29-tummarnas år? | Bicycling.se
Prylar / MTB

29-tummarnas år?

20 mar 2012

Efter att i flera år varit ett alternativt alternativ till den gällande hjulstandarden på 26 tum klev 29-tummarna in i finrummet 2011. Vad är fördelen med att cykla på en 29-tummare jämfört med en 26-tummare? Vi vill veta vad du tycker om de "nya" 29-tummarna.

Från att ha varit en svårsåld cykeltyp sålde de slut tidigt under säsongen. Efterfrågan var helt plötsligt större än tillgången och cykelhandlarna ångrade sina försiktiga inköp. Till 2012 har de förhoppningsvis lärt sig.

Det finns flera anledningar att köpa en mountainbike med större hjul. En del argument är baserade på enkla fakta och sanningar medan andra är baserade på antaganden. Det finns självklart för- och nackdelar med större hjul, precis som med mindre hjul. Att större hjul är tyngre än motsvarande hjul i mindre storlek är en nackdel.

Att de rullar över ojämnheter lättare är för det mesta en egenskap som ska tillskrivas de större hjulen. Vissa påstår också att de större hjulen har ett lägre rullmotstånd. Men i de jämförelser av rullmotstånd som har gjorts har 26 och 29 tum visat sig ha samma rullmotstånd. Hjulens högre vikt och ökade storlek ger också förbättrad stabilitet tack vare att den roterande massan hamnar längre ifrån navets centrum. När cykeltypen var en nymodighet misslyckades många ramtillverkare med geometrin. De flesta byggde helt enkelt en 26-tummare med plats för större hjul. Cyklarna upplevdes då som lite sega och svårcyklade.

Rätt recept på en lyckad storhjuling
Nu har många cykeltillverkare hittat rätt med ramgeometrin och det finns numera nästan lika mycket komponenter till storhjulingarna som till 26 tum. Urvalet av däck var länge en nackdel men nu finns de flesta däck i båda storlekarna. För svensk terräng behöver man inte anpassa utväxlingen till de större hjulen. Ska man cykla i bergig terräng bör man däremot kolla upp så att utväxlingen är anpassad till de större hjulen. Speciellt om det sitter ett tvådelat vevparti på cykeln.

När det gäller de heldämpade tjugoniotummarna har de flesta tillverkare gjort sin läxa redan till första året. Både Scott och Rose har hittat en geometri som passar det tänkta användningsområdet. Scott har en lite flackare gaffelvinkel men som är ställbar och därför passar bra både för racing och för teknisk stigcykling. Rose har valt en geometri som är ganska standard för cykeltypen. Inte helt olik den geometri som Jaroslav Kulhavy hade när han vann VM i cross country på en heldämpad 29-tummare. Skillnaderna är små och ofta så rör det sig om en halv grads skillnad på styrvinkeln och någon centimeter kortare eller längre kedjestag. Skillnader som ändå märks ganska tydligt när man väl cyklar. Vi har cyklat alla cyklar både i typisk långloppsterräng och i riktigt teknisk skog.

När man väljer en ny cykel med stora hjul är det som alltid viktigt att veta vilken typ av cykling som man ska ägna sig åt. Än så länge är de flesta cyklar i den här kategorin relativt mångsidiga, det finns ännu inga rena utförscyklar med 29 tum stora hjul. Ska man bara köra grusväg och relativt lättåkta långlopp kan det vara bra att kolla på de extremt lätta cyklarna som är så populära i Norge. Den norska tillverkaren Diamant har en helstel 29-tummare i sitt sortiment som väger 6,7 kilo. Den lättaste cykeln i vårt test är norska Bros som väger 10,7 kilo storlek L. De flesta heldämpade 29-tummare har ett brett användningsområde och kan beroende på specifikation duga till både cross country och lite lättare friåkning.

Hela testet hittar du i # 2, 2012 av Cykeltidningen Kadens. Cyklarna som är testade är Bros Adventure XT, Cube Ltd SL, Merida Big Nine 1200, Rose Dr Z 29 -2, Scott Spark Elite 29, Specialized Stumpjumper Comp.

Vad är dina erfarenheter av 29-tummare? Kan du tänka dig att köpa en 29:a? Fyll på med kommentarer här!

 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextionio med siffror i fältet här

Kommentarer


2012-03-20 10:59   Anders Linden

Testade en Focus Raven 29r 1.0 förra veckan o min uppfattning var att när man väl fått upp farten så e den lättare att hålla, så länge det inte kommer en längre uppförsbacke. I stökig terräng fick man ett bättre flyt, men när det gäller ojämn körning med snabba accelerationer o snabba inbromsnungar samt snäva kurvor då föredrar jag allt min 26tummare före 29ern....

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!