelkultur 

Skriv ut Kommentarer (1)

2017-06-08 12:14, visad 2401 ggr



Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet elva med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-06-08 18:13   Mona

Vilka underbara platser ni kom till. Wow. Härligt att få se er film. Vänligen Mona i Örebro

 

MerMagnus Lagher

Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

Arkiv

  1. > Juni 2017
  2. > Maj 2017
  3. > April 2017
  4. > Mars 2017
  5. > Februari 2017
  6. > Januari 2017
  7. > December 2016
  8. > November 2016
  9. > Oktober 2016
  10. > September 2016
  11. > Augusti 2016
  12. > Juli 2016
  13. > Juni 2016
  14. > Maj 2016
  15. > April 2016
  16. > Mars 2016
  17. > Februari 2016

Mest lästa

  1. B minus one week! En vecka till Bergslagen
  2. RR: Bikepacking Bergslagen

Kategorier

  1. > Cykelkultur
  2. > Kost och näringslära
  3. > Landsväg
  4. > MTB
  5. > MTB
  6. > Pendlar - Vinterhojj
  7. > Prylar
  8. > Teknik
  9. > Träning
  10. > Tävlingar
  11. > Tävlingar
  12. > Vätternrundan
  13. > XC

Etiketter

  1. > #MyBicycling
  2. > 29'
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Bergslagen
  6. > Bikecamping
  7. > Bikepacking
  8. > Biltema
  9. > Brompton
  10. > bullit
  11. > cargobike
  12. > cykel på tåg
  13. > Cykelbloggare
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla med barn
  22. > Drift & underhåll
  23. > Dubbdäck
  24. > ekonomi
  25. > Elcykel
  26. > Framkomlighet
  27. > framtiden
  28. > Fredagsfilm
  29. > friluftsfrämjandet
  30. > friluftsliv
  31. > Giant
  32. > Gästbloggare
  33. > Halvvättern
  34. > Hinder på cykelbanan
  35. > hållbart samhälle
  36. > Kilsbergen
  37. > kollektivtrafik
  38. > Konfliktdesign
  39. > Konst
  40. > Kost
  41. > Köpenhamn
  42. > Lastcykel
  43. > Liggcyklar
  44. > linköping
  45. > Lådcyklar
  46. > Lånecyklar
  47. > långfärdscykling
  48. > Mikroäventyr
  49. > Miljö
  50. > ML12h
  51. > Motormännen
  52. > Mountainbike
  53. > multisport
  54. > Nollvisionen
  55. > Norrköping
  56. > Nya Slussen
  57. > Nära äventyr
  58. > Polisen
  59. > Politik
  60. > Prylar
  61. > Regionala cykelstråk
  62. > Resa
  63. > S24O
  64. > Salsa Cycles
  65. > Samhälls- och trafikplanering
  66. > Samhällsekonomin
  67. > SJ
  68. > SM
  69. > smveckan
  70. > Spanien
  71. > Stockholm
  72. > Touring
  73. > Trafiklagstiftning
  74. > Trafikmaktordning
  75. > Trafikregler
  76. > Trafiksignaler
  77. > Trafiksäkerhet
  78. > Trafikverket
  79. > Träning
  80. > tåg
  81. > Tåg
  82. > Tävling
  83. > Vandring
  84. > Velodrom
  85. > vikcykel
  86. > VTI
  87. > Vänner
  88. > Vätternrundan
  89. > åre
  90. > Östgötatrafiken

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser