Cykla långsamt - bli en snabbare cyklist | Bicycling.se
Träning

Cykla långsamt - bli en snabbare cyklist

9 feb 2014

Nu är tiden inne för de långa, lugna distanspassen. Vi bjussar på 8 råd som ger dig en bra träningsbas att bygga vidare på under 2014.

Missade du de 7 första tipsen?

8. Klungtaktik

Träna gärna med kompisar. Det är roligare att ha någon att snacka med under passet. Är ni flera så dela upp er i grupper om fyra till sex cyklister. Ligg i par och turas om att dra. Låt de starka dra längre (OBS: inte hårdare!) och de mindre vältränade kortare eller inte alls. På så sätt får alla ut maximalt av distanspasset. Tappar ni folk så stå inte still och vänta in dem, vänd direkt och möt dem. Du slipper bli kall och dina kompisar slipper köra ensamma ännu längre tid.

9. Dina stänkskärmar är dina vänners bästa vän

Kör med förlängda stänkskärmar så håller du dig torrare (och varmare), cykeln renare och dina kompisar blir gladare eftersom du inte stänker ner dem. Vi har tidigare skrivit om hur du enkelt kan bygga ihop en smart, rejäl och pålitlig vintercykel.

10. Upptäck nya vägar

Har du en mountainbike eller cross som vintercykel så lägg gärna rundorna på grus- vägar och enkla stigar du vanligitvis inte brukar köra. Då får du mer nödvändig variation och slipper biltrafik på slaskiga riksvägar.

11. Verktyg och slang

Ta med ett par extra slangar och en ask själv häftande punkteringslappar, så slipper du vända om du får en tidig punktering. Ha också alltid med dig ett bra miniverktyg med kedjebrytare, samt en sjysst pump på långpassen.

12. Vinterdäck på

Satsa på bra vinterdäck, med rejäl slitbana och dubbar för vinterväglag. Låt inte däcken begränsa ditt vägval och din säkerhet. Och låt inte däcken vara anledningen till punkteringar.

13. Lysen och reflexer

Se till att du syns. Allt kan hända på ett långpass och solen går ner tidigt på vintern. Använd kläder med insydda reflexer och synliga färger, tejpa reflextejp på hojen och ha alltid belysning fram och bak om du riskerar att inte hinna hem före mörkrets inbrott. Låt inte mörkret bestämma hur länge du ska vara ute.

14. Cykla längre men pressa inte

Kör max tjugo procent längre distanspass än ditt längsta lopp under säsongen (inom rimliga gränser). Anpassa din nivå efter dina mål. Öka med max tio procent från vecka till vecka och se till att ta en lugnare vecka emellanåt också.

15. Fika!

Varför inte göra fikat till målet med passet? Det är nu du har möjlighet att verkligen njuta av en kopp kaffe och en macka innan du vänder hemåt igen.

Vilka råd har du för någon som ska ge sig ut på sitt första distanspass? Kommentera gärna nedan. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettio med siffror i fältet här

Kommentarer


2014-02-11 09:07   Mats Nilson

Istället för att kladda med reflexer på cykeln; sätt flourescerande reflexband kring vader/anklar, (och handleder) så syns du bäst! Självklart har man reflexväst eller liknande på överkroppen.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!