Cykelns kilopris är viktigast av allt | Bicycling.se
Prylar

Cykelns kilopris är viktigast av allt

12 okt 2019

Krönika: Det vore en överdrift att påstå att min telefon går varm i och med nära och mindre nära vänner som hör av sig i undran över vilken cykel som är bäst. Men jag får de facto frågan ganska många gånger så fort sommaren är på ingång.

Det är på ett sätt smickrande och på ett annat sätt lite frustrerande. Smickrande eftersom all den energi jag lagt ner på att odla varumärke som cyklist och cykelexpert äntligen bär frukt. Det är givetvis en stor ära att bli tillfrågad som sakkunnig. Frustrerande eftersom ämnet är så komplext att jag aldrig riktigt vet var jag ska börja. Frustrerande också eftersom ett av mina råd till den som inte har så bra koll är att köpa nytt. Det skaver givetvis lite med tanke på den klimatångest jag antar att fler än jag emellanåt drabbas åt.

När jag kommit så långt som att ringa in huruvida frågeställaren ska ha en landsvägscykel, mountainbike, cykelcross, hybrid eller standardcykel hamnar man givetvis i budgetfrågan. Och det är nu den intressanta frågan infinner sig. Vad kostar en cykel? Detta är så klart en helt omöjlig fråga att besvara. Man kunde lika gärna frågat: Hur långt är ett snöre? Vad väger en tanke? Vilken smak har vatten? Eller varför inte: Hur stort är universum?

Budgetfrågan blir än mer komplex i och med att det ofta, men absolut inte alltid, finns en korrelation mellan pris och kvalitet. Hade världen varit logisk så hade man glatt kunnat ringa in den cykelmodell man var ute efter och sedan fastställt det belopp som kunde undvaras och sedan kollat in vad som fanns till salu. Så funkar det inte. Olika varumärken ger olika värden på ungefär samma kvalitet. Någon prioriterar ditt och någon prioriterar datt.

Hur hållbart ett nav är är så gott som omöjligt att avgöra för lekmannen. Är cykeln aerodynamiskt bättre än en konkurrents modell? Well, det kan nog inte ens säljaren svara på. Kort sagt, den tydligaste skillnaden mellan cyklar är prislappen. Och den enda egentliga kvalitetsbedömning du själv kan göra är mycket begränsad eftersom du inte äger någon vindtunnel och inte kan mäta styvheten i vevpartiet. När du fingrar på cykeln hos cykelhandlaren eller glor på en cykel på någon näthandel för att avgöra kvaliteten är det ungefär lika relevant som om du vid ett bilköp går runt och sparkar på däcken och därmed skapar dig en uppfattning om öket är värt priset.

Här kommer dock mitt allra finaste tips in. Det finns en fingervisning när det gäller kvalitet som är giltig för nästan alla cyklar, utom möjligtvis den allra råaste tävlingsformen av downhillcyklar och cyklar som byggs för att vara ”världens lättaste” och kostar en miljard: vikten. Låg vikt är nämligen den allra bästa indikationen på att en cykeltillverkare valt den allra finaste ramen och de allra finaste komponenterna. Det är nämligen så att de bästa cykelprylarna alltid är de lättare i sina respektive segment. Tar du en bakväxel så är den lättaste, om det gäller kvalitetsmärken, alltid den bästa om man ser till tillförlitlighet, hållbarhet och funktion. Dessutom är den ju som sagt lätt också, vilket så gott som alltid är en fördel när du cyklar. Samma sak med bromshandtag, ramar, pedaler och styren. Låg vikt är inte bara en fördel i sig. Låg vikt indikerar också att detta är en produkt i premiumsegmentet. Nu vet jag att det finns cyklister som hävdar att styvhet och aero är minst lika viktiga egenskaper för cykeln som vikten och då säger jag: Visst, visa mig din vindtunnel och ditt labb. Nej, det enda du med säkerhet kan bedöma är vikten och priset.

Alltså blir mitt svar till den som frågar om cykeltips ganska enkelt. Det handlar om en fyrstegsraket.

  1. Bestäm cykelmodell.
  2. Bestäm en budget och multiplicera med 1,5 eftersom du får roligare med en bättre cykel.
  3. Läs alla tester du kommer över, inte minst i den tidning du nu håller i handen.
  4. Kolla lägsta vikt du har råd med och välj därefter den cykel som har lägsta kilopris.

Niclas Sjögren är redaktionens kanske mest generaliserande skribent. Han utmanar härmed alla läsare att komma med exempel där tyngre ramar och tyngre komponenter är styvare, hållbarare och allmänt bättre än lätta.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtioåtta med siffror i fältet här

Kommentarer


2019-10-13 09:37   Leonid Kuzmin

En tyngre kassett med alla drev av stål kommer fungera längre än en lättare kassett med stor antal drev av aluminium och titan. Priset på sådana kassetter kan skilja upp till 2000 kr, och vikten ca 170 g.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!