5 tips som håller dig kvar i klungan | Bicycling.se

5 tips som håller dig kvar i klungan

25 apr 2018

Från vardagsrummet och rakt in i proffsvärlden. 38-åriga Leah Thorvilson kammade hem ett proffskontrakt när hon tränade med den digitala trainerplattformen Zwift. Nu delar hon med sig av sina bästa tips – så håller du dig kvar i klungan.

 När Leah Thorvilson upptäckte att den digitala och virtuella träningsplattformen Zwift arrangerade en tävling, med en plats i proffslaget Canyon Sram som förstapris, blev det en morot i hennes träning.
– Jag funderade inte ens i två sekunder på vad jag skulle behöva gå igenom för att vinna, säger före detta maratonlöparen, som började med cykling när en lårskada och flera knäoperationer hade satt stopp för löparkarriären för gott.

I december 2016, efter sex månader med Zwift Academy – ett särskilt program som inkluderade virtuella rundor, effektmätning och slutligen ett tiodagarsläger på Mallorca med två andra finalister och proffslaget Canyon Sram – stod det klart att Thorvilson var bäst av de 1 200 cyklister som deltagit i tävlingen. I januari lämnade hon sitt jobb för att på heltid jaga de snabbaste kvinnorna i världen, där klungtekniken prioriterades, så att den skulle kunna matcha hennes starka motor.

Vi träffade Thorvilson efter hennes första internationella tävlingar. Här är hennes bästa tips till alla som försöker sitta med i en snabbare grupp, vare sig det är på Zwift Island eller i verkliga livet.

5 tips som håller dig kvar i klungan

Öva på ryck
Energin i klungan under en tävling gör att saker och ting sker snabbt. Uthållighet är bra, men du måste också kunna reagera på förändringar. Det bästa sättet att träna på det är att lägga in attacker på träningsrundorna. Jag implementerar det i träningen så att jag får med känslan av klungkörning och rätt intensitet.

Följ rätt hjul
Ingen solorunda i världen kan förbereda dig på gruppcykling. Sök upp någon i klungan som verkar cykla säkert, och håll dig bakom denne. Lägg inte all uppmärksamhet på cyklisten precis framför dig, utan registrera också hur det ser ut längre fram på vägen, så att du kan förutse vad som kommer att hända.  

Var beredd på att bli avhängd
Cykla inte alltid i samma trygga tempo där du aldrig blir avhängd –  håll koll på var du har din komfortzon och våga ta dig ur den. Leta rätt på gruppträningspass där cyklisterna håller en fart som utmanar dig, men ändå är överkomlig, i alla fall en stund. Det är bra om du känner till området ni cyklar i så att du hittar hem ifall du blir avhängd. På Zwift är det aldrig ett problem – kan du inte hänga med gruppen kan du ändå alltid fortsätta där du är, hemma i vardagsrummet.

Be om hjälp
När jag brottades med tekniken i inbromsning, kurvtagning och utförsåkning på Mallorca, saktade Pauline Ferrand-Prévot in för att cykla bredvid mig. Hon sa åt mig när jag skulle bromsa. Det visade sig att jag bromsade mitt i kurvan istället för innan, vilket ledde till en krasch och några dåliga kurvtagningar. Hennes råd gjorde stor skillnad.

Lär dig tävlingsetiketten
Vid min första tävling var jag på toaletten precis före start och kom tillbaka fel väg: jag cyklade på banan baklänges till starten, vilket gjorde att jag bökade in mig och min cykel längst fram. Så gör man inte! Gå alltid in i fållan från baksidan – cyklisterna längst fram är de snabbaste.

För full koll på vad som gäller i klungor, kolla in vår klungskola

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextioåtta med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!