Bygg en smart vintercykel | Bicycling.se
Cykelkultur / Pendlar - Vinterhojj

Bygg en smart vintercykel

7 jan 2014

En vintercykel är en cykel byggd för årets värsta dagar. Träning eller pendling under smutsiga, blöta och grisiga dagar kräver en cykel som tål omild behandling och minimalt med underhåll. En cykel som får stå ut med dåligt väder och lite omsorg får heller inte vara för dyr. Så här bygger du en praktisk och säker cykel för dagarna då vädret är som mest hemskt.

Om du har plats och råd tycker vi att du ska bygga en vintercykel som står redo för årets värsta, våtaste och mest grusmalande dagar. Det behöver inte kosta särskilt mycket. Kanske har du merparten av alla delar hemma i lådan? Med en pålitlig slask-cykel så är det skönt att veta att det inte är hela världen om cykeln blir grusig och blöt eller om det blir mörkt och blixthalka. Att det bara är att köra på. Och det går förstås bra att använda den när det regnar på sommaren också. Om man ska bygga en träningscykel för höst- och vinterbruk och ska köpa nytt eller bättre begagnat, så kan det vara värt att fundera på var man ska lägga pengarna.

Vad krävs av en vintercykel: 

Fundera på vad du kräver av din slask-hoj. Måste ramen exempelvis vara i aluminium? Måste du ha mekaniskt komplicerade STI- eller Ergopower-reglage? Vilka delar kan du spendera mindre pengar på och vilka delar är det i långa loppet värt att investera mer i? En billig och enkel stålram med plats för dubbla flaskställ och fästen för skärmar bör stå långt upp på din lista.

Totalvikten kan vid en hastig anblick upplevas som negativ och farthindrande. Men vad gäller en osexig slaskhoj som kommer att tjänstgöra i ur och skur, i blöt, halt, snöigt och grusiga förhållanden, så borde du lägga mycket lite vikt vid cykelns vikt. Och desto mer vikt vid pålitlighet i så många väder som möjligt. 

Satsa pengar på ett ordentligt kapslat styrlager. Och nav. Få saker försämrar en cykels egenskaper lika mycket som dåliga lager. Få okapslade styrlager överlever en vinter utan att du river ned lagret och regelbudet fettar om. Man kan tillverka ett enkelt styrlagerskydd av en bit cykelslang som man trär över den nedre styrlagerskålen. Se bara till att ta av skyddet regelbundet så att kondensfukt i lagret kan dunsta. Annars rostar det snabbt ihop. 

Ett exempel på en rejäl och pålitlig cykel tänkt för höst-, vinter och vårträning. Notera stänkskärmar med en påskarvad extrabit baktill för att ytterligare minska på vattenstänk. Enkla men fullt funktionsdugliga komponenter och stark belysning är andra viktiga beståndsdelar för en dåligt-väder-cykel. 

Utsatta delar

Bland de mest utsatta delarna är naturligtvis naven och hela drivpaketet. Sand, salt och vatten i kombination med ständig rörelse maler effektivt ned de bästa komponenterna på nolltid. Samma sak gäller fälgarna – bromsgummin garnerade med lite grusig vintersmet är mer att likna vid slipklossar. Kolla regelbundet att du inte slipar ned fälgsidorna till konkava aluminumremsor. Det har hänt att folk helt sonika har kört en hel vinter på fälgar de inte kollat och helt plötsligt fått en mycket obehaglig överraskning då de bromsat hårt och klossarna tryckts rätt igenom den papperstunna fälgsidan. Och flugit över styret. Det finns skäl att argumentera för skivbromsens meriter i detta fall.  

Oavsett så är det viktigt att underhålla cykeln – gör du rent den och smörjer upp den efter varje blött vinterpass så förlänger du livslängden på materialet mångfalt. Men satsar du på vältätade nav av erkänt god kvalitet så slipper du i varje fall ett servicekrävande problemområde.  Däcken är förstås dubbade för vinterväglag. Välj däck och fälg efter plånbok men se till att ram och skärmar rymmer de däck du vill ha.

