Bianchis Historia | Bicycling.se
Cykelkultur / Cykelhistoria

Bianchis Historia

12 feb 2010

EDOARDO BIANCHI grundade som 21-åring en verkstad på via Nirone 7 i centrala Milano. Året var 1885. Han tillverkade och lagade medicinska verktyg, hjul till skottkärror, köksutrustning och massa annat. En dag tog han emot en cykel som en kund ville ha lagad. Från den dagen väcktes den unge Edoardos cykelintresse. Han ville utveckla cykeln, göra den säkrare och som den innovatör han var så kom han redan i ett tidigt skede att bli omskriven för sina celesteblå hojar. Inte minst eftersom han var den förste att tillverka italienska velocipeder.

EDOARDO BIANCHI grundade som 21-åring en verkstad på via Nirone 7 i centrala Milano. Året var 1885. Han tillverkade och lagade medicinska verktyg, hjul till skottkärror, köksutrustning och massa annat. En dag tog han emot en cykel som en kund ville ha lagad. Från den dagen väcktes den unge Edoardos cykelintresse. Han ville utveckla cykeln, göra den säkrare och som den innovatör han var så kom han redan i ett tidigt skede att bli omskriven för sina celesteblå hojar. Inte minst eftersom han var den förste att tillverka italienska velocipeder.

Uppsvinget kom när hans gode vän Giovanni Tommaselli gick med på att köra Grand Prix de la Ville de Paris 1899 på en Bianchi. Den tävlingen fick lika stor medial uppmärksamhet som Tour de France idag. Det var racet att vinna på den tiden och Tommaselli, ett par gånger italiensk mästare i sprint på bana, gjorde det man hoppades på. Han vann och berättade för den stora och samlade pressen att det var hans fina och eleganta cykels förtjänst. Framgångarna för Bianchi fortsatte med fransmannen Lucien Petit-Breton (två segrar i Tour de France) och italienaren Costante Girardengo (två segrar i Giro d’Italia) under den första kvarten av 1900- talet.

Den som förde upp Bianchi till en sanslös popularitet var emellertid Fausto Coppi. ”Il Campionissimo” eller ”Il Airone”, som han kallades, åkte större delen av sin karriär för Bianchi-teamet. Han körde över 300 mil i ensamt majestät på sina totalt 58 solosegrar. Bland annat kan nämnas solosegern på etappen mellan Cuneo och Pinerolo på Giro d’Italia 1949 då han efter 192 kilometer i ensam ledning vann etappen med nästan tolv minuter. I och med det myntades ett känt uttryck vad gällde Coppi: ”l’uomo solo al commando” (en ensam man i täten). Coppi från lilla Castellania söder om Milano, ville inte vinna mycket. Han ville vinna med klass. På de flesta bilder och filmsnuttar man kan komma åt med Fausto Coppi ser man Bianchi skrivet någonstans. Det började nämligen redan 1940 då Fausto Coppi som 20-åring vann Giro d’Italia, trots att han skulle varit hjälpryttare åt den som kom att bli hans stora rival, Gino Bartali. Fausto Coppi var också den första i historien att vinna Giro d’Italia och Tour de France samma år.

Han svarade för den prestationen både 1949 och 1952. Ytterligare en har lyckats med prestationen på en Bianchi, nämligen Marco Pantani 1998. På 1960- och 70-talet var det Felice Gimondis tur att marknadsföra märket, vilket han gjorde med elegans. Gimondi tillsammans med Moreno Argentin och Gianni Bugno ordnade tre VM-guld till åt Bianchi – 1973, 1986 respektive 1992. Även svenskarna Tommy Prim (två gånger tvåa på Giro d’Italia) och Alf Segersäll gjorde stora resultat med Bianchi. Och nu har turen kommit till Jan Ullrich som slutade tvåa på årets Tour de France.

Tillsammans har dessa, och några till, vunnit bland annat tolv Italien Runt, tre Frankrike Runt, två Spanien Runt, nitton Milano-Sanremo, sex Paris-Roubaix, sexton Lombardiet Runt, fyra Liége-Bastogne- Liége, två Amstel Gold Race och fyra VM-linjelopp. Och allt började med en liten allt-i-allo verkstad i centrala Milano för 118 år sedan.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tolv med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!