Calle Fribergs 5 bästa tips inför Lidingöloppet | Bicycling.se
MTB / Tävlingar

Calle Fribergs 5 bästa tips inför Lidingöloppet

27 apr 2017

Vunnit har han gjort men även lyckat ta sig i mål på under 2.10 alla gånger han kört, här är hans bästa tips för att hantera backarna och terrängen på Lidingöloppet MTB

- Backarna på Lidingöloppet MTB är inte långa, men många. Hur överlever man bäst korta och branta backar? 
"Om man inte spar lite på krutet så kan man lätt stumna på andra halvan eftersom backarna är rätt många även om dem är små. Så hushåll lite, dra inte för tunga växlar och gå inte på rött för tidigt. Hellre att du kan lägga i ett par växlar till över krönet och få med dig fart efter varje backe."

- Ganska ofta måste man bromsa in i nedförsbackarna då svängarna är skarpa, varför man inte får med sig den ackumulerade farten. Borde man träna på kurvtagning inför loppet, så man lär sig hur hårt cykeln och däcken går att pressa på den typen av underlag? 
"Ja det är nog en bra idé om man känner sig lite osäker. Bestäm dig också för vilka däck du ska köra med och testa så du känner dig bekväm med lufttrycket."

- Hur resonerar du med taktiken, när ska man försöka hitta ett hjul och ligga på och när ska man hålla lucka, med tanke på risk att krascha? 
"Försök hitta ett hjul att ligga på under de lättåkta partierna och spar energi. Går det för sakta i backarna eller på skogspartier där det svänger, försök avancera innan dessa och går om innan."

- Vilken typ av cykel och däck skulle du rekommendera, om förutsättningarna är relativt torra? 
"Jag rekommenderar en 29" hardtail och något lättrullat som t.ex Maxxis Aspen 2.10" Men har man en heldämpad cykel så förlorar man i princip inget på det skulle jag säga, då det är så pass snabbåkt."

- Dina bästa ”veckan innan tävlings-tränings-tips”?
"Träning skiljer sig så mycket beroende på nivå men några generella tips: Försök att ät och sov bra, kolla igenom cykel och övrig utrustning så allt är beprövat och fungerar. Även energimat & sportdryck. Träna på fram till förslagsvis onsdag och ta sedan vila på torsdag och en timmes lätt cykling med några pulshöjare dagen innan."

 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttiotre med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!