3 heta produkttrender för framtiden | Bicycling.se
Prylar

3 heta produkttrender för framtiden

4 nov 2013

Varje år så introduceras det en massa produktnyheter på marknaden. En del stannar, andra försvinner lika fort som dem kom. Nummer 3 kommer definitivt hänga med ett tag.

Att cykling är en hårdvarusport skriver nog de flesta under på. Utan hårdvara i form av en cykel så är det ju en smula svårt att, eh, cykla. Under åren så har vi sett mängder av ny och spännande prylar och tillbehör som alla lovar mer fart och komfort och stil. En del trender överlever smekmånaden och erkänns som den nya normen, medans andra nymodigheter bleknar bort efter något halvår. Eller ännu snabbare. 

Här är tre rykande heta och spännande trender som vi tror kommer förändra hur vi cyklar idag och i framtiden. 

1. 27.5"/650b-hjul

Giant kommer inför nästa år stort med 27.5"-hjul.

Mountainbikehjul har traditionellt mätt 26-tum. Ungefär 2004 började cyklarna med 29-tums hjul att slå igenom. Förövrigt en storlek som lite grovt räknat är lika stor som 700c för landsvägscyklar. De rullar lättare över stighinder som stenar, klippor och stockar, och trots att de kan verka lite osmidiga på tajta, tekniska stigar, känns de snabbare än 26-tumshjul. Men ramarna som krävs för att acceptera 29-tumshjul kan kännas klumpiga för en del åkare, särskilt kortare cyklister.

Med tre olika hjulstorlekar med fyra olika namn så har det just blivit lite krångligare att hitta sin nästa, bästa mountainbike. Men baserat på hjulstorlekens acceptans hos flera av de stora tillverkarna har det nya formatet kommit för att stanna. Att 27,5 tar det bästa ur båda världar är inte en sanning. Men att det kan vara den bästa kompromissen för många cyklister skriver vi under på.  

2. Mindre dyra GPS-datorer

Japanska CatEye erbjuder överkomplig GPS-loggning med sin Stealth 50.

För en del åkare så ligger det en stor tjusning i att kunna ladda upp data från sin senaste träningstur till Strava eller andra sociala media, där man kan studera, jämföra och slå sig för bröstet över sin senaste toppnotering. Men om du inte vill cykla med din smart-phone , utan istället använda en specifik cykeldator så har det hittills varit en dyr historia.

Garmins toppmodell 810 och lillebrodern 500 kostar många tusenlappar, men kan också visa vägen med tydliga pilar eller hitta den närmaste livsmedelsaffären.

Men nästa år kommer några relativt billiga datorer att finnas på marknaden. Soleus Draft kommer i USA inte kosta mer än $100 och japanska CatEye kommer lansera Stealth 50. Den kommer fungera med en rad hjärtfrekvensmätare och wattmätare som kommunicerar via ANT+-protokollet och för dem som gillar Strava så kan kan datorn ladda upp filer direkt till tjänsten. Och detta till ett pris på $150. 

3. Breda är det nya smala

Bredare performancedäck är en klar trend. Här ett 25mm-däck, Michelin Pro4 Endurance.

Cyklar du landsväg finns det en stor sannolikhet att dina däck är 23 millimeter breda. Normen för hur breda däck kan och bör vara för att man skall kunna cykla snabbt och effektivt har och kommer variera med åren, men 23 millimeter har hittills varit en bra kompromiss upplever de flesta.

Men under de senaste åren har fler och fler cyklister gått mot bredare däck. Grusvägsracing och äventyrscyklister har pressat tillverkare mot att erbjuda allt bredare performance-inriktat gummi. Vittoria, Michelin, Continental och Schwalbe är några varumärken som erbjuder premiumdäck ända upp till 35 mm. Här ska det direkt tilläggas att långt ifrån alla landsvägsramar och framgafflar klarar så breda däck.  

Däck med stor volym ger ökad komfort, bättre grepp och förbättrat skydd mot punkteringar. På minussidan hamnar den ökade vikten - och om lufttrycket är lågt ökar också rullmotståndet.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiotvå med siffror i fältet här

Kommentarer


2013-11-11 20:34   Per-Axel

Men att rullmotståndet ökar med lågt lufttryck måste väl ändå vara en fördel för breda däck eftersom smala däck är betydligt mer känsliga för lågt lufttryck.
Med ett bredare däck kan man köra med lägre lufttryck och ändå ha samma rullmotstånd. Med lägre lufttryck diffunderar dessutom inte luften ut lika snabbt heller.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!