4 frågor din cykelaffär ska kunna svara på | Bicycling.se
Cykelkultur

4 frågor din cykelaffär ska kunna svara på

17 mar 2016

En bra cykelaffär hjälper dig att hitta rätt cykel för dig, trots att du inte är spekulant på deras dyraste hoj. Ställ de här 4 frågorna för att se till att du lämnar affären med en cykel som bäst passar dig och dina behov.

Att köpa en ny cykel är förenat med många olika känslor. Där måhända den största är att man vill bli nöjd och känna att man passar som hand i handsken med sin nya ögonsten. 

Om du kommer förberedd med nedanstående frågor så har du direkt förbättrat dina chanser att lämna din lokale handlare med en cykel som du kommer trivas på och med. 

1. Kan jag prova den här cykeln i min storlek?

Provcykla innan du köper, det gäller inte minst om du tagit sikte på en dyr cykel - då vill du inte chansa. Om en cykelaffär inte har just din storlek på golvet be dem då att bygga upp ett exemplar i rätt storlek. Annars delar ofta många modeller från samma märke en geometri, om än att de är utrustade med andra komponenter. På så vis får du en uppfattning för hur cykeln passar dig. 

2. Kan jag byta delar?

Sadlar och styrstammar är exempel på komponenter som både kan och brukar vara unika beroende på hur du är utformad. En bra cykelaffär ska vara villig att byta ut en del här eller där för att se till att cykeln passar dig. Och vill du uppgradera någon del så är det inte ovanligt att du får lite rabatt. 

3. Har affären en bikefit-service? 

Bättre cykelaffärer erbjuder en så kallad bikefit, där du får hoppa upp på en cykel iförd cykelkläder och skor och sedan trampa medan din sittställning blir bedömd av utbildad personal. En bikefit kostar en slant men kan ge dig värdefull information om din sittställning som du sedan kan använda när du ska köpa din nästa cykel.  

4. Är affären villig att hjälpa mig att justera cykeln och dess passform efter köp? 

Somliga aspekter av din sittställning på cykeln, som längd till styret - styrhöjd - spurtklossarnas possition, manifesterar sig själva först efter att du har cyklat några veckor på den. Är cykelaffären villig att hjälpa dig att nå din bästa sittposition och anser att det är en del i ditt val att köpa en cykel från dem, trots att det har gått ett par veckor? 


Varningstecken

De flesta cykelbutiker är genuint intresserade av dig som kund, men dra öronen åt dig om du upplever följande:

* Du får inte provcykla: Om butiken inte erbjuder en provtur på den cykel eller en liknande cykel som du är intresserad av. Det gäller framförallt dyrare cyklar. Du vill inte köpa grisen i säcken när du satsar grova pengar. 

* Dina åsikter blir svepta åt sidan: Om en försäljare insisterar att en cykel i en viss storlek eller modell är den rätta och du inte håller med om det, så hör med en annan affär om deras åsikt. Den första affären kanske försöker bli av med en nedsatt eller utgående modell. Låt dig inte falla för en felaktig frestelse. 

Och slutligen...

Du blir inte tagen på allvar som kund eller ignorerad: Enkelt. Ta din feta plånbok fylld med dina surt ihopjobbade kronor och gå till en trevligare cykelaffär - det finns faktiskt!

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiofem med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!