Att uppfinna är att finnas | Bicycling.se
Cykelkultur

Att uppfinna är att finnas

17 sep 2017

Krönika: När vi tittar tillbaka på cykelhistorien är det få innovationer som var för sig verkligen revolutionerat cyklingen. Till en början har uppfinningarna dessutom nästan alltid haft det lite motigt.

Den heldämpade mountainbiken gjorde självklart skillnad, men en ganska liten skillnad, just i det fallet så kanske det var anledningen till den initialt motsträviga marknaden. Då var luftfyllda däck en massa år tidigare en större uppfinning. Samma sak med växlar och frihjul.

Oftast beror inte innovationsfientligheten på dålig funktion utan på vanlig gubbtjurighet.

Henri Desgrange, en av herrarna som drog igång Tour de France gillade till exempel inte växlar:

"I still feel that variable gears are only for people over forty-five. Isn´t it better to triumph by the strength of your muscles than by the artifice of a derailleur? We are getting soft... As for me, give me a fixed gear!"

Ramar i olika material gör vid en jämförelse ytterst liten skillnad. Det är alla de små förändringarna tillsammans som är den stora revolutionen.

Henri Desgrange satte sitt timrekord på 35,3 kilometer 1893. Bradley Wiggins hade utöver 120 års tekniska förbättringar ett styre som tillverkats i en 3D-skrivare för att passa honom perfekt. Wiggins cyklade 20 kilometer längre på sin timme. Är två mil en stor skillnad? Ja. Men revolutionerande? Nä. Ganska förväntat snarare; det mesta som hänt har smugits in som små förändringar under lång tid.

De senaste åren har däremot farten ökat rejält. Med dagens innovationstakt händer otroligt mycket varje år, och de senaste tjugo åren har tekniken förändrats mer än under resten av cykelhistorien. I dagsläget uppfinner vi så mycket cykelrelaterat att ingen kan hålla koll på allt och än mindre hitta på ett verkligt behov för alla produkter.

Dessutom döper vi om och paketerar gamla koncept i nya kläder. Alla låtsas vi se kläderna tills en liten belgisk flicka pekar på den nakna crossen och skriker: "vadå gravel? det är en cykelcross!" "Med fult styre!"

Kanske är det som författaren och filosofen George Bataille hävdade i boken Den fördömda delen, att överflödet måste konsumeras på ett ickeproduktivt sätt, annars kollapsar hela strukturen. Enligt Bataille var inte heller det ickeproduktiva något direkt dåligt utan snarare något nödvändigt. Vi har alla våra nödvändiga cyklar och sen överflödet – cyklarna du egentligen inte behöver. Men vill ha. Och måste ha.

Själv tänder jag på alla cylindrar när det gäller nyheter. Jag fattar inte vad den lilla belgaren skriker om (hon pratar flamländska). Nya prylar och för mig nya sätt att cykla på är precis vad som behövs – det är inte på något sätt "ickeproduktivt". Jag har svårt att se något dåligt med att fler människor cyklar på flera olika sätt. Eller att branschen faktiskt rör sig framåt samtidigt som crossar börjar säljas till annat än just cykelcross.

Några som verkar tycka att nyheter är lite jobbigt är Internationella cykelförbundet (UCI). Numera ställs höga krav på både ram och komponenter för att du ska få tävla på dem. Allt måste vara i produktion och finnas till försäljning inom nio månader från att det tävlas på. Dessutom ska hjul och ramar godkännas av UCI. Under utveckling kan vissa prototyper godkännas.
Att cyklister börjar tävla på ett sätt man inte hört talas om måste kännas jättejobbigt på UCI när de har fullt upp med att förklara för landsvägscyklister vad en skivbroms är. Och varför den inte är farlig. Kanske var det tur att cykelförbundet bara var tre år gammalt och då huserade några kvarter från det där stela mötet på tidningen L'Auto när en arg Henri Desgrange frågade om någon kunde komma på en bra idé. Mötet handlade om hur tidningen skulle lösa den akuta situationen som de dåliga försäljningssiffrorna hade lett till. Journalisten och cyklisten Géo Lefèvre tyckte att den tryckta stämningen var jobbig och föreslog en cykeltävling runt hela Frankrike bara för att ha något att säga. Lefèvre sa något som var så galet att han aldrig trodde att det skulle leda till ett vidare engagemang. Han sa något som kom att revolutionera och definiera cyklingen.

Tävlingen som då kallades Gravel Challenge Around France blev senare ett av världens största sportarrangemang.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugoåtta med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!