12 råd för en cykelvänligare arbetsplats | Bicycling.se
Cykelkultur

12 råd för en cykelvänligare arbetsplats

11 mar 2014

Vill du och dina kolleger börja cykelpendla till jobbet men det finns varken parkeringsplats eller omklädningsrum? Bicyclings pendlingsexpert Krister Isaksson har 12-punktslistan din chef måste läsa.

För att fler ska cykla till arbetet krävs olika åtgärder. Det absolut viktigaste är att kommuner och Trafikverket erbjuder en cykelanpassad infrastruktur. Av stor betydelse är också vilka förutsättningar din arbetsplats erbjuder för att underlätta för dig att cykla till jobbet. Cykelparkeringen bör ju vara varje företags stolthet och det man vill visa upp för sina anställda och omvärlden:

– Se här, vi prioriterar hållbara resor och en friskare personal!

12 steg till en cykelvänlig arbetsplats

1. Bra och säker cykelparkering, under tak eller inomhus

2. Omklädnings- och duschmöjligheter

3. Torkmöjligheter för kläder och skor

4. Låsbara klädskåp

5. Dusch och ombyte kan ske på arbetstid

6. Tillgång till pump och verktyg

7. Cykelservice på arbetstid och arbetsplatsen

8. Erbjud leasingcyklar

9. Inrätta cykelpool

10. Elcykel, lastcykel och fällbar cykel för tjänsteresor

11. Rabatt hos cykelhandlare

12. Ställ krav på kommunen eller Trafikverket angående cykelinfrastrukturen till och från arbetsplatsen

En arbetsgivare som ställt krav på sin fastighetsägare. Här finns låsbart cykelrum, pump och verktyg, nära till omklädningsrumoch duschar, låsbara klädskåp och bra torkmöjligheter. 

Proaktiv arbetsgivare

Arbetsgivare som underlättar för sin personal att välja cykeln, har mycket att vinna. Det handlar om lägre resekostnader, friskare personal, lägre sjukfrånvaro och en tydligare miljöprofil. Jämfört med bil och kollektivtrafik, är en cykelresa mer exakt när det handlar om att beräkna tiden. Åtminstone i storstäder där bilköer och inställda eller försenade tåg och bussar är en vardaglig företeelse. 

Arbetsresorna står för en stor del av ett företags miljöpåverkan. Det bör vara en självklarhet att arbetsgivaren ser över medarbetarnas resor. Studier visar att de som cyklar till jobbet både har lägre sjukfrånvaro och lever längre. Studier visar att två femkilometers resor med cykel dagligen räcker för att halvera risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Det finns alltså stora vinster att göra för både individen och företaget. Men vad är då av betydelse för de som cyklar, eller de som vill börja cykla till arbetet? Och hur blir man en cykelvänlig arbetsgivare?

Bra cykelparkering och cykelställ

Varje cykelresa börjar och slutar med en parkerad cykel. Att veta att den står säkert parkerad är mycket viktigt om man ska få fler att cykla till och från arbetet. En attraktiv, bra och säker cykelparkering är därför en viktig och tydlig signal. Den ska vara placerad nära entrén och gärna nära omklädningsrummet.

Den ska ha tak och bra belysning och helst vara placerad inomhus. Det ska vara cykelställ som passar olika typer av cyklar och det ska gå att låsa fast cykelns ram i stället. Allra bäst är ett låsbart cykelrum. Viktigt är att parkeringen har tillräcklig kapacitet så att det alltid finns lediga platser. Elcykeln är på frammarsch och därför bör laddningsmöjligheter finnas.

                       Stöldsäker cykelparkering i en bur.

Omklädnings- och duschmöjligheter

Omklädningsrummet bör vara centralt placerat och i nära anslutning till cykelparkeringen. Här bör det finnas tillgång till låsbara klädskåp, skotork och torkskåp – allt i tillräcklig omfattning och kapacitet. Att på eftermiddagen behöva sätta på sig kläder och skor som fortfarande är blöta efter morgonens regniga cykeltur är ingen behaglig upplevelse. Självklart behövs separata utrymmen för män och kvinnor. Att låta de anställda duscha och byta om på arbetstid varje dag blir också värdefullt i längden.

Service

Tillgång till luft till en pump eller en kompressor vid cykelparkeringen uppskattas. Här ska man kunna tvätta cykeln och ha lite verktyg för enklare service. Företaget kan också erbjuda cykelservice under arbetstid genom att teckna avtal med cykelhandlare som besöker arbetsplatsen.

Cyklar

Arbetsgivaren kan underlätta cykelpendlandet genom att erbjuda leasingcyklar. Företaget leasar cykeln och tecknar sedan avtal med intresserade. Det fungerar på samma sätt som med tjänstebil, och branschorganisationen Svensk Cykling har tagit fram en guide till arbetsgivare som är intresserade av detta.

Vidare kan företaget förhandla med cykelhandlare för att erbjuda de anställda rabatter på cyklar, tillbehör och service. Företaget kan också inrätta en cykelpool för att underlätta kortare tjänsteresor, och för längre tjänsteresor med tåg kan en fällbar cykel vara ett lämpligt komplement.

