10 fakta och myter om däck som gör din cykelupplevelse bättre | Bicycling.se
Prylar / Meka

10 fakta och myter om däck som gör din cykelupplevelse bättre

26 maj 2016

Visst du det här? Vi punkterar några av däckmyterna.

  • Ditt bakdäck slits fortare än ditt framdäck. Byt plats på däcken innan bakdäcket är för slitet, så håller de längre.
  • Om du har cykeln stående en längre period, exempelvis under vintern, se till att däcken alltid är lite pumpade. Blir däcken platta kan de torrspricka i sidorna.
  • Kolla dina däck då och då. Det är enklast i samband med tvätt. Se efter så att däcken inte har stora jack eller sprickor, och passa på att pilla bort småsten och glasbitar som eventuellt sitter i däcken.
  • Ta med extra slang, laglappar och pump när du är ute och cyklar. Första punkan fixar du genom att bara byta slang. Men släng inte den trasiga slangen, utan ta med den i fickan och använd dina laglappar om oturen är framme igen. Kom ihåg att alltid kontrollera att inget vasst sitter kvar i däcket.

  • Kör du mycket trainer bör du investera i ett specifikt trainerdäck. Det har en särskild gummiblandning och tål de speciella påfrestningarna och värmen. Använder du ett vanligt däck kan det slitas ut väldigt fort. Det finns också risk att slitbanan hårdnar av värmen och blir hal när det är dags att köra utomhus igen.

5 MYTER OM DÄCK

SMALA DÄCK RULLAR LÄTTARE ÄN BREDA
Njae, flera tester har visat att 25 millimeters däck faktiskt rullar lättare än samma modell
i 23 millimeters bredd. Förklaringen sitter i att tunnare däck deformeras lättare och de påverkar rullmotståndet mer negativt.

SMALA DÄCK HAR ETT LÄGRE LUFTMOTSTÅND
Ja, frontalarean på smala däck är mindre än på breda och därför minskar luftmotståndet. Även vikten minskar vilket förbättrar egenskaperna vid klättring eller acceleration.

DÄCK MED PUNKTERINGSSKYDD RULLAR SÄMRE
Ja, däck med förstärkningselement av nylon, aramid eller kevlar förbättrar skyddet mot punktering men försämrar rullmotståndet. Desto hårdare och stelare material som används som skydd desto bättre motstånd mot stick och skärskador, men desto sämre rullar också däcket.

SLICKS GER BÄSTA GREPPET
Nej, tester har visat att ett visst mönster har en förmåga att suga fast i underlaget bättre, särskilt när strukturen och kvaliteten i underlaget skiftar.

HÖGRE TRYCK GER LÄGRE RULLMOTSTÅND
Ja, förutsatt att underlaget är helt slätt. Så fort det börjar bli dåligt måste däcken absorbera ojämnheterna – då försämras rullmotståndet om däcken är för hårt pumpade. Dessutom blir komforten och greppet sämre.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiofem med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!