Allt du behöver veta för att köpa en begagnad cykel i vår! | Bicycling.se
Prylar / Meka

Allt du behöver veta för att köpa en begagnad cykel i vår!

19 feb 2015

Att handla begagnat kan vara bra för både plånbok och miljö. Henrik van Ingelandt ger sina bästa råd för ett lyckat köp.

Börja med dig själv
När du väl har identifierat vilken typ av cykel du vill ha, och vad den får kosta, är storleken nästa avgörande faktor. En begagnad supercykel till vrakpris är tyvärr aldrig ett bra köp om storleken är fel.

Om du har hittat en begagnad cykel du gillar, ska du räkna ihop vad det kostar att anpassa cykeln till dig och dina behov, och fundera på om det fortfarande känns prisvärt. 

Att byta styrstam, sadel och utväxling på kassetten är till exempel en enkel och inte särskilt kostsam justering, medan det är desto dyrare och krångligare att byta från standard-vevparti till ett så kallat kompakt-vevparti, eller byta vevarmslängd.

Ibland kan det löna sig att leta vidare tills rätt cykel dyker upp, eller att istället köpa en ny i butik, där du kan bestämma specifikationerna själv.

Inspektion och besiktning

En gammal och välvårdad cykel är ofta ett bättre köp än en som är nyare men misskött. Börja med det yttre skicket när du tittar på en begagnad cykel. Förmodligen kan du se med blotta ögat om cykeln är välskött.

Hjulen

  • Lyft upp cykeln från marken och snurra på hjulen. Kontrollera om fälgarna är raka och runda genom att titta på mellanrummet mellan bromsklossarna och fälgen. Har cykeln skivbromsar får du istället sikta mot något som du vilar mot ram eller gaffel, och håller nära fälgens yta för att se motsvarande glipa. Ett hjul som är perfekt runt och rakt hör till ovanligheterna. Att det slår några millimeter i både sidled och höjdled är helt normalt, och det gäller även på nya cyklar. Hjul som slår mer än så kan ofta riktas, men inte alltid. En cykelmekaniker kan hjälpa dig att göra den bedömningen.
  • Kontrollera om naven glappar genom att försiktigt vicka hjulen i sidled när de sitter på cykeln. Ta inte i för hårt för då kan fälgen slå i bromsbeläggen, vilket i sin tur kan uppfattas som glapp.
  • För att kontrollera navens skick behöver du ta av hjulen från cykeln och vrida på nav-axeln. Går det jämnt och kanske lite segt på grund av tätningar så är allt okej. Känns det däremot som en pepparkvarn är navet i behov av service, och sannolikt även byte av lagerbanor och lagerkulor.
  • Har cykeln fälgbroms? Sidan på fälgen är bara några millimeter tjock och ska vara plan. Är sidan konkav är det tecken på att fälgen är sliten och behöver bytas. 
  • Kolla om fälgen har små bulor längst ut, närmast däcket. Det tyder på att cykeln har körts hårt med för lite däckstryck. Bulorna beror på att fälgkanten har slagit i stenar, rötter eller trottoarkanter, och det är aldrig bra. I bästa fall är den bara lite skadad i kanten, men i värsta fall skev eller platt. Ett sådant problem går heller inte att lösa med riktning.
  • Kontrollera fälgens yta runt ekerhålen. Ofta bildas det små tunna sprickor på varje sida av dessa om fälgen börjar bli gammal och utsliten.

Vevlager

  • Kolla om vevlagret glappar genom att vicka det i sidled. Håll längst ut på ena vevarmen och pressa fram och tillbaka åt höger och vänster. Även med lite mer kraft ska det inte finnas något glapp. 
  • Lyft bort kedjan från klingorna och snurra vevarna sakta och mjukt för att se hur lagergången är. Det ska vara precis som ett nav – mjukt och fint – inte som en pepparkvarn.

Styrlager

  • Bromsa med frambromsen och vagga cykeln fram och tillbaka för att kolla om det är glapp i styrlagret. Ta inte i för mycket, små lätta rörelser räcker. Tänk på att dämpargafflar kan röra sig i höjdled, och att de ofta har visst spel mellan inner- och ytterben. Beläggen på skivbromsar kan även röra sig lite i bromsoket, vilket kan kännas som glapp i styrlagret. För att kontrollera styrlagret i dessa fall får du vrida på framhjulet 90 grader i sidled, och gunga cykeln mjukt fram och tillbaka utan att bromsa. 
  • Kontrollera styrlagrets gång genom att lyfta upp framhjulet ett par centimeter från marken, och låt framhjulet svänga sakta från sida till sida. Hjulet och styret ska röra sig mjukt och jämnt, fram och tillbaka, utan att gå ryckigt eller stanna till. Styrlager som varit för hårt åtdragna - eller helt enkelt är slut – vill ofta fastna i ett läge rakt fram. Det behöver inte påverka cykelns funktion negativt, men det kan bli svårt att cykla utan att hålla i styret.

