Bicycling tar cykelmärket Rolo på pulsen | Bicycling.se
Cykelkultur

Bicycling tar cykelmärket Rolo på pulsen

5 dec 2013

En tillverkare av handbyggda kolfiberramar i den absoluta världsklassen? I Sverige? Bicycling möter de passionerade entusiasterna bakom det svenska high end-märket Rolo.

Två A och ett J – Anders, Adam och Jon – ligger bakom företaget A2J och den nya superlätta customramen Rolo. Ett högteknologiskt cykellyxprojekt som tillverkas i Sverige. Bicycling har träffat Adam och Anders.

Produktionen av Rolo har bara precis börjat men redan är ramen världskändis i utvalda kretsar. Cykeln som visades på Eurobike i augusti 2012 brädade många lättviktskonkurrenter genom sina 4,7 kilo. Ramen ensam vägde in på 640 gram. Men det är inte bara den lätta vikten som gör Rolo unik. Blivande ägare får en ram som också är tänkt att skräddarsys efter önskemål, personliga egenskaper och syfte.

– Vi tar begreppet custom till en helt ny dimension. Cyklistens individuella åkstil bestämmer vilket kolfiber vi använder, och hur hela ramen bakas ihop, säger Adam Wais.

A2J menar att skillnaderna mellan cyklister i vikt, åkstil, styrka och målsättning är mycket större och mer avgörande än deras behov av millimeterskillnader i ramens geometri. Företagets expertis i Finite element analysis (FEA) gör att varje ram kan tillverkas med exakt de egenskaper som efterfrågas. Givetvis utifrån vad som är möjligt mellan parametrarna vikt och styvhet.

Geometrin kommer däremot alltid att vara densamma eftersom Rolo är en helgjuten monocoque – allt enligt Jon Gunners expertis och önskemål.

– Jon är en av världens bästa ingenjörer när det gäller kolfiber, och han tyckte absolut att vi skulle köra på monocoque. Det är en teknologi som är mycket mer sofistikerad och modern, säger Wais.

Andra tillverkares customramar handlar i dag annars nästan alltid om geometri. De flesta produceras i så kallat rör-till-rör, där rören tillverkas var för sig för att sedan fogas ihop.

– Med rör-till-rör kan man förvisso få exakt de mått man vill ha, men en sådan ram håller inte samma prestanda som en monocoque eftersom den är i en enda del och saknar brutna fibrer, säger Anders Annerstedt.

Andra skillnader

Det som däremot varierar hos Rolo är geometrin och vinklarna hos de olika inbördes storlekarna. För att cykeln ska ha samma egenskaper i storlek XL som i S krävs olika mått och grader.

– Det låter ju självklart, men konstigt nog arbetar inte alla tillverkare på det här sättet, säger Annerstedt och håller fram en graf där flera kända märken finns med.

Rolo är testad enligt konstens alla regler på Zedlerinstitutet i Tyskland, och som kund där får man också tillgång till andra testade tillverkares siffror. Enligt grafen skiljer sig många ramar åt efter storlek inom samma märke. Den ram som kan vara ett tillbakalutat komfortåk i storlek L blir plötsligt riktigt aggressiv i storlek S – trots att det är samma modell från samma tillverkare.

Men Rolos egenskaper – vilka är de? Hur beskriver tillverkarna känslan i deras kreation?

– Rolo kan nog kännas lite nervös i början, främst eftersom den är så lätt. Men när man har vant sig vid den lätta känslan är den både snabbstyrd och stabil. Jag upplever att den svänger när jag tänker att den ska svänga, säger Annerstedt.

A2J lyfter även fram Rolos optimerade aerodynamik. Genom ett utvecklat arbete med Computational fluid dynamics (CFD) har ramen fått fina siffror, särskilt i kantvindstester.

– Vi är den enda lilla tillverkaren i världen som har de här kunskaperna och möjligheterna inom företaget, säger Wais.

