Chefredaktören är förbannad! | Bicycling.se
Cykelkultur

Chefredaktören är förbannad!

  Foto: Hans Berggren
30 sep 2019

Ledare: Ibland kanske man bara ska sitta still i båten, men ibland måste vi cyklister faktiskt ryta till en smula....

Tillåt mig att bli förbannad

Fyrtio cyklister på rad, massa cyklister både framför och bakom oss. I samma veva som vi rör oss mot och in i rondellen blir klungan mer eller mindre avkapad av en hästtransport. Några rondeller senare, samma sak fast med en ensam bilist. Exakt hur bilisterna tänker är bortom mitt förstånd. Senare på dagen och veckorna som följer hör vi om olyckor, om trånga passager och incidenter med bland annat husvagnar.

Majoriteten av olyckorna på Vätternrundan må vara cyklisters eget fel, att man ligger för nära, att man är för trött, att man inte har vana i att köra i klunga. Även om det är ganska skralt med rena kollisioner mellan cyklist och motorfordon så bidrar inte trängseln som uppstår med bilar på vägarna till det bättre. Men att Vätternrundan efter över 50 år och trots att man lockar närmare 20 000 cyklister inte kan få vara helt bilfri är även det långt bortom mitt förstånd. Även under SM i Båstad gavs cyklister låg prioritet och tävlingsbanan kunde inte gå riktigt där man önskade. Då handlade det om en omledning som skulle påverka biltrafiken i några timmar. Det är inget annat än ett pinsamt och sorgligt betyg för svensk cykling. Gnälligt värre och inte särskilt konstruktivt, men denna låga prioritet av oss cyklister gör mig bara smått förbannad. Sverige, vi kan bättre än såhär.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiofyra med siffror i fältet här

Kommentarer


2019-10-02 18:02   Björn Eriksson

Gino Gugliotta, jag får verkligen hoppas att Trafikverket inte påverkar sina italienska motsvarigheter, för då är det kört för det minsta loppet. Med tanke på hur Trafikverket har behandlat cykeldelen i den "klassiker" som har genomförts närmare 50 år i min hemkommun de senaste åren, är jag förvånad att Vätternrundan fortfarande får genomföras. När arrangörerna av cykeldelen i min kommun ansökte om tillstånd för att få använda de sträckor som de alltid har gjort, började Trafikverket komma med regler som att de inte kunde ge tillstånd för vägar med 80 km/t. eller 2000 bilar/dygn. Då drog de om och fick tillstånd för den sträckningen, men i år tyckte de tydligen att sträckan blivit olämplig. Med tanke på allt som Krister Isaksson skrivit här om Trafikverket verkar det som att de har någon där som verkligen hatar cykling.

 

2019-10-02 11:41   Gino Gugliotta

Delar dina åsikter 100%
Jag som italienare kan bara säga till svenska folket
Att tex i mitt hemland även det minsta lopp är bilfri
Look and learn!
Peace and love ♥️

 

2019-10-01 15:37   Göran Pihl

Håller med till bristnings gränsen!
Sorligt! 😢

 

2019-10-01 11:06   Tommy Simonsson

Jag håller helt med, sista delen av Vätternrundan är en katastrof och har bara blivit värre med åren. Har cyklat 21 ggr och ännu inte sätt någon ansträngning från Vätterrunda kommuniteten att komma med förbättringar. Ser man situationen efter Fagervik kan man inte tro sina ögon hur cyklister och bilar kämpar om utrymmet.

 

2019-10-01 09:44   Leonid Kuzmin

Rösta med fötterna!

 

2019-10-01 09:20   John Dingle

ni kanske skall boykotta evenemanget tills det blir ändring

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!