Att överleva Vätternrundan | Bicycling.se
Cykelkultur

Att överleva Vätternrundan

25 mar 2018

Ledarkrönika: Det slår nästan aldrig fel, varenda gång man berättar för en främling eller nyfunnen bekant att man är cyklist får man höra en mening som på något sätt innehåller ordet Vättern­rundan.

Antingen är personen själv anmäld till årets lopp eller så var det hens farfars kusins bror som sen 1982 kört loppet 15 gånger. Sen första rundan, 1966, som förresten gick åt andra hållet, har totalt 576 842 startande cyklat de 30 milen runt Vättern. En ganska imponerande siffra för vad som nu är världens största motionslopp på cykel. Skulle man använda sig av helt normal slutledningsförmåga och en inte alls tendentiös tolkning av denna siffra kan inte slutsatsen bli annan än att Sverige är ett land befolkat av cyklister, en cykelnation som slår så gott som alla andra på fingrarna. Men nja, det är ju tyvärr en bit från sanningen.

Min motfråga till dessa vätternister brukar vara något i stil med att "Jaha, men då cyklar du en del då?" och den kan ibland följas av svaret "Asså, nej, jag kör lite spinning och tänkte låna mammas Monark den 15 juni". Eller så är det tvärtom, den medelålders mannen som köpt det finaste som går att finna i cykelväg och som tränat som en gnu hela våren för att köra sub 9 - men som efter rundan inte cyklar en centimeter medan Pinarellon förtvinar i sin ensamhet på garageväggen.

 Men det finns en gyllene mellanväg mellan cykelutbränd och sadelsönderskavd, en som de flesta faktiskt hittar. Sufferfest och Shut up legs i alla ära, men först och främst är cykling något att njuta av. Ska man cykla 30 mil i ett sträck görs det bäst någorlunda väl förberedd och med utrustning anpassad för ändamålet (det finns en anledning till att inuiter inte är kända för sitt bikinimode). Går du å andra sidan ut för hårt och fastnar i ett mer mekaniskt förhållningsätt till din cykel finns risken att du ledsnar. Det går faktiskt att cykla Vättern och fortsätta vara cyklist. Vem vet, kanske vi en dag kan vara ett land med 576 842 personer som kallar sig cyklister?

PS: Självklart är det helt ok att köra Vättern eller klassikern bara för att 

Bäst just nu: Jo, våren kanske segar, men ljuset gör det inte!

Mest ”men va fan?” just nu?:
Stefan Ytterborn har genom POC gjort underverk för svensk cykling. Runt hela världen pryds nu huvuden av smarta, snygga och säkra svenska kreationer och det är stort. Genom sitt nya bolag Cake har han nu byggt Sveriges första elmotorcykel, en spännande tvåhjulig crossversion av Tesla. I lanseringsvideon och på hemsidan ser man nu åkare bränna loss på motorcykeln Kalk över det gotländska landskapets skog och mark. Det finns bara ett problem, terrängkörningslagen i Sverige är glasklar: Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet. Cake Kalk hör precis som andra crossar hemma på inhägnat område. I en tid då det pågår en diskussion om huruvida mountainbikes sliter på skogen eller inte, och gränserna håller på att luckras upp genom allt fler elcyklar, tycker vi det är en smula otaktiskt av Cake att testa gränserna. I sämsta fall kan det nämligen leda till att myndigheter skapar ett totalförbud mot all tvåhjulig transport i allemansrätten medan fotburen allmänhet hejar på för frid i skogen. Och vi cyklister får nöja oss med asfalt eller Zwift resten av livet.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiosex med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!