9 snabba frågor till Mattias Reck | Bicycling.se
Landsväg / Profiler

9 snabba frågor till Mattias Reck

17 aug 2017

Med fingertoppskänsla, effektkurvor och ett intensivt tankearbete tränar han den yttersta världseliten. Vi träffade Mattias Reck under ett träningsläger med Trek-Segafredo-cyklisterna John Degenkolb och Koen de Kort på Mallorca

Hur mycket bättre är världens bästa cyklister om tio år, och på vad?
– Jag ser inte mycket mer som man skulle kunna krångla till och ändra på inom fysisk träning. Inte heller när det gäller kost och återhämtning. Det har ju hänt ganska mycket med det de senaste åren. Även med styrketräning. Den dagen de sänker UCI:s 6,8-kilosgräns för vad en cykel får väga, då är det klart att de kommer att slå nya rekord i backarna. Men utifrån en tränares synvinkel så finns det liksom inte någon ny revolutionerande grej som skulle kunna ändra väldigt mycket.


Vad skulle damerna kunna förbättra?
– Att vara proffs länge som damcyklist är otroligt imponerande, det är en passion som måste vara otroligt stor. Du kan tänka dig så många tjejer som måste gå och oroa sig: får laget ihop de grejor som de har lovat och så vidare. De måste själva ordna mycket. Sedan är det svårt att se att det kommer att komma in mycket mer pengar och ruljans den närmaste framtiden. Men man kan ju hoppas på det. Då hade de definitivt haft chans att ta större kliv än herrarna.

Saknar du forskning om kvinnors träning?
– Den filosofin och det sättet som jag tränar folk på, mycket av det är forskning som är gjord ganska långt tillbaka, och den är gjord på män. Jag är absolut ingen expert på vad som är specifikt för kvinnor och jag brukar inte lägga så mycket vikt vid det heller. Där får de säga till mig hur de fungerar. Jag hoppas att det kommer mer.

Skulle du vilja veta mer om hur menscykeln påverkar?
– Absolut. Eftersom jag inte hittar tillräckligt mycket om det, så blir det att jag frågar utövaren i fråga. Sedan, kanske för att jag mest tränar killar, så har jag kanske inte varit tillräckligt drivande. Där skulle jag kunna bättra mig. Jag har ju tittat efter det, och jag hittar inte så mycket. Så jag har nöjt mig med det att det är väldigt individuellt.

– Men det finns en del forskning som jag tar hänsyn till. Överlag har styrketräning blivit någonting som införlivats mer och mer hos uthållighetsidrottare, och det har visat sig att det hjälper både för spurtare men också för ren uthållighet. Och det finns viss forskning som visar att tjejer har ännu mer nytta av det, och de ska också behålla styrketräningen närmare in på formtoppar.

Trek-Sagafredo ute på rulle

Hur mycket krångligare är det att bli proffs som svensk, jämfört med i ett klassiskt cykelland?
– Det är mycket svårare. Vi är bra på att få fram juniorer, vi tränar mycket och bra, så det har absolut inte med det att göra. Men när man kommer upp i U23-klassen ska det börja tävlas mer. Har man då inte tre, fyra mindre proffslag som kan vara ute mycket, så att du får mer erfarenhet och kan köra ett lopp på fyra timmar där det går fortast den fjärde timmen... I Sverige är klungan så liten och de bästa har ofta avgjort tävlingen långt före den fjärde timmen. Så det blir inte tillräckligt fort tillräckligt länge.

– Det spelar ingen roll hur bra du är, om du inte tävlar utomlands så blir det ingenting. Du kan inte bli proffs om du tävlar hemma, dels för att nivån är för låg och sedan är det ingen som vet vem du är. Det är rena lyckträffen om på de fyra, fem internationella tävlingar du kör, där är du så bra att du blir sedd.

Går det att vinna Touren ren?
– Jag är säker på att man kan vinna ren. Jag är helt säker på att Degenkolb är ren. Helt säker. Även om jag egentligen inte kan vara det, eftersom jag inte följer honom hela tiden. När man ser vad vissa i sina kroppar har möjlighet att göra – det känns inte lika främmande med sådana extrema värden när man jobbar med det. Jag har inte sett allting, men det går definitivt att vinna Milano-Sanremo och Paris-Roubaix, och Tom Dumoulin kunde ligga etta i Vueltan inför sista bergsetappen, och det kan jag säga var också helt rent.

Vad är motionärens vanligaste misstag?
– Om man definierar motionär som någon som rör sig för att vara hälsosam, då spelar det egentligen ingen roll vilken typ av träning du gör. Tränar du tre, fyra gånger i veckan, då går det ju knappt att träna fel. Där är nog snarare problemet att folk inte hittar balansen i livet, att de tränar mer än vad familjelivet klarar eller man sätter upp större förväntningar än man borde eller sådär.

John Degenkolb och Koen De Kort är idel öra

Vad är elitmotionärens vanligaste misstag?
– Elitmotionärer kan ofta få så otroligt fokus på träningen. Det är lite svenskt tycker jag själv, att man lägger ner så mycket träning under vintern, och så är man för trött mentalt och fysiskt för att orka med en hel säsong. Redan i mitten av oktober börjar det ju komma fram en massa bilder på folk: "nu är det dags att sätta sig i tortyrkammaren i källaren", och så börjas det dras igång intervaller på de här testcyklarna väldigt tidigt. När det har gått ett halvår så har fortfarande inte cykelsäsongen börjat.

Vad är elitcyklistens vanligaste misstag?
– Vi har ju världens längsta försäsong i Sverige, och där tror jag att folk ska variera sig lite mer. Man måste dosera. Och då tror jag att man kan känna glädje i att hitta lite målsättningar i augusti, september. Många vilar ju då, och därför är de så sugna redan i oktober. Det skulle jag säga är ett ganska vanligt fenomen. Och det gäller nog även många elitcyklister. I augusti är det mycket tunnare i en elitklunga än vad det är april, maj.

  

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugosju med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!