6 måsten för ditt trainerrum! | Bicycling.se
Prylar

6 måsten för ditt trainerrum!

4 dec 2015

Under höst, vinter och vår så är det många som tränar på cykeltrainers. Här bjussar vi på 6 tips för att både köpa och använda trainers på bästa sätt.

Storlek
Tänk igenom hur mycket plats du har tillgängligt för en cykeltrainer. Kan trainern stå framme med cykeln monterad och klar att användas, eller är det bäst för husefriden att kunna stuva undan den i en garderob?

Är det en traditionell trainer som bromsar bakhjulet med ett magnet- eller fläktmotstånd som du är ute efter? Eller vill du arbeta på ett mjukt och följsamt rundtramp genom att cykla på rullar? Eller är det kanske en uppkopplad trainer med dataskärm och virtuella cykelkamrater som lockar? En sådan trainer ställer naturligtvis krav på utrymme och och också plånbok. 

Ljudnivå
Trainers väsnas helt enkelt en hel del. Somliga mer, andra mindre och det bästa är om du kan prova trainern du är intresserad av. Tänk också på att om du provcyklar den i en stor, öppen sportaffär, så blir akustiken betydligt annorlunda i ett mindre rum hemma hos dig.

Och. Ju grövre mönster på bakdäcket - desto mer oväsen. Kör slicks eller kör inte alls. Om du är mån om grannarna och din egen hörsel vill säga. 

6 råd för en bättre trainer-workout

1. Vatten
Du kommer dricka mer än om du hade cyklat utomhus.

2. Fläktar 
Däcket går varmt mot rullen och det är inte ovanligt att man råkar ut för punkteringar. Kör med en fläkt riktad mot rakt mot dig och en riktad mot bakhjulet. Eller köp ett särskilt trainerdäck som är menat att enbart användas på ett bakhjul som nöter trainer. 

3. Trainermatta
Du kommer svettas mängder och allteftersom svetten bildar pölar under dig så kanske din trainer börjar halka runt under de mer intensiva intervallerna. 

4. Handduk
Svep den över ramen för att skydda den från svett, vatten, sportdryck och fukt.  

5. Telefonkatalog eller framhjulsstöd
För att att din cykel ska hamna i våg med det upphöjda bakhjulet (om du kör en magnet- eller fläkttrainer), så måste du placera något under framhjulet som höjer upp framänden. Annars kommer du cykla i en evig nedförsbacke. Skönt en stund, jobbigt i längden.

Skaffa ett ställ för framhjulet som både står stadigt, fixerar framhjulet stadigt, ger dig en cykel som står i våg och som ger dig en bra plattform att ge järnet på. Det kan verka vara en pryl som tillverkarna bara vill tjäna pengar på, men den fyller faktiskt en viktig funktion. 

6. Underhållning!
En TV, iPod, iPad, VHS, betamax, Netflix, YouTube, en träningskompis, en sambo som hejar på, vad som helst som får dig att inte snegla på klockan och tänka på hur många minuter det är kvar tills du kan sluta trampa. Palla upp din laptop framför trainern och kör ett YouTube-klipp med någon Tour de France-etapp eller Paris-Roubaix för att få stimulans. Eller Paradise Hotel. 

Hur undviker du att bli uttråkad på trainern? Föredrar du rullar, en vanlig trainer eller har du skaffat en avancerad uppkopplad virtual reality-trainer? Eller du kanske har tagit steget och skaffat en Monark och börjat träna efter watt på allvar?  Kommentera gärna nedan!

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettiotre med siffror i fältet här

Kommentarer


2015-12-04 13:15   Mikael

Smart trainer & Zwift gör att det snarare är svårt att inte ta ett pass på trainern...

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!