7 tips - Så slipper du förkylningen och kan cykla hela hösten | Bicycling.se
Träning

7 tips - Så slipper du förkylningen och kan cykla hela hösten

20 sep 2016

I din kropp pågår en ständig fajt med aggressiv krigsföring. Yttre hot lurar alltid runt hörnet och immunförsvaret arbetar dag och natt för att bibehålla freden. Så här kan du bidra till att stärka dina trupper!

TRÄNING ÄR BRA!
Vid kontinuerlig träning med måttlig intensitet ökar immunsystemets effektivitet jämfört med om du är inaktiv. Risken för infektion i de övre luftvägarna kan minska med upp till 30 procent. Räds alltså icke träning på två hjul – den gör inte bara dina muskler starkare.

Fler tips: 

• Dela inte vattenflaska med kompisen

• Ha god hygien – duscha efterträningen

• Putta igen infektionsfönstret genom att äta ett litet mellanmål efter passet

• Drick ordentligt under och kring träning

• Kom ihåg att du är mer mottaglig direkt efter träning eller tävling

• Pilla dig inte i näsan, ögonen, öronen eller munnen

• Sov ordentligt

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiotvå med siffror i fältet här

Kommentarer


2016-09-20 18:21   Kalle

"Risken för infektion i de övre luftvägarna kan minska med upp till 30 procent."

Varför just stanna vid 30%; lika bra att fortsätta hela vintern och öka till 60%!?
I alla fall ned till -15°C brukar cyklingen vara behaglig…

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!