Ram och gaffel

  • Kontrollera att ram och gaffel är hela och rena, utan repor, sprickor och bucklor. Torka av cykeln om den är smutsig så att du ser ordentligt, och kolla särskilt svetsar, och området runt drivlinan som ibland kan ta stryk av kedjan. Det gäller inte minst på mountainbikes. Har ramen sprickor är den ett dåligt köp, oavsett pris. Små, ytliga bucklor med runda mjuka kanter, som inte sitter för nära svetsarna, är sällan ett problem. De kan bero på att styret har slagit i överröret i en vurpa eller transport, och är mest bara ett estetiskt bekymmer.
  • Kolfiber är hårdare än de flesta tror och det ska mycket till innan kolfibern skadas, och ytliga repor kan ibland vara enkla lackskador. Repor som är djupare än 0,5 millimeter bör du däremot kolla extra noggrant. Känn efter genom att trycka hårt med fingret och nageln mitt i repan och en bit runtomkring. Det ska inte ge med sig och inte knastra eller knäppa det minsta. Ger ramen med sig och buktar vid tryck finns det stor risk att kolfibern har delaminerat mellan kolfiberlagren just där, och förlorat sin styrka. 
  • Ramen kan fortfarande vara brukbar, men det är svårt att veta säkert. Ibland går det att laga, men vi rekommenderar att du letar reda på en hel cykel istället.
  • Fjädrade framgafflar bör tas isär för grundlig inspektion, men du kan alltid kontrollera ytan på gaffelns innerben precis ovanför dammtätningen. Är den slät och jämn och inte skrapad, är gaffeln sannolikt i gott skick.
  • Självklart ska gaffeln fungera mjukt och jämnt om du testar den, och justeringar ska fungera som det är tänkt. 
  • En gaffel med luftfjäder testar du enkelt genom att pysa ur all luft ur för att sedan dra gaffeln fram och tillbaka för hand. Tänk bara på att eventuell negativ luftkammare också måste tömmas.
  • Är det en gaffel med stålfjäder kan du oftast skruva ur toppmuttrarna ur gaffelbenen, där man finjusterar gaffelns hårdhet, och på så sätt testa hur gaffeln fungerar, utan att den så att säga håller emot. Tänk bara på att det kan vara lite tryck i fjädrarna, så se till att du inte själv blir skadad vid demonteringen.

Blanda å ge

  • Har cykeln en komplett grupp från någon av de stora tillverkarna är det normalt sett inga problem. Har cykeln en blandning av komponenter som fungerar perfekt som en helhet är det heller inga problem. Men består cykeln av ett riktigt hopkok där prylarna inte lirar ihop kommer de förmodligen aldrig att göra det, oavsett hur mycket justering och service du lägger ner. Om säljaren säger ”det är bara en justersak” bör du fråga dig varför det inte redan är justerat.

Provcykla

  • Bortsett från storlek och känsla, se till att du hinner testa alla cykelns funktioner. Växla igenom växlarna och bromsa till med både fram- och bakbroms ordentligt. Testa cykeln på det sätt du har tänkt använda den, och glid inte bara omkring på en parkering. 
  • Om allt funkar och cykeln känns rätt är det bara att slå till, men dra dig inte för att fråga säljaren om du hittar några problem. Säger säljaren att ”det är lätt att fixa” bör du fråga dig varför det i så fall inte redan är gjort. 

Tycke uppstår!

Om du hittat en cykel du är intresserad av är det bra att göra lite eftersökningar. Är det en färdig paketcykel är det enkelt att ta reda på vilka delar som sitter på i original, och vad den kostade som ny i butik. Är det en cykel med flera customval får du forska lite mer för att ta reda på vad den är värd.

Lägg ner lite tid på detta. Det kommer nästan garanterat att löna sig att veta så mycket som möjligt när det är dags att göra affär.

Med extra allt

När köpet är klart kan du fira den nya relationen med nya handtag, styrlinda eller kanske ett par nya däck. Det är ett enkelt och billigt sätt att få cykeln att kännas nyare, bättre och som din alldeles egen. 

TIPS!

  • Gemensamt för alla cyklar, oavsett ålder, är att kedja och kassett slits, vajrar och höljen kärvar ihop, och bromsar och växlar fungerar lite sämre med tiden. Det är helt normalt, men kan ofta leda till missuppfattningen att gamla cyklar inte fungerar lika bra som nya.
  • Lägger du lite pengar på att byta ut kedja, kassett, vajrar, höljen och bromsklossar så kommer cykeln att fungera lika bra som en ny. Det är garanterat väl investerade pengar.

Retroracer

Har du hittat en racer med tio växlar och bockstyre kan den funka hur bra som helst på Vättern, men behåll den i originalutförande. Lämna gärna in den på service och uppfräschning, men uppgradera inte med nya växelsystem om du inte absolut måste. De nya växelsystemen kräver flera delar för att fungera, och om du behöver byta reglage, kedja, kassett, växlar och nav kan prislappen till slut bli mycket hög. Ibland passar inte ens de moderna delarna på en äldre cykel.

Henrik van Ingelandt är cykelmekaniker och har jobbat med att göra cyklar glada i hela sitt yrkesliv. Han har varit med i landslaget på både OS och VM, och anses vara en av landets absolut främsta mekaniker.  

 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiofem med siffror i fältet här

Kommentarer


2018-05-26 01:06   Erik

Om cykeln drar åt ett visst håll när man cyklar och släpper styret då?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!