5 små tips – stora resultat | Bicycling.se
Träning

5 små tips – stora resultat

  Foto: Luca Mara
17 okt 2014

Problemfri mage, mer energi på träningen samt bättre fokus och lägre blodtryck. Genom att följa våra 5 enkla råd kan ditt liv som cyklist bli så mycket bättre.

Ät som ett proffs
Proffslaget Garmin-Sharp har tagit fram en särskild drinkmix som är helt fri från tillsatser och kemikalier, eftersom cyklisterna klagade på att de fick magproblem av de vanliga idrottsprodukterna. Fyll på med oraffinerat bränsle och fullvärdiga livsmedel som är gjorda från grunden med bra råvaror.

Vatten på morgonen
På morgonen är du mer uttorkad än någon annan tidpunkt på dygnet. Ändå sveper de flesta av oss en ansenlig mängd kaffe och väntar ända till lunch innan vi går över till vatten. Kaffe består i och för sig av mycket vatten, men har inte alls samma förmåga att läska upp dig. Vatten hjälper till att transportera näringsämnen och syre till musklerna och om du inte får tillräckligt kan cykelträningen på kvällen kännas onödigt seg. 

Ta sovmorgon
Så fort du ökar din träningsmängd behöver du också sova mer för att återhämta dig ordentligt från den extra belastningen. Under sömnen bygger kroppen upp musklerna och gör dig starkare så att du kan hålla dig skadefri. Att sova för lite är lika illa som att bli övertränad.

Glöm inte att andas
Flera forskare och många olika studier är överens om att du kan få ner både stressnivåerna och blodtrycket, och bli mer avkopplad, genom medveten andning. Långa djupa andetag är särskilt viktigt för att den som verkligen vill hitta fokus inför ett stort lopp.
Andas från diafragman som sitter strax under bröstkorgen. Dra in luft genom bröstet tills revbenen och skulderbladen expanderar. Håll andan och räkna till fem, andas sedan ut. Upprepa ett par gånger om dagen.

Gå med i en cykelklubb
Genom att cykla tillsammans med andra kommer du att kunna höja din snitthastighet, spara energi och få mer inspiration och motivation. En studie från 2012 visar att de som cyklar tillsammans med andra tränar dubbelt så länge som de som cyklar ensamma. Finns det inga gruppcyklingar i närheten? Ladda ner en träningsapp så får du virtuella kompisar att träna med.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiofyra med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!