Bicycling besöker legendariska DeRosa | Bicycling.se
Cykelkultur

Bicycling besöker legendariska DeRosa

15 dec 2013

Loggan är branschens kanske kitschigaste – och tydligaste. Märkets historia är ett av cykelvärldens mest sägenomsusade. Grundaren är snart 80 år men fortfarande med i matchen. Bicyclings Niclas Sjögren har besökt Ugo De Rosas cykelfabrik strax norr om Milano.

Det var något innovativt men ändå konservativt som präglade efterkrigstiden i Milanoområdet. Cykelbyggartraditionen och fabrikerna fanns givetvis där och hade funnits där sedan, i detta sammanhang, urminnes tider – det vill säga sekelskiftet mellan 1800- och 1900-talet. Men nu skulle utvecklingen ta ytterligare några järva språng. Konsten att bygga cyklar kom tack vare en handfull innovativa män i Milano att förändras för alltid. 1948 hade Cino Cinelli tävlat i 15 år och nu var det dags för honom att göra cyklar under eget namn (Cinelli). 1954 startade Ernesto Colnago sin tillverkning (Colnago). Lika exakt kan man inte bestämma starten för Ugo De Rosas legendariska cyklar.

Bygger med hj♥rtat

Ugo De Rosa började sin cykelbyggarkarriär i början av 1950-talet i och med att han öppnade cykelaffär och blev en betrodd mekaniker. Snart började han svetsa ramar och 1958 kom genombrottet som rambyggare då han fick möjligheten att snickra ihop Raphaël Géminianis cykel inför 1958 års Giro. Ja, ni vet gamle Raffe, le Grand Fusil eller Top Gun, han som med sin cykelpump slog ut fem tänder på en åskådare som försökte hindra honom på väg uppför en av bergsetapperna på Girot 1957. Ja, samma man som delade rum med Fausto Coppi i Guinea Bissau året efter, då båda fick malaria. Men det är givetvis en annan historia.

Ugo fick rykte om sig att vara en innovativ, noggrann och smart rambyggare. Från tidigt 60-tal befäste De Rosa sin ställning bland proffslagen. 1960 trampade Faemalaget på De Rosa-cyklar. 1964 Tbac. 1967 Max Majer. 1969 blev han tillfrågad av Gianni Motta om han vill bygga hans ramar och vara hans teammekaniker.

                     Ugo de Rosa med sin son Christiano.

Samtidigt började De Rosa bygga cyklar åt en lovande ung cyklist från Belgien. 1973 koncentrerade sig Ugo De Rosa på att enbart bygga cyklar och vara mekaniker för Moltenistallet. Och det gick ju ganska bra att cykla fort på De Rosas cyklar. Samarbetet med Eddy Merckx fortsatte faktiskt så länge som till 1981 då De Rosa, som teknisk konsult, hjälpte legendaren att dra igång cykeltillverkning under eget namn.

Under tiden hann också De Rosa med att bygga cyklar åt ingen mindre än Francesco Moser och Filotex-teamet. Det var under 80-talet som de största kommersiella framgångarna för De Rosa-cyklarna som konsumentprodukt kom. Efterfrågan steg och under 1990-talet befäste företaget sin ställning som ett av världens exklusivaste cykelmärken.

Man jobbade vidare med de stora proffslagen, bland annat Gewissteamet. Under 90- och 00-talet trampade namnkunniga cyklister som Casagrande, Pellizzotti, Savoldelli, Garzelli och Tonkov på De Rosa-cyklar. Idag huserar fabriken strax norr om Milano, i Cusano Milanino där man plockar ihop ungefär 7 500 cyklar per år.

Ugo närmar sig 80 och är still going strong när det gäller att lägga sig i hur vinklarna ska förhålla sig till varandra på ramarna. Men själva operativa företagsverksamheten har han dock lämnat över till sina tre söner: Cristiano är marknads- och försäljningschef medans Danilo och Doriano är ansvariga för själva produktionen.

Besök i hjärtat av De Rosa

De Rosa-högkarteret i Cusano Milanino, i norra förorterna till Milano ser inte mycket ut för världen. Det är low key, det är traditionellt. Mekaniker i välstrukna skjortor. Städad verkstad. Ordning och reda. Finkultur på något sätt. Det doftar olja och gummi. Nytt. Kanske lite lack.

En äldre farbror i silverfärgat hår och blå slipover hasar över åt mitt håll, hälsar och jag blir lite starstruck. Ugo De Rosa är en lågmäld man med ett distinkt men mjukt handslag som förmodligen gjort fler intervjuer med blyga journalister än jag cyklar mil per år. Han har dragit sig tillbaka från att fronta ett av de mest sägenomspunna varumärkena i cykelbranschen, men han är ändå kvar och tycker och tänker om produkterna.

Jag frågar direkt, på engelska, min första fråga och han svarar, liksom lite bandspelaraktigt fast på italienska. Cristiano tolkar och så lämnar Ugo oss och går in på kontoret. Frågan:

Vad är det som driver dig Ugo?

– Efter mer än 50 år i branschen är jag fortfarande övertygad om att det finns utrymme för innovationer. Cykeln är ett så fascinerande fordon. På samma gång så enkelt och så komplicerat. Jag vill bidra till den utvecklingen. Det är det som är hjärtat i vårt märke.