Drivpaketet

Kvaliteten på växelsystemet kan man förstås välja efter tycke och plånbok, men det är ingen större skillnad på landsvägskomponenter och motsvarande för mountainbike när det gäller hållbarhet. Pedalerna kan med fördel vara av mountainbiketyp. Dels har de mycket bra tätade lager och dels minskar de risken för istegsproblem på grund av is och lera.

Växelreglage

Fundera över dina växelbehov. Behöver du avancerade STI eller Ergopower-reglage? Kanske klarar du dig långt på en enkel singlespeed? Om inte annat så får du nyttig träning på att arbeta med en enda utväxling i både låg och hög kadens. Och som dessutom säljer in sig själv som en särdeles lättskött drivlina. Främre kedjehjul, kedja, bakre drev. That`s it.

Annars vill vi slå ett slag för styrändsmonterade växelreglage. Styrändsmonterade reglage är smarta och billigare alternativ till de mycket dyrare växelreglage som är integrerade i bromshandtagen, alltså STI och Ergopower. Dessutom erbjuder de ett enkelt friktionsläge som kan rädda dig om vajrar och höljen fryser och börjar göra kaoz med index-funktionen. 

När det gäller kedja och kassett finns det olika filosofier. Antingen väljer man bra grejer som fungerar väl och ser till att underhålla dem noggrant eller så väljer man enkla, billiga grejer som kan kastas när de slitits ut. Valet har mer att göra med hur mycket tid man vill lägga på sin cykel. En annan viktig del att underhålla regelbundet är växel- och bromsvajersystemen. Cyklister i allmänhet tror ofta att problem med växlarna hänger ihop med bakväxelns kvalitet medan det i nittio procent av fallen handlar om bristande underhåll av vajersystemen. Håll vajrarna rena, torra och väl infettade så funkar allt flerfaldigt mycket bättre. Överväg att köra med heldragna växel- och bromshäljen för att maximera funktion och cykeltid och minimera tid i mekhörnan. 

Cyklar du på vinterväglag så är det dubbade däck som gäller. Tag dock inte dubbarna som en garanti för att du aldrig kommer att halka. Dubbdäck gör mest skillnad fram eftersom det är där man tappar greppet först. Nokian är en känd tillverkare av dubbdäck för cykel av god kvalité.  

Att välja resten

Cantilever och V-broms har fungerat i decennier, men med de senaste årens ökning av tillgänliga ramar, gafflar och delar för att köra med skivbroms på landsvägen så röstar vi för att du väljer utrustning som är kompatibel med dessa moderna bromsar. Om du står i valet mellan två i övrigt likvärdiga och prismässigt överenstämmande ramar.  

Resten av delarna behöver förstås inte vara av någon särskild kvalitet. Styre, styrstam och sadelstolpe kan vara billigaste möjliga bara de erbjuder de justeringar som krävs för att man ska sitta bra. Och är mekaniskt och funktionellt solida naturligtvis. 

Sittställning är ett eget kapitel, men generellt kan man säga att det inte finns någon anledning att avvika särskilt mycket från sin vanliga sittställning. Kör du mest mountainbike kanske en enkel mountainbikeram med stel gaffel är ett bra alternativ att bygga en vintercykel av. Se bara till att överrörs- och sittrörslängd samt styrrörets höjd är tillräcklig för att skapa samma sittposition. Sadelhöjden kan också vara något lägre för att kompensera för alla tjocka vinterkläder som bygger på lite sitthöjd.

Sadeln är ett viktigt kapitel och inget man ska snåla in på bara för att det är en vintercykel. Tvärtom är det vettigt att lägga lite extra pengar på en riktigt bra sadel man trivs med eftersom det är på just den många långa pass kommer att tillbringas. Vinterträning kan innebära en del misär så varför ska man inte åtminstone sitta bekvämt?

Ett styrändesväxelreglage som är både betydligt billigare och mindre komplicerade än STI- eller Ergopower-reglage. Eller varför inte skippa växlar helt och hållet och köra singlespeed?  

