Bli en bättre cyklist – på kontoret! | Bicycling.se
Träning

Bli en bättre cyklist – på kontoret!

20 okt 2015

Det kan vara svårt att få in en optimal sittposition på cykeln om du envisas med att göra allting fel när du inte sitter på cykeln. Här hittar du bikefit-gurun Steve Hoggs bästa tips för att lättare maximera din position.

RÄTA UPP DIG – BÅDE I SITTANDE OCH STÅENDE
Kutar du med ryggen i vanliga livet kommer du också att kuta med ryggen på cykeln. Och den som sitter som en hösäck på cykeln kan lätt få problem, från nacke till knän, säger Hogg. Du behöver en stark coremuskulatur, och Hogg talar sig varm för den vardagliga heldagsträningen som är mera känd som "god hållning". 

STRETCHA LÄNGE, MEN INTE HÅRT
Hogg rekommenderar stretching minst två gånger i veckan, när kroppen redan är varm (antingen efter en lätt uppvärmning eller efter träning). Men medan andra säger att du ska stretcha i 30 sekunder åt gången, tycker Hogg att du ska hålla varje stretch från 60 sekunder till flera minuter. Han menar att bindväven svarar på tid, inte kraft.

SKROTA SKORNA
Hogg menar att fötterna inte driver pedalerna mer effektivt än hjärnan och centrala nervsystemet tillåter. För att hålla nervbanorna öppna och undvika att systemen blir lata, måste du stärka upp dina fötter. Hogg tipsar sina kunder att gå barfota, eller med minimalistiska löparskor som Vibram Fivefingers, för att göra fötterna ska bli mer lyhörda. – Det finns väl ingen som påstår sig ha samma känslighet i fingrarna med handskar på, jämfört med att använda bara händer? säger Hogg. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugosex med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!