3 effektiva pass för cykelpendlaren | Bicycling.se
Cykelkultur / Pendlar - Vinterhojj

3 effektiva pass för cykelpendlaren

  Foto: Luca Mara
12 sep 2018

Lägre blodtryck var ett av resultaten när en grupp bilister bytte bilen mot cykel till jobbet, tre dagar i veckan, under ett års tid.
Hur kan du göra det bästa av tiden på cykeln till och från jobbet?

Cykelpendling kan inte bara förbättra blodtrycket utan också midjemåttet, blodfetterna, konditionen och det mentala välbefinnandet. Precis som att träningspass går att variera i oändlighet kan även sträckan mellan hemmet och jobbet bjuda på stor variation för dig som vill öka din prestation. En dag med full gas hela vägen, nästa dag en extrasväng, eller så rullar du lugnt för en dags aktiv vila och återhämtning.

Gör det bästa av din pendelcykling. Hur lång tid tid har du till och från jobbet?

10-15 minuter
Kan låta som en blygsam sträcka, men det blir ändå tjugo till trettio minuter om dagen. Detta är en perfekt sträcka för återhämtningspass. Ett lättare pass där det handlar om att skapa cirkulation och ett behagligt lugn i kroppen.

Går det inte att köra tufft? Nja, sträckan är lite för kort för att köra exempelvis tröskelträning. Likaså är det svårt att tajma med upp- och nedvärmning när det gäller ännu tuffare intervaller. Men har du extra tid är det bara att bygga på med lämpliga omvägar.

30 minuter
Varför inte ett tröskelpass? Du kan antingen hålla ett jämt högt tempo hela vägen på cirka 80-85 procent av din maxpuls, eller dela upp det i kortare intervaller mellan 8-12 minuter med 2 minuters vila emellan. Värm upp 5-10 minuter innan du drar igång med intervallandet.

Är du inte ett fan av extra gadgets och hårda siffror när du cyklar så kör på känsla. Vid den här intensiteten ska andningsfrekvensen öka och det ska vara svårt att hålla ett sammanhängande samtal. Du ska bli varm och känna att benen driver på bra. 

60 minuter
Lucky you! Din pendling kan bli precis så effektiv som en timme på cykel kan bli. Beroende på träningsstatus och ambitionsnivå kan du välja att köra återhämtning åt ena hållet, och maximala intervaller åt andra hållet. 

VO2max eller maximal syreupptagningsförmåga kan tränas i korta intervaller med stor kraftinsats. Intervallerna kan vara mellan 2 och 5 minuter långa, fördelat på 3 till 5 i antal. Vilan bör vara lika lång som intervallen eller något längre.
Du ska förstås vara ordentligt uppvärmd och dessutom rulla av efteråt i 10 till 15 minuter. 

En dag kanske du istället orkar med två tröskelpass. Ordentlig uppvärmning samt nedvarvning i 10 till 15 minuter, däremellan kör du som 30 minuters-pendlaren ovan. Detta blir en slitsam och hård dag vilket kan göra att du behöver en vilodag från cykeln efteråt.

Lek med din tid på cykeln
Den bästa träningen är den som blir av. Men också chansen att få fylla lungorna med luft inte redan andats av tjugo andra personer inne på en buss, och att rensa skallen. Du har en startsträcka som gör att du kan komma till jobbet fokuserad, och en avslutning som gör att du kan komma hem avslappnad. En cykelpendlare har allt att vinna.

Och du, tänk på hur du cyklar, du är sällan ensam i trafiken. Var rädd om både dig själv och andra!

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiofem med siffror i fältet här

Kommentarer


2018-09-23 22:08   Daniel Breece

Birjer Birgersson. Vi utgår från att folk som läser använder sitt sunda förnuft och visar hänsyn i trafiken. Vi poängterar även detta sist i artikeln. Dessutom ska man komma ihåg att trafiksituationen skiljer sig åt i landet. Vissa saker kanske inte funkar i Stockholm men väl i Jönköping eller Halmstad, eller hur?

 

2018-09-23 09:46   Birjer Birgersson

”Tips” som dessa är presice vad som behövs för att få till en mer kontraproduktiv cykelkultur och får ännu fler att trampa ännu vettlösare och respektlöst under sin färd mot jobbet, som om det inte redan nu är allt för riskfyllt att förflytta sig i rusningstrafiken med alla som ligger över tempopinnarna i någon slags inviduell tävling till sina arbetsplatser. Men detta är inget som någonsin tillåts att diskuteras bland redan frälsta och invigda tempopendlare.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!