De viktiga detaljerna

Sedan finns det några specialdetaljer som varje vintercykel med självaktning ska utrustas med. En sadelväska med två reservslangar, däckverktyg och punkalappar är räddaren i nöden. Tillsammans med en rejäl rammonterad pump.

En bra belysning både fram och bak som gör att du syns väl, men också kan se bra, är ett måste. Särskilt om du ska cykla på morgnar eller kvällar eller riskerar att inte hinna hem innan mörkret faller.

Skärmar är ett måste. En del menar att det är på skärmarnas längd man ser om en cyklist är seriös eller inte. Nöj dig inte med skärmlängden som de är från fabrik. Bygg på dem med förlängningar fram och bak. Den bakre lappen kallas för kompislapp och syftar inte till att skydda dig utan till att bespara dina kompisar mycket stänk och smutsiga kläder och cyklar.

Den främre lappen sparar dina fötter och din cykel – särskilt det utsatta drivpaketet blir avsevärt mycket mindre smutsigt om det inte dränkas med läskigt salt och vattengrus timme ut och timme in. Vi behöver väl knappast förklara att du både håller dig renare och torrare och därmed varmare med ordentliga skärmar. Det finns överhuvudtaget ingen anledning att inte köpa ett par. På hösten, vintern och tidig vår är det ballt med skärmar.

Se bara till att montera dem ordentligt så att det finns gott om utrymme för snö- och leransamlingar mellan skärm och däck.

Har du byggt en slaskhoj av gamla delar du hade i lådan? Kommentera gärna nedan. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtioett med siffror i fältet här

Kommentarer


2018-01-04 23:42   Erik N.

Har cyklat året om, sedan jag var sex år. Ville jag ha cykel då, fick jag bygga dem själv. Höll noggrann koll på de släpvagnar som drogs till bränngropen!
Idag är standarden höjd. Genomgående mtb, om än lite spretande hjulstorlek. Grovt, öppet o dubbat. Slask låter vi sörlänningarna behålla, så stänkskärmar är inte prioriterat.. ;) Handlar mer om att våga lämna kvar cykeln ute, med så få igen-isade delar som möjligt. Något hanterbart för jycken att dra.
http://nystartvid40.blogspot.se/search/label/cykel

 

2014-01-21 09:27   Andraes

Några smarta idéer om hur man fixar en bra kompislapp som man kan sätta på plastskärmar av typen Shockboard? De får ju inte vara för tunga för då håller inte hela paketet - man har ju inte lika mycket och stabilt fäste på en Shockboard som vanliga stänkskärmar som inte går att ta av.

 

2014-01-12 20:48   vator172ht

Dubbdäck är lika onödigt på cykeln som på bilen (dubbfria vinter hjul till bilen självklart!) . Dom dagarna som dubbdäck gör någon större skillnad är lätt räknade och då kan man ta det lite lugnare! Tycker det saknas riktigt bra vinterramar på marknaden d.v.s fixar skivbroms bak , 32-35mm däck och har en sportig geometri . Har en Planet X uncle john som är okej men lite "sävlig".

 

2014-01-08 21:59   Erol Orhun

Intressanta komponentval Kalle! Di2 är grymt och fungerar fantastiskt och vi applåderar dig som väljer så fina delar till en cykel som kommer se de fulaste väder som Sverige har att uppbringa. Lägg gärna upp en bild i Cykelstallet när den är klar!

 

2014-01-08 00:26   Kalle

Jag blev mycket intresserad av artikeln eftersom jag idag har fått avi från tullen om att delar till min vintercykel levereras i veckan. Hurra!
Hittar jag här några spännande tips?
Nja... jag valde carbon till nästan allt; under tuffa förhållanden rostar och oxiderar allt annat. Skivbroms är vi överens om, helt givet att fälgar skall skonas och bromsen behöver fungera bättre än när det är torrt. Vajrar fryser gärna fast så även här föll dom äldre prylarna bort för Di2 som är helt överlägsen i kylan. Så min strategi är att skaffa dom bästa prylarna till absolut lägsta pris. Så nu är det bara att jobba på så att cykeln blir klar innan snön & salt kommer.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!