Cristiano är en effektiv värd. Först av allt, innan jag ens hunnit fråga en enda fråga sätts vi att prova ut de lånecyklar vi ska plåga oss på i Comoområdet de följande dagarna. Lite, lite pluspoäng blir det när vi halar fram våra medhavda pedaler. Och lite, lite plus i kanten för att vi direkt vet exakt vilken storlek vi har i Santini, det vill säga märket på De Rosas amatörlags teamkläder. Cristiano håller i «min» cykel när vi kollar storlek på ram och höjd på sadeln. Det är givetvis nästa års modeller och top di gamma (top of the line), en liten höjdpunkt i mitt cykel-CV.

 Christiano de Rosa pekar på proffslaget Gewiss-Ballan som DeRosa försedde med cyklar    under nittio- och nollnoll-tal. Artikelförfattaren Niclas Sjögren i djupt samförstånd med Christiano.

– Vi har också möjlighet att skräddarsy ramarna. På samma sätt som proffsen ska du kunna cykla på en ram som är specialbyggd för dig.

Vad är filosofin bakom ert sätt att bygga cyklar Cristiano?

– Först är det hjärnan. Sen är det hjärtat. Hjärnan, alltså material, komponenter och know how är grundläggande och ungefär desamma för de flesta märken i top di gamma- segmentet. Så kan alla göra. Men vi kanske kan lägga till passionen och en lång tradition som lärt oss om geometri och rambygge.

Vilket är det näst bästa cykelmärket i världen?

– (Skratt) Jag kan ju inte gå ut och säga att De Rosa är den bästa cykeln i världen. Det finns många andra bra. Jag kan bara säga att vi bygger väldigt sofistikerade maskiner. De flesta i det här segmentet jobbar givetvis på ungefär samma sätt och har samma förutsättningar även om volymerna varierar enormt. Vi gör bara cirka 7 500 cyklar per år, allt som allt, och det innebär att vi kan förhålla oss till tillverkningen på ett hantverksmässigt sätt. Vi har god överblick och insikt när det gäller alla våra cyklar. Ingen cykel kan liksom slinka igenom. 

Vad skiljer De Rosa från övriga cyklar?

– När det gäller ramtillverkning och komponenter har de flesta tillverkare bra koll på varandra. Vi jobbar såklart bara med det allra bästa materialet när det gäller modellerna i det översta segmentet, men det gör ju i princip alla exklusiva märken. På toppmodellerna går våra mekaniker manuellt igenom alla ramar. Vi modifierar allt för hand på de ramarna och allt monteras för hand.

– Jag skulle vilja säga att De Rosa fortfarande handlar om hantverksskicklighet och känsla. Passion. Hjärtat i loggan. Och geometrin. Ingen annan tillverkare gör det bättre i alla fall. Min far är fortfarande med och kollar vinklar. Det är geometrin som gett De Rosa ryktet om en speciell åkkänsla.

– Det har präglat De Rosa-cyklarna genom årtiondena. Från starten i slutet av 50-talet med italienska toppåkare via Merckx och Moser till dagens elit och finsmakare. Alltså: min fars känsla för att bygga riktigt bra ramar – det är i alla fall en del av hemligheten med De Rosas cyklar.

"Cykling kan göra dig till en bättre människa"

Christiano de Rosa

Är cykling viktigt?

– En cykel är ju inte bara en död maskin. En cykel symboliserar så mycket. Hela cykelsportens historia. Hjältarna. Myterna. Cykling är också så mycket mer än en sport. Det är det bästa sättet att bygga karaktär. I till exempel tennis, fotboll eller någon annan lagidrott är det så mycket annat som spelar in. Men i cykling... säg att du är sexton och du ger dig ut på en fem timmars cykeltur. Det skapar en hårdhet och en utveckling av dig själv som inget annat. För ödmjukheten finns inget bättre.

– Att upptäcka, att ta sig så långt geografiskt och så djupt in i sig själv... det finns nog inget bättre sätt att göra det än på en cykel. Det är bara du och cykeln och vägen. Dessutom kan man njuta och lära sig av cykling hela livet. Alla kan i princip cykla. Och ser man till cykelsporten och dess historia finns inget mer dramatiskt. Kampen mellan de stora mästarna. Coppi och Bartali. Och Magni såklart. Och många, många fler. – Cykling förändrar dig inombords och cykling kan göra dig till en bättre människa.

Vad betyder cykeln för cyklisten?

– För yrkescyklisten är det redskapet som ska möjliggöra dennes absolut optimala prestation. För motionscyklisten är det mer upplevelsen det handlar om. Visst korsar dessa syften varandra men i princip är det prestation och upplevelse det handlar om.

Rammaterial?

– Idag är det kolfiber, men jag tycker inte man ska glömma de andra materialen. Stål är ett fantastiskt material men ska man se till vikten så är det kolfiber som gäller. Aluminium är inte heller dåligt, det lämpar sig bra för vissa användningsområden. Titan blir ganska dyrt men är också ett härligt material.

Hur många cyklar har du själv?

– Jag har bara en. Vår chefsmekaniker förser mig med den och jag har den inne i huset. Jag blir glad när jag ser den så jag vill ha den framme. Det kanske inte är exakt det min fru vill men jag gillar min cykel så mycket att jag vill ha den inom räckhåll.

Av: Niclas Sjögren

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiotre med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!