10 tips på hur du överlever vintern! | Bicycling.se
Cykelkultur

10 tips på hur du överlever vintern!

25 nov 2018

Vintern kan vara en tuff period för cyklister som bor i norra Europa. Snön, kylan, isen och mörkret gör cyklingen svår och ibland omständlig. Till skillnad från sommarcykling är kravet på rätt utrustning högre.

1. Vintercykel
Skaffa en vintercykel. Kanske en gammal mountainbike eller en mångsidig gravelhoj? Ska du köra i grupp är det läge för extra långa skärmar med "kompislapp" så att både du och cyklisten bakom dig slipper sprut från vägen.

2. Extra omsorg om händer och fötter
Köp bra vinterskor och handskar. Välj en storlek större på skorna så du kan ha extra tjocka strumpor utan att det blir för trångt. Isolera utrymmet där klossen sitter under skon, den är en effektiv köldbrygga. Läs mer om hur du håller fötterna varma i vinterskorna 

3. Snåla inte
Satsa på ordentliga vinterkläder som både håller kyla och vatten borta. Lager- på lagerprincipen är viktig med underställ närmast kroppen, därefter isolering och ytterst ett skyddande skal.

4. Spring!
Blir du för kall under träningen är det bara att hoppa av cykeln och springa tills du blir varm. Om det är händerna som är största problemet kan det räcka om du släpper styret med jämna mellanrum och skakar armarna.

5. Reflexer och lysen
Var noga med säkerheten. Att vara utan reflexer eller lysen när mörket faller är direkt livsfarligt. Även om det är ljust ute kan det vara bra om du har lite färg på kläderna så att du verkligen syns. Läs mer om hur du syns bättre i trafiken

6. Bra att ha prylar
Glöm inte att ta med ett survival-kit bestående av fulladdad telefon, energigel, verktyg och fikapengar om du får problem. Att bli ståendes i 15 minusgrader på en enslig grusväg tio mil hemifrån med bruten kedja, utan kedjeverktyg, är mindre kul.

7. Dricka på ryggen
Kör med vätskesäck om du vill vara säker på att drycken inte ska frysa. Glöm inte bort att ha isolering runt slangen, eller frekvent dränera tillbaka vätskan i blåsan. Isolerande flaskor, med förvärmt innehåll, är också en okej lösning om det inte är för kallt. 

8. Kör dubbat
Använd dubbdäck och extra tjocka slangar. Hellre att det går lite tyngre än att du ska krascha för ofta eller bli ståendes med punktering. Det som går snabbt och lätt att laga på sommaren kan vara extremt omständligt att fixa i vinterkylan.

9: Utnyttja snön
Cykling på halt och moddigt underlag kanonbra teknikträning. Det ger dig en bra grundbalans och nödvändig fingertoppskänsla. Du får också bra rundtrampsträning eftersom pedaltrycket måste vara jämnt när underlaget är halt. 

10: Känns ute helt omöjligt, maxa tiden inne!
Haka på kompisarna eller världseliten under ett träningpass på någon av det virtuella plattformarna, exempelvis Zwift, eller köp ett gymkort och ge allt på spinningen. 

Vilka är dina bästa vintertips för cyklister som hellre cyklar utomhus än inomhus? Kommentera gärna nedan. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtioåtta med siffror i fältet här

Kommentarer


2018-11-23 09:01   Pelle

När det kryper ner mot minus tio är vindtäta fleecekalsonger en höjdare. Håller värmen bra och gör att man inte behöver ha så tjock tröja på sig.

 

2018-11-23 08:59   Leonid Kuzmin

2017-12-17 02:54 Kalle: "[...] nu har jag ekrat om 2 par carbonhjul med rostfria nipplar" - Nej, rostfria nipplar är en onödigt investering. Mässing nipplar fungerar bäst. Däremot, kolfiberfälgar och vintercykling är en bra kombination.
https://www.kuzmin.se/pgs/wheels_sv.html

 

2017-12-17 09:18   Magnus

Riktiga vinterskor som är tillräckligt stora så tjocka eller dubbla strumpor får plats. Handskar med innerhandske som behåller värmen oavsett hur kallt det är. Extradäck i dubbdäcken för minskad punkteringsrisk.

 

2017-12-17 08:20   Fredrik

Om det är 15 grader eller kallare kan det vara smart att sätta en tjock varm tröja utanpå det vindtäta skiktet. Detta gör att fukten som passerar vindskiktet är vattenånga och fukten ventileras effektivt bort från yttersta tröjan. Om man har vindskiktet ytterst bildas massor av kondens på insidan av plagget. Detta kommer av att kall luft håller mindre vattenånga än varmare luft.

 

2017-12-17 02:54   Kalle

Mina bästa erfarenheter av 100-tals vinter-mil är att bara de bästa grejorna duger. Di2 fryser inte fast och samma sak gäller hydrauliska bromsar. Saltet letade sig in i nipplarna på hjulen – nu har jag ekrat om 2 par carbonhjul med rostfria nipplar, så nu kan dom rulla länge till utan galvaniska strömmar som pulveriserade aluminium.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!