5 sista minuten tips inför Vätternrundan från Mattias Reck | Bicycling.se
Landsväg / Vätternrundan

5 sista minuten tips inför Vätternrundan från Mattias Reck

  Foto: Hans Berggren
13 jun 2019

Nu är det sista rycket inför årets stora cykelfest och utmaning. Mattias Reck som till vardags är tränare i Trek-Sagafredo och i år är med och kör med Skoda Cycling Team ger sina bästa tips för helgens äventyr.

1. Det kan bli ganska varmt detta året. Härligt på ett sätt, men det sänker även din prestationsförmåga. Så det blir extra viktigt att dricka ordentligt. Du som vet med dig att du har svårt för att dricka, häll i ett halvt kryddmått salt per flaska! Tänk även på att kyla dig när det går. Stå inte i solen i onäödan utan försök sök skugga i pauser och innan loppet. Ute längs banan kanske du kan hitta ett ställe där du kan äta en glass i skuggan. Och glöm inte solskyddskrämen! 

2. Vättern är så pass långt att det är väldigt enkelt att ge kostrekommendationer! Alla oavsett kroppsvikt eller nivå har nytta av 80-100 gram kolhydrater per timme. Första timmen kan vi säga att du får respit på den punkten om du laddat väldigt bra och känner dig helt "fullproppad" men därefter gäller det att sikta på 80-100 gram/h. Om du sen får i dig det från dryck, gel eller bars spelar ingen större roll.

3. Undvik nya saker! Framförallt gäller det sånt som du har närmast kroppen! Du ska använda det som du vet fungerar och som du är van vid.

4. Detsamma gäller sista dagarnas uppladdning. Ändra inte din kost alltför mkt. Ät som vanligt men med lite mer fokus på ökat kolhydratintag. Glöm inte att dricka bra. Unna dig även lite extra godsaker så du ökar på energiintaget, gå och småät lite.

5. Sen brukar jag dela in själva loppet i tre delar:

a) Första delen är bara ca en timme lång och gäller kanske framförallt i snabbgrupperna. Det är nervöst, det går ofta för fort, kantvinden kan ställa till det osv. Men ganska snart blir det mer lä efter Ödeshög och vi kommer in i b) Smekmånaden som sträcker sig ner till Jönköping. Här gäller det att inte förivra sig trots att det går lätt. Många cyklar för fort ner till Jönköping. Efter det kan man i stort sett säga att från backarna i Bankeryd har du c) Del tre, dvs resten av loppet. Då handlar det om att jobba, jobba, jobba. Uthålligheten avgör. Ät bra, drick bra, och glöm inte att peppa varandra. Många får svackor, men det går absolut att komma tillbaka. Fokusera på energiintag och peppa varandra. Gruppen är otroligt viktigt! Hjälp och stötta varandra!

Lycka till, ha kul och kör säkert!

Vi ses ute på banan!

Foto: Hans Berggren

Foto: Hans Berggren

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtioett med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!