Cykelvasan 2011 | Bicycling.se
MTB / Cykelvasan

Cykelvasan 2011

30 jun 2011

På rekordtid blev Cykelvasan Sveriges största mountainbikearrangemang. Platserna till 90-kilometersbanan tog slut redan i våras. Totalt lär över 9000 cyklister stå redo för start 13 augusti. Är du en av dem har vi luskat fram de bästa tipsen!

Kadens har pratat med två personer som vet hur man vallar bäst för en lyckad färd i de anrika spåren – förra årets segrare Magnus Darvell och Cykelvasans sportchef Tommy Höglund.

– Se till att din cykel är i riktigt bra skick. Kedja och kassett bör vara rena och fräscha, vajrarna ska löpa lätt och har du skivbromsar bör du även kontrollera att beläggen inte ligger emot. Se också till att du har rätt tryck i däcken innan du ger dig av mot start, säger Magnus Darvell.

Vad som är rätt tryck är en fråga de lärde och olärde aldrig lär sluta tvista om, och eftersom en rad olika faktorer spelar in finns det inget enkelt svar att få.

– Jag rekommenderar 1,8–3,0 bar beroende på däcksmodell, däcksbredd och cyklistens vikt, säger Magnus.

Och pumpa inte för hårt. Ett alltför välpumpat däck kommer att studsa och innebära effektförluster även på grusväg. Tubeless, tubdäck och bredare däck är mer punkteringssäkra och kan därför köras med något lägre tryck.

– Men Cykelvasan är lättåkt även om det blir blött, så man behöver inte stressa upp sig för valet av däck, säger Magnus.

I fickan

På den långa banan finns totalt sju vätskekontroller, men Magnus rekommenderar ändå att du har med dig vatten eller sportdryck samt något att äta.

-Jag tror att motionärernas vanligaste misstag är att de inte fyller på tillräckligt mycket och regelbundet med energi och vätska.

Slang, pump och multiverktyg är också nödvändigt att ha med sig ut på banan, liksom en tunn regnjacka om vädret ser ostadigt ut. Är man ovan vid att byta slang gör man bäst i att öva på detta i förväg hemma. Det kan ta någon timme att få tekniken att sitta, och det är tid du förmodligen inte vill offra ute i spåret. Men punkaspray då?

– Min erfarenhet är att punkteringsspray är ett osäkert lagningssätt eftersom hålet ofta är för stort för att det ska kunna täta, säger Magnus.

Logistiken

Busstransporten från Mora till Sälen på tävlingsdagens morgon bör du ha bokat och betalat i förväg på nätet om du vill vara säker på att komma med. Var också ute i god tid med att fixa logi och resa till området.

När det gäller de sista träningsförberedelserna på hemmaplan föreslår Magnus att du undviker långa eller hårda pass tre- fyra dagar innan. Då kan du istället finslipa tekniken ute i skogarna.

– Cykelvasan är förvisso så lättåkt att det går att använda en vanlig standardcykel, säger Magnus, men med god teknik kan du spara mycket energi under loppet.

Och även om just energi är något du kommer att behöva mycket av, gör du ändå bäst i att äta en normalstor frukost på tävlingsdagens morgon.

– Äter man för mycket före start kan man få en uppsvälld känsla i magen vilket är jobbigt att cykla med. Se istället till att äta mycket de sista tre dagarna före loppet, säger Magnus.

Årets start är flyttad till Vasaloppsstarten och man kommer att släppa iväg 200 cyklister var femte minut.

– Det här kommer att ta ett par timmar, men det är ändå bättre att köa före start än att göra det ute på banan, säger sportchefen Tommy Höglund.

När du har kommit iväg är det viktigt att försöka ta det lugnt i början på loppet och att hålla blicken långt fram. Ju mer du stirrar på ditt eget framhjul desto mer riskerar du att stå på öronen om något oväntat händer längre fram i fältet.

Var blir det jobbigast då?
– Den längsta uppförsbacken som går upp till första kontrollen är tuffast. De flesta kommer att vara trötta redan här, så var inte orolig om det känns tungt. Mest tekniskt är det mellan Evertsberg och Oxberg och här brukar några i täten punktera, säger Magnus.

44 cykeltidningen kadens 06:2011

Arrangören har jobbat flitigt med att anpassa sträckningen och har i år lyckats göra sig av med tio kilometer asfalt, nio vägkorsningar samt de stigpartier som tidigare orsakat köbildning. Dessutom kommer det att finnas särskilda vägkorridorer när cyklisterna behöver samsas med bilister, samt en innovativ trafiksluss i Oxberg.

– Här gäller det att vara lite extra uppmärksam, följa funktionärernas signaler och alltid hålla sig i fältet som är avsett för cyklister, säger Tommy.

Vett och etikett

Om du vet med dig att du kör lite långsammare bör du hålla till höger i spåret. Dyker det upp ett hinder eller en plötslig kurva delar man med sig av informationen till cyklister bakom genom att ropa eller peka. Vid eventuell klungkörning hjälps man åt med dragjobbet, och se till att inte dra upp tempot alltför hastigt när det är din tur att dra.

Tyvärr har man tidigare år haft problem med att alltför mycket skräp och gamla slangar lämnas kvar ute i skogen.

– Vi vädjar till alla att hjälpa till med renhållningen under loppet. Banan går genom privata marker och om vi inte kan sköta det här lär vi inte få fortsätta med Cykelvasan, säger Tommy.

Förbrukad slang och gamla godispapper stoppar man alltså ner i fickan och kastar i nästa depå.

Det är fullt möjligt för nyfikna anhöriga att följa loppet och stanna till i samtliga depåer, förutom Smågan och Eldris.

– Men var beredda på att det går trögt i biltrafiken hela dagen, säger Tommy.

Den sista sträckan genom Mora kommer att gå enligt skidåkarnas originaltappning och målområdet har byggts ut för att inte bli en flaskhals. Det finns några stationer att ta sig igenom, men tänk på att det är bra att fylla på med energi så snart du kan och helst innan du tar dig till dusch och cykeltvätt.

Och var stolt. Du har just avverkat Sveriges största mountainbikelopp – ”i fäders hjulspår”.

> Mer information på www.vasaloppet.se

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettio med siffror i fältet här

Kommentarer


2012-05-03 10:47   Kalle Bern

Hej

Race king rullar fint och finns med stor volym. Det är ett bra cykelvasadäck.

 

2012-04-26 17:25   Harry

Hej!
Vad anser du om Conti Race King som cykelvasa-däck?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!