Cykelvasan 10 år - Från mygg och elände till succé | Bicycling.se
MTB / Cykelvasan

Cykelvasan 10 år - Från mygg och elände till succé

10 aug 2019

Cykelvasan firar 10 år i år och Andreas Danielsson blickar bakåt till hur allt faktiskt började

Eftersom jag, via släkten, är halvt uppvuxen i Sälen finns en nära relation till sträckan mellan Sälen och Mora. Som ung och aktiv åkte jag mycket längdskidor vintertid och flera gånger körde jag Vasaloppet, fast aldrig med nummerlapp. Halva nöjet med att åka längdskidor för mig är att slippa trängas. Bäst trivs jag därför ensam på ett fjäll. Men att köra i de välpreparerade spåren mellan Sälen och Mora var ju ändå bättre än att åka bil samma sträcka, på vägen hem till Falun där jag bodde. 

Vintern 1990 körde jag Vasaloppssträckan på skidor tillsammans med Nicklas Axelsson, en cyklist med rötter i Mora, som några år senare slutade sexa på Giro d´Italia, med brutet nyckelben och som därefter gick mörkare tider till mötes … Nicklas var alltid en storlek större (minst) i sin fysik och trivdes bäst i slutet av varje pass – när alla andra gett upp för länge sen. Den här dagen var det snöigt och föret var tungt. I stigningen mot Hökberg började jag tröttna rejält. Det gjorde däremot inte Nicklas. I snöyran var han på sitt bästa humör och undrade om det skulle vara möjligt att cykla samma sträcka som skidloppet. Jag minns inte vad jag svarade. Förmodligen ingenting eftersom jag hade fullt upp med att gå in i väggen.

Men Nicklas väckte ändå en tanke som höll i sig ända till hösten 1991. När tävlingssäsongen var slut tog jag då min Cyclepro Alien ACX och packade en ryggsäck med bränsle för en heldagsutflykt. Sen gav jag mig av från Sälen, med målet att cykla samma sträcka som Vasaloppet. Det gick så där. När jag till slut nådde Mora i mörkret efter att ha kört vilse, halvt simmat genom myrmarker och svurit över mygg så bokfördes den upplevelsen som mindre sympatisk.

Min mer begåvade vän och kollega Lasse Strand, som också tillbringat mycket tid i samma områden, satte sig tio år senare med kartan över en kopp kaffe. Till skillnad från mig hade han en betydligt bättre plan hur man skulle ta sig till Mora och han uppvaktade några år senare även Vasaloppet med sina tankar. Vasaloppsorganisationen var inte avvisande till idén men ansåg att tidpunkten för en satsning inte var den rätta då Vasaloppets vd Mats Budh och sportchefen Rolf Hammar var på väg att lämna sina uppdrag. 2007 tog i stället Jonas Bauer över som vd, och redan när han satt på tåget till Mora för att göra sin första arbetsdag attackerade Lasse honom med idén om att genomföra Vasaloppet på mountainbike. Jonas, med bakgrund i reklamvärlden, var ganska orädd för färska idéer och planterade snabbt tankarna om cykel hos sin nya arbetsgivare. I kraft av sin övertygelse drev Jonas frågan hårt internt, och redan ett år senare genomförde jag, Lasse, några cyklister och delar av Vasaloppsorganisationen en testcykling längs en tilltänkt sträcka som då knöt ihop Sälen och Mora på två hjul.

Första upplagan hade närmare 40 kilometer asfalt och 15 vägkorsningar, men med tiden har det jobbats bort och numera är det inte mycket som skiljer bansträckningen mellan skidor och cykel. Och från testcyklingen med sju deltagare 2008 kan man lugnt säga att loppet vuxit en del genom åren. Under den tiden växte även acceptansen för cykling inom Vasaloppets organisation och numera är det inte många som knorrar om mountainbike i Mora. Vad som också vuxit är det allmänna intresset för mountainbike, mycket tack vare Vasaloppets fantastiska arbete. De har verkligen knuffat sporten raka vägen in i det svenska folkhemmets medvetande på ett sätt som bara Jenny Rissveds OS-guld kan jämföras med.

Tack och grattis Vasaloppet – för det ni tillför svensk cykling!

Bicyclings tidigare chefredaktör Andreas Danielsson ägnar numera sin tid åt Sweden Mountainbike, som hjälper kommuner och destinationer med sina cykelsatsningar. Från idé till handling och utbildning av guider och coacher. Även om Stockholm är hans bas sedan -98 är han fortsatt en genuin dalmas. I själen.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fjorton med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!