BMC goes gravel! | Bicycling.se
Landsväg

BMC goes gravel!

10 jul 2019

Att gravelsegmentet nu äntligen verkar vara på frammarsch råder det väl inga tvivel om och nu släpper BMC sin första cykel på temat - den helt graveldedikerade URS

Då segmentet mer eller mindre är helt nytt för BMC byggde man upp en hoj från grunden, och hade tre typer av cyklister i åtanke. Den ambitiösa gravelcyklisten (tänk gravelrejs), äventyrscyklisten och longdistansaren som cyklar med packning. Ganska många segment, önskemål och viljor att knöka in i en cykel alltså, och för att lyckas sket man helt i allt som hade med UCI att göra och resultatet är den mångsidiga URS. (En kortform av ordet Unrestricted, men även ett vanligt namn i Schweiz som betyder björn)

 

Ramen, som bara kommer i en kolfiberversion, har BMC beprövade elastomerdämpning MTT i bakgaffeln.

Den har självklart fästen för skärmar och pakethållare, men även för en medföljande dedikerad bakskärm som man fäster i sadelstolpen. Överröret har fästen för en liten ramväska samt tre fästen för flaskhållare. Ramen har även integrerat ramskydd på gaffeländar, under huvudröret och kedjestag.

Kikar vi på geometrin rör det sig om en relativt aggressiv styrvinkel på 70 grader, alltså samma vi hittar på flera XC cyklar. Hjulbasen och reachen är lång och styrstamen kort.

Och för att svara på den eviga frågan om hur breda däck man får plats med är svaret 45 mm, 40 om man kör med skärmar. Cykeln är enbart byggd för singelklinga fram och maxstorlek på den är 48T. Den kommer i fyra olika modeller (one, two, three och four) och de två i topp är helt integrerade.

Vi blir återigen imponerade av BMCs uppfinnarlusta och en cykel fullspäckad med innovation och spännande lösningar. Vi har fått möjlighet att testa detta nya åk på BMCs bakgård i de Schweiziska Jurabergen och ett långt test hittar ni i Bicycling nr 6

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettiosex med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!