Och så det magiska begreppet styvhet. Wais och Annerstedt visar fram ännu fler siffror från Zedler som indikerar att Rolo är både lättare och styvare än alla andra på listan. Men vad är det som gör att de kan uppbringa dessa siffror?

– Vi har tagit hjälp av väldigt kunniga människor i olika branscher som arbetar med kolfiber – från rymd- och flygindustri till Formel1 och superbilar, berättar Wais. 

En google-sökning på företagets tredje man, Jon Gunner, visar att han har varit involverad i bland annat utvecklingen av Saab Aircraft, Ford GT och Koeningsegg. I framtagandet av Rolo har också proffscyklister fått agera testpiloter. Men utöver expertis och kunskap är det också en fråga om val av material – kolfiber såväl som bindemedel.

A2J har tills vidare valt att sälja Rolo som hel cykel, och inte som enskild ram. Standardutrustningen är i nuläget Shimano Dura-Ace Di2, styre från Pro samt hjul från Lightweight eller Roues Artisanales. Sadelstolpen kommer från MCFK, och det går att välja vevparti eller bromsar från THM. I detta utförande väger Rolo in på ungefär 5,1 kilo.

– Vi har själva testat en mängd lätta komponenter de senaste åren och vet vad som är lätt men ändå håller. Vi vägrar att kompromissa med prestandan, säger Wais.

Cykeln går även att beställa med motsvarande grupp från Sram eller Campagnolo. Lacken väljer man själv, och en transportväska ingår i köpet. Men smakar det så kostar det. 15.000 euro är det ungefärliga utropspriset på en Rolo med Lightweighthjul. Ändå har beställningarna redan börjat komma in. Hur ser den blivande Rolo-kunden ut, kan man undra?

– Han ser ut precis som du tror att han gör. För än så länge är köparen en han, säger Annerstedt.

– Det är en medelålders man, med ett välbetalt jobb och cykel som hobby, bekräftar Wais.

Ställer lättviktaren Rolo själv några krav på sin cyklist, eller kan man väga vad som helst?

– Vår 640 grams ram är faktiskt testad och godkänd för att klara en åkare upp till 200 kilo, säger Annerstedt.

Frågan om viktbegränsningar för cykeln kanske därmed istället blir en fråga för valet av hjul eller bromsar.

Det är mindre än två år sedan projektet tog sin början. Tillsammans ville Wais och Annerstedt importera en amerikansk cykel till Sverige, men när kalkylerna inte gick ihop föddes istället idén om ett helt eget märke. Inom kort var Gunner med på båten, och redan sex månader senare kunde en första prototyp visas upp på Eurobikemässan 2011. Sedan dess har projektet bokstavligen rullat på.

Att ramen Rolo tillverkas i Sverige är ett medvetet val från killarna i A2J. Bättre kvalitet, mer kontroll och snabbare återkoppling är några av orsakerna de nämner till sin närproduktion.

– Vi jobbar också från gräsrotsnivå i vår marknadsföring. Istället för att bombardera ut stora kampanjer åker vi runt till presumtiva återförsäljare och låter cyklister testa Rolo på plats. Då får vi också in många värdefulla åsikter, berättar Wais.

Friheten i ett litet företag med bara tre delägare gör det möjligt. Dessutom har de inga planer eller drömmar om att kunna sälja Rolo i mer än en liten skala.

– Det vi hoppas mest är att våra kunder ska ha roligare och cykla både längre och oftare. Då har vi lyckats, säger Annerstedt.

Detta är A2J:

Anders Annerstedt, Stockholm – arkitekt och cykelentusiast

Adam Wais, Stockholm – ekonom och cykelentusiast, med rötter och bakgrund i USA och Luxemburg

Jon Gunner, Viken – kompositexpert, ingenjör, mtb- och skateboardåkare, från Storbritannien

Mycket mer information om Rolo

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtionio med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!