De fem vanligaste ursäkterna när det sket sig – vilka använder du dig av? | Bicycling.se
Cykelkultur

De fem vanligaste ursäkterna när det sket sig – vilka använder du dig av?

2 jun 2016

Ibland går det inte som du tänkt, trots bra förberedelser. Det är då som ursäkterna svämmar över i alla riktningar. Här får du fem vedertagna ursäkter, som du kan använda dig av. Eller (helst) låta bli.

"Det kändes så jättebra bara för några dagar sedan, och idag kändes det skit – jag fattar ingenting”.

Så är det många som känner när det inte går som planerat. Även bland etablerade elitcyklister, framför allt när konkurrensen plötsligt blir hårdare. Det enkla och kanske lite tråkiga svaret är att det mesta känns bra så länge du mäktar med tempot. Men när du tvingas gå på rött (underförstått, andra är bättre tränade) så börjar det snabbt kännas dåligt. Och när det känns dåligt smittar det av sig på hela upplevelsen.


”Nästa år, då jävlar”

Ja, så är det många som säger när de korsar mållinjen och inte är nöjda. Men när nästa år kommer är det mesta sig likt. Relativt få cyklister har verkligen förmågan att förbättra sig. Om du vill bli en av de som gör framsteg måste du inventera dig själv, så att du verkligen vet vad som behöver förbättras. Och hur det går till. Därefter handlar det om rationellt och hårt arbete. Krångligare än så är det faktiskt inte om du vill bli bättre.

”Jag körde dubbel-punka idag, det händer aldrig annars”

Alla har otur, mer eller mindre. Men sett över en hel säsong är det vissa cyklister som oftare än andra kraschar, kör sönder cykeln eller drabbas av något som tvingar dem att bryta. Förklaringen är ofta förmågan att hantera stress. En del har ett medfött lugn i skarpa lägen, medan andra lätt blir hetsiga och gör misstag i stridens hetta. Oavsett var du står är det en egenskap som går att träna, precis som allt annat. Och den enklaste vägen till att bli bättre på att tävla är att träna. På att tävla.


”Jag sov skitdåligt i natt, det märktes idag”

Så klart är det skönare att få en natt med lång kvalitetssömn innan det är dags för tävling. Men det är lättare sagt än gjort. För när det drar ihop sig till tävling på annan ort sover man oftast i annan säng, och med nervositeten kommer den dåliga sömnen. Men du kan vara lugn. Hur du sover natten innan tävling påverkar bara prestationen mentalt – det vill säga att du blir stressad och orolig för att du tänker på att du har sovit dåligt. Om du däremot ska genomföra upprepade tävlingar, träna hårt varje dag eller köra etapplopp så är sömnen viktig för att återhämtningen ska optimeras.


”Jag fick inte i mig någon frukost alls i morse, så jag gick tom direkt”

Precis som med sömnen är det skönt när matintaget flyter på. Men nervositeten kan göra att det blir svårt att äta på morgonen innan start. Den energi du primärt använder dig av under loppet kommer ifrån en tidigare inlagring än det du äter på morgonen. Och när starten väl gått och nervositeten släpper brukar det gå lättare för de flesta att både äta och dricka. Men missar du både frukosten och intaget under den första halvan av loppet, då ligger du risigt till. Och den svackan är inget du vänder på fem minuter. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiotre med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!