7 tips som gör det lättare att äta på cykeln | Bicycling.se
Träning / Kost och näringslära

7 tips som gör det lättare att äta på cykeln

10 maj 2018

Vänta inte med att fylla på tills du stannar. Med de här 6 enkla tipsen från tränaren Jill Gass kan du lättare äta och dricka på cykeln.

Var förberedd.
Öppna förpackningen på energikakorna redan innan du åker hemifrån. Placera det du vill äta i fickan som du lättast kommer åt med handen. 

Välj rätt flaskställ.
Det betyder att den både släpper flaskan lätt så att du inte behöver ge dig in i en dragkamp varje gång du ska dricka, men också att flaskan inte lossnar när du cyklar i stökigare terräng.

Tänk före.
Om du vet att du snart kommer till en teknisk utförskörning, en skarp sväng eller en svår klättring bör du vänta med att fylla på energi och vätska. Och sitter du i en klunga sköter du bäst ditt energiintag när du är längst bak i gruppen.

Få grepp.
Kör du landsväg flyttar du din styrhand över till den platta delen av styret bredvid styrstammen – där har du mest stabilitet när du bara ska cykla med en hand på styret.

Drick lagom.
Ta några snabba klunkar var tjugonde minut, istället för att vänta så länge att du måste tömma halva flaskan för att släcka törsten

Tejpa fast gelsen
Du kommer inte se detta hos så värst många vanliga cyklister, men triathleter och multisportare brukar ibland tejpa fast några gels på överröret med ett varv eltejp. Då är det bara att rycka en när andan faller på. Extra bra när du ska vara ute länge och platsen i fickorna kanske inte räcker till.

BÄTTRE BALANS 
Använd kroppen. Du måste inte kunna cykla utan händerna på styret för att öppna en förpackning och dra i dig en gel. Här är övningen som tränar upp din styrförmåga med kroppen istället för med händerna:

Ställ upp en rad med sex koner (bollar eller flaskor) med ungefär två meters mellanrum. Cykla runt konerna med händerna på styret, men fokusera på att ta dig genom kurvorna med hjälp av din coremuskulatur och dina höfter. Det ska kännas ungefär som att åka skidor. Använd händerna mindre och mindre för att styra dig fram. Öva i 5-10 minuter, en gång i veckan. Efter några veckor bör du kunna lita på att bålstabiliteten tar dig igenom svängarna. Ditt mål? Att navigera dig genom slalombanan helt utan händerna på styret. 

Läs mer: Allt du behöver veta om energigels

Läs mer: De viktiga matvalen som förlänger din cykelkarrlär!

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettioåtta med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!