7 myter och sanningar om tjejhojar | Bicycling.se
Prylar / Landsväg

7 myter och sanningar om tjejhojar

21 okt 2014

Unisex eller damspecifika cyklar – det är vad som finns på marknaden idag. Det måste ju betyda att tjejerna har mycket mer att välja mellan? Men varför då? Vi synar 7 vanliga påståenden om damspecifika cyklar.

MYT
1. Tillverkaren använder bara en annan lack och kallar det för tjejcykel.


Det finns en anledning till att många tror att det är så – en gång i tiden var det nämligen sant.
– Många av de första kvinnliga modellerna var bara mindre och rosalackade, säger Heather Henderson, produktchef på Cervélo.


MYT 

2. Det finns egentligen inga damspecifika cyklar. 

Jo, det gör det. Men det har blivit rörigt eftersom tillverkarna definierar begreppet på olika sätt. Nuförtiden erbjuder många stora företag cyklar med komponenter och geometri som matchar en stor andel kvinnors anatomiska behov. En del tillverkare använder helt enkelt sina vanliga ramar, men utrustar cyklarna med smalare styre, kortare styrstammar och justerbar räckvidd på reglagen. Andra företag gör inga särskilda anpassningar för kvinnor, utan menar att alla cyklar kan skräddarsys efter individuella val och önskemål, oavsett om kunden är man eller kvinna. Alltså med utgångspunkten att det finns fler skillnader individer emellan, än mellan könen generellt. Så här jobbar till exempel både Canyon och Cervélo. 
– En högpresterande produkt ska inte anpassas efter kön, utan efter person, säger Heather Henderson på Cervélo.


MYT

3. Alla kvinnor har proportionellt kortare överkropp och längre ben än män.

När Georgena Terry – pionjären inom damspecifika cyklar – gjorde den första tjejcykeln 1985 var det den allmänna uppfattningen. De tidiga modellerna hade vanligtvis kortare överrör och högre styrhuvud, för att kvinnorna inte skulle känna sig överdrivet utsträckta och obekväma. Henderson, som tidigare arbetade på Trek, säger i efterhand att mycket av denna teori egentligen handlade om dålig sadeldesign.
– Om cykeln inte känns bekväm för att du saknar en sadel som tryckavlastar på rätt ställen, så kommer du att pressa höfterna bakåt. Resultatet blir att du trycker dig längre bort från styret, så att det verkar som om du behöver ett kortare överrör, säger hon.
I slutet av 90-talet började Terry och andra cykelföretag granska de anatomiska uppgifterna och kom till slut fram till att skillnaderna handlade väldigt lite om ben- och överkroppslängd, och istället mycket mer om att kvinnor har en lägre tyngdpunkt, och är relativt sett svagare i överkroppen. Dessutom är kvinnor utrustade med byst, som i sin tur blir en extra vikt för överkroppen att hålla upp. Mer för en del, och mindre för andra.


MYT
4. Kvinnor bör alltid köpa damspecifika cyklar.

Du ska köpa en cykel som du trivs med och tycker om att cykla på. Är det en damspecifik cykel? Kanske. Men det är absolut ingen självklarhet. Det är inte konstigt att den här myten har satt sig. Och som kvinna kan du mycket väl bli lotsad till dammodellerna först i cykelbutiken. Det är helt enkelt återförsäljarnas sätt att få alla kunder att känna sig välkomna och sedda. Men en bra säljare ska alltid lyssna på kundens behov och vara redo att lämna damavdelningen för att visa helt andra alternativ. 


5. MYT Kvinnor har färre alternativ att välja mellan.

Det är precis tvärtom. Tjejer kan välja mellan både damcyklar och herrcyklar. Eller unisexcyklar som de då ofta kallas i det senare fallet. Däremot hör vi sällan talas om att män väljer damcyklar, trots att det säkert är en geometri och anpassning som skulle passa flera manliga individer.
– När jag jobbade på Trek brukade vi säga till återförsäljarna att de inte skulle sälja på kvinnorna tjejcyklar, utan istället cyklar som får dem att vilja cykla, säger Terry Henderson. Däremot är valen färre inom kategorin damspecifika cyklar, och då särskilt i det dyrare segmentet.
Vad beror det på?
– Tillgång och efterfrågan. Det har helt enkelt varit svårt att sälja den typen av cykel, säger Henderson, och baserar uttalandet på erfarenheter från tiden hon arbetade på Trek.
Men nuförtiden tar både tillverkare och återförsäljare lite större risker, och det blir allt vanligare med damspecifika cyklar, även över 20 000-kronorsstrecket.


MYT
6. Tjejer gillar inte traditionellt kvinnliga färger eller mönster på cyklar.


Det finns många kvinnor som gillar blommiga mönster och rosa cyklar. Den enda anledningen till att de finns är att de säljer, säger butiksförsäljaren Katie Knight.


MYT
7. Kvinnors cyklar är sämre.


Världscyklisterna Marianne Vos och Evelyn Stevens håller nog inte med. Vos kör en Liv Giant Envie Advanced med Shimano Dura-Ace Di2 och Zipp 404 hjul, och Stevens kör en Specialized S-Works Amira med samma kolfiber och delar som den manliga upplagan S-Works Tarmac. Och det här är tjejcyklar som vem som helst kan köpa i butik.
– Vi tar en del risker när vi satsar på den här utvecklingen, och det återstår att se om kundunderlaget verkligen finns, säger Sherman på Liv Giant.
Ur företagsekonomisk synvinkel är det inte konstigare än att efterfrågan styr tillgången. Om kunderna inte vill köpa damspecifika cyklar i high-end-segmentet så kommer återförsäljarna sluta erbjuda dem.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittionio med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!