För att underlätta lite längre resor eller frakt av gods bör det finnas tillgång till elcyklar och elassisterad lastcykel i en cykelpool. Detta gör att sträcka, topografi eller vikt inte spelar en avgörande roll vid val av transportsätt, utan det mesta kan lösas med cykel. Finns det ett lånecykelsystem i staden bör företaget alltid ha löst lånekort.

Resepolicy

Resepolicy är en viktig åtgärd för att få kontroll på medarbetarnas resor såväl till och från arbetet, som resor som utförs i tjänsten. Det kan handla om en policy som styr och fokuserar på att arbetsresor, tjänsteresor och tjänsteärenden i första hand ska ske med cykel. Företaget bör även som en del av policyn ställa krav på kommunen, eller Trafikverket när det gäller statliga vägar, att cykelförbindelser till och från arbetsplatsen är bra och funktionella.

Ska arbetsgivaren uppmuntra och förenkla cykelpendling till och från arbetsplatsen? Hur gör dem det bäst? Kommentera gärna nedan. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiofyra med siffror i fältet här

Kommentarer


2014-03-23 19:43   Krister Isaksson

Kristian, vad tråkigt att du uppfattar det så. Tror du läser in lite för mycket texten och som du själv tar upp så behövs duschar på din arbetsplats, även för ett antal cyklister. Vad skulle de göra utan duschar? De som inte behöver duscha behöver kanske tillgång till övriga 11 punkter och du sågar inlägget för en punkt. Så kan man ju också läsa och förhålla sig till en text...

 

2014-03-23 09:58   Kristian

Vad tråkigt Krister att du jobbar vidare på myten/budskapet att man måste bli svettig av att cykla. Med attityden att cykling är ett träningspass får du aldrig nån att lyfta sig ur bilsätet.

Man behöver inte bli svettigare eller tröttare när man cyklar än av att promenera. Att berätta att det behövs en dusch efter att man har cyklat till jobbet är att göra bytet till cykel till ett stort projekt som kräver målmedvetenhet, disciplin, mycket extra tid, krångel med klädtransport till jobbet osv osv.

På min arbetsplats finns ett flertal duschar som används t.ex. när folk tar en löprunda på lunchen. Avsevärt mer än hälften av personalen cyklar till jobbet, men bara de enstaka som cyklar från en bra bit ut på landsbygden använder någonsin duschen på morgonen.

Cykel behöver inte vara träning. Det såg man ju definitivt i din bildkollektion förra veckan. Cyklisterna på dina bilder hade vardags- och jobbkläder på sig, det var ju din poäng. Men här backar du helt och säger cyking = dusch. Jättetrist!

 

2014-03-12 16:42   Jonas Åker

Se Göteborgs Stads satsning "Cykelvänlig arbetsplats":
http://cykelvanlig.se/

 

2014-03-11 22:34   Ingemar

Lägg till cykelkläder till listan. Det gagnar båda parter. En cykelregnjacka kan vara ganska dyr, men bli en billig reklampelare för företaget. Ger i sig en positiv bild av företaget - satsar på hälsa!

 

2014-03-11 16:39   Per Neander

Hej. Bra och intressanta förslag för att underlätta cykling till och från jobbet. På vårt jobb har vi två tjänsrecyklar som alla anställda kan boka och låna för ärenden relaterade till jobbet. Dessa utnyttjas flitigt. Per Neander Örebro

 

2014-03-11 15:43   Joakim

I efterhand har de, efter ganska stora påtryckningar, bättrat sig. Vi fick så småningom både fler förvaringsskåp, ett (1!) torkskåp och några lösa duschkabiner....

 

2014-03-11 13:22   Mia

Joakim, perfekt läge att visa ansvariga artikeln och hur det ska göras!

 

2014-03-11 13:12   Joakim Ståhl

Nu är det minst 3:e gången Jernhusen tas fram som ett gott exempel som fastighetsägare som uppmuntrar till cykling - tyvärr är det en helt missvisande bild. Nybygget på Västra Järnvägsgatan lanserades som "huset som älskar din cykel", cykelpendling skulle uppmuntras och mycket av det ni listar här skulle finnas. Verkligheten visade sig vara en annan. "verstaden" bestod av 2 skruvmejslar och 2 pumpar, fastsatta i vajrar bakom cykelställen så att de i princip var oanvändbara (dessutom snabbt stulna). Duschrum fanns men 2 duschar (en för damer och en för herrar) räcker inte långt när det är 1200 personer på arbetsplatsen. Torkmöjligheten visade sig vara små plåtskåp med borrade hål - ventilerade, hävdade arkitekterna, dessutom var det bara ett 20-tal skåp totalt. Okunskapen om vad pendlare behöver var total och man hade nog egentligen bara tänkt att man skulle cykla hit vid vackert väder och från innerstan. Tyvärr är det nog inte helt ovanligt att företag försöker ta billiga miljöpoäng på det här sättet.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!