Så styr du med bromsen | Bicycling.se
Träning

Så styr du med bromsen

29 jan 2014

Det sägs att fördelningen 70/30 mellan fram- och bakbroms är optimalt. Men det finns situationer när bromstekniken måste ändras beroende på underlaget. Och på en mountainbike har bromsarna inte bara till uppgift att stoppa dig. Ibland används de också för att hjälpa till med styrningen. Vi visar dig hur.

Att lära sig använda bromsarna bra tar lång tid och handlar mycket om att cykla ofta för att göra rätt realtidsbedömningar beroende på underlag, hastighet, spårval och typ av däck. Även om tidsjakten inte är det väsentliga kan du vinna mycket på att lära dig bromsa bättre.

Förutom att du kan cykla fortare och säkrare blir cyklingen mycket roligare om du känner dig bekväm med att använda bromsarna. Eliten tänker sällan medvetet på hur de bromsar, det sker naturligt, mer som en instinkt

Dessutom sker små och snabba förändringar under en inbromsning beroende på hur underlaget skiftar. I panik har du säkert någon gång flugit över styret efter att ha låst framhjulet under en inbromsning. För många räcker vetskapen om att en läskig krasch kan inträffa, som spärr till att frambromsen utesluts som alternativ till att bromsa.

Frambromsen är onekligen mycket effektiv och kan i sämsta fall ställa till det, men om du vill förbättra bromstekniken måste du skaffa en bra relation till "skräckbromsen".

  Din cykel är utrustad med två bromsar. Lär dig använda båda för din säkerhets skull och inte minst för att du ska ha så roligt som möjligt när du är ute och cyklar. 

Så gör du

1. I låg fart på hårt underlag kan du testa att bromsa så hårt att framhjulet låser sig och bakhjulet lättar från backen. Till en början räcker det om bakhjulet lyfter ett par cen- timeter från backen, syftet är mest att du ska känna hur mycket bromskraft som krävs för att cykeln ska ställa sig på framhjulet.

2. När du känner dig bekväm med att bakhjulet lyfter upp i luften, kan du öka farten och låta bakhjulet lyfta ännu längre från backen. I takt med att din teknik och balans förbättras kommer din rädsla att minska och kontrollen öka.

3. I hög fart på löst underlag är inte den största risken att slå runt framlänges, utan att framhjulet börjar glida mot underlaget. Att krascha efter att framhjulet plötsligt tappar fäste är lika otrevligt som att flyga över styret – minst. Även här handlar det om att, i låg fart, våga testa att faktiskt låsa framhjulet och se vad som händer.

Viker framhjulet ned sig som på bilden ovan är det hög tid att släppa frambromsen och låta hjulet rulla fritt igen och åter hitta det grepp som den nyss förlorade.

4. Efter en tid kommer du även här att märka hur mycket kraft som behövs för att framhjulet ska släppa och hur cykeln reagerar på det. En del av detta handlar om att lära sig bedöma underlaget och rätta fart och bromsteknik därefter.

I takt med att du lär dig vad som händer när du bromsar hårt med frambromsen kommer du också att hitta en bättre position på cykeln som i sin tur hjälper dig att få bättre balans och kontroll. Ett bra sätt att utvärdera och träna upp användandet av båda bromsarna är att bara använda en broms i taget.

5. Gör upp ett varv på en dryg kilometer som är kuperad och innehåller många inbromsningar. Kör ett varv där du bara använder frambromsen. Gör om samma sak, fast använd bara bakbromsen. Sen kör du ett varv där du använder båda bromsar, precis som vanligt.

Genom detta får du en mycket effektiv bromsträning för fram- och bakhjulet och om du klockar tiden kommer du att få en bra indikation på hur mycket som skiljer beroende på hur du bromsar. Är banan tillräckligt svår märker du sannolikt att det inte ens går att ta sig runt enbart med fram- eller bakbromsen.

 Chefredaktör Danielsson säger som det är. 

Styra med bakbromsen

Bromsarna används inte bara för att minska farten. I mountainbike kan bakbromsen, genom att låsa hjulet, också hjälpa till att snabbare styra cykeln dit du vill genom en sladd. Det kan uppfattas som lite busigt eller grabbigt att sladda med cykeln, men "pojkstrecket" kommer garanterat att göra dig till en bättre cyklist i tekniskt svåra situationer. Är det extremt brant med löst eller lerigt underlag brukar många föredra att åka med helt låst bakhjul och bestämma farten med hjälp av frambromsen.

Är det läskigt att använda frambromsen på halt underlag? Är frambromsen något du aldrig använder? Eller är du rentutav bästis med båda dina bromsar? Eller kör du Fred Flintstone-tekniken? Kommentera gärna nedan om din bromsstrategi på hala och vanskliga underlag. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugofem med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!