Fyll på energidepåerna efter distanspasset | Bicycling.se
Träning / Kost och näringslära

Fyll på energidepåerna efter distanspasset

1 feb 2014

Som uppbyggnadsmaterial efter ett distanspass är kyckling ett utmärkt val av proteinkälla. Addera lite grönt och pasta och du har en delikat måltid framför dig. Vi bjussar på ett recept.

Olika pass kräver olika typ av återhämtning. Efter ett distanspass behöver kroppen bra protein för muskeluppbyggnaden och du behöver också återställa glykogenlagren i musklerna med tillräckligt med kolhydrater.

Kycklingen är en mycket bra källa för protein av god kvalité., Strax under 30 gram per 100 gram filé. Pastan ger ett bra tillskott med kolhydrater – anpassa mängden efter hur länge du varit ute – och grönsakerna ger tillskott av vitaminer och antioxidanter.

Fettmängden är minimal för att inte försena kolhydratinlagringen i musklerna – speciellt viktigt om nästa pass ligger nära i tiden och du inte har så mycket tid för återhämtning.

Kycklingfilé med pasta

Kycklingfilé

Basilika - färsk

Salami

Pasta

Pesto

Sockerärtor, spenat, broccoli, tomater, vitlök.

Gör så här: Stek kycklingfilén några minuter på varje sida i stekpanna. Gör ett snitt i filén och fyll med en tunn skiva salami, en tesked pesto och en kvist basilika. Kör i ugn ungefär 20 minu- ter eller tills kycklingen är genomstekt. Koka pastan al dente. Fräs grönsakerna och vit- löken lätt i en skvätt olivolja (du kan förstås ta vilka grönsaker du vill). Blanda pasta med grönsaker och lägg på kycklingfilén.

Pesto

Pecorino eller Parmesan

Basilika - färsk

Pinjenötter

Vitlök

Olivolja 

Gör så här: Stöt osten, vitlöken och nötterna i mortel. Lägg till Basilika och avsluta med olivolja. Pecorinon kan man byta ut mot parmesan som finns i de flesta butiker. Det finns också färdig pesto att köpa på burk men den är säl- lan lika god.

Ät, njut och ladda för nästa pass!

Vad är dina bäst mattips efter ett långt pass på cykeln? Kommentera gärna nedan. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiotvå med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!