5 sorters bakväxelsallad & kedjebrott – här är räddningen! | Bicycling.se
Prylar / Meka

5 sorters bakväxelsallad & kedjebrott – här är räddningen!

11 maj 2015

När oturen verkligen är framme, bakväxeln fastnar i bakhjulet och dras med runt och helt enkelt exploderar – så här löser du situationen för stunden.

1. Allt har fastnat och ser förstört ut, men med lite tålamod går det att reda ut och ingenting är egentligen trasigt. Orsaken kan vara att en gren eller liknande fastnat i bakväxeln och ekrarna. Bästa sättet att reda ut härvan är att försiktigt rulla bakhjulet baklänges samtidigt som du hjälper till att lossa de delar som fastnat i varandra. 

När allt lossnat och du kan se att allt fungerar igen, är det viktigt att först kolla att allt är rakt och sitter som det ska. Ofta kan några ekrar blivit böjda eller skavda, men är hjulet fortfarande hyfsat rakt är det ofta inga problem att köra vidare. 

Men titta noga på ekrarna längst in vid navet. Är de mycket nerskavda finns risken att de går av vid belastning.

2. Oredan är utredd och allt är helt, men bakväxeln sitter snett. Tack vare att bakväxel-örat är mjukt har inget annat gått sönder. 

I vissa fall kan det gå att köra vidare så länge man inte använder de lättaste växlarna, men det är oftast ingen bra idé för snart är nog olyckan framme igen.

Rikta växelörat genom att sätta in en insexnyckel i bakväxelbulten och sedan med handkraft böja tillbaka växeln och växelörat. Det kräver lite känsla för när det är rakt, och även för hur mycket växelörat går att rikta.  Kom ihåg att rikta eller byta ut växelörat snarast för att undvika att det händer igen.

3. Allt är helt, men kedjan har gått av. Har du en kedjebrytare med dig går det att fixa på två sätt. Antingen nitar du ihop kedjan där den öppnat sig, eller så kapar du kedjan en länk och sätter ihop den igen. Kontrollera bara kedjelängden, för den kan bli för kort för att fungera på vissa växlar.

Ett ytterligare alternativ är att fixie-fixa kedjan – det vill säga att montera kedjan utan att använda bakväxeln. Passar bra om kedjan är för kort, eller om du inte vill riskera att använda en defekt bakväxel eller om växelörat är på gränsen att gå sönder när du cyklar vidare.

4. Bakväxeln är skadad och fungerar inte, eller växelörat är av eller går inte att rikta.

Fixie-fixa kedjan på en utväxling som fungerar, och använd inte bakväxeln alls.

Testa dig fram till rätt kedjelängd genom att först välja klinga fram, beroende på hur kuperad terrängen är på vägen hem.

Välj sedan en växel på kassetten som ger både bra utväxling och en hyfsat rak kedjelinje. Har du tur fungerar denna ”kedjelängd”, och det går att sätta ihop kedjan. Passar inte kedjelängden får du testa på en lättare eller tyngre växel. En alltför kort kedjelängd går inte att nita ihop, och är kedjan istället för lång så riskerar den att hoppa. Det blir sällan perfekt, men du slipper i alla fall traska hem till fots.

5. Ramen eller hjulet är så trasigt att det varken går att cykla vidare eller laga på plats.

Det är väldigt sällan som en ram blir så skadad att fixie-fix inte fungerar, men en riktigt lätt kolfiberram kan i värsta fall gå av helt vid baknavet. Även ett hjul kan bli så skadat att det inte går att cykla på, främst beroende på att alltför många ekrar går av.

En skruv lös…

  • Lösa skruvar eller bultar går enkelt att dra åt om du har med dig rätt verktyg. 
  • Skulle du tappa en skruv helt kan du låna en från en mindre vital plats – exempelvis från den ena bromsen – till den du hellre använder, eller från framväxeln till bakväxeln. 

LÄS MER
SOS! 7 cykelproblem och hur du snabbfixar dem

Henrik van Ingelandt är cykelmekaniker och har jobbat med att göra cyklar glada i hela sitt yrkesliv. Han har varit med i landslaget på både OS och VM, och anses vara en av landets absolut främsta mekaniker.  

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiosex med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!