Del 2 | Här är knepen som gör dig till en snabbare och starkare cyklist | Bicycling.se
Landsväg

Del 2 | Här är knepen som gör dig till en snabbare och starkare cyklist

17 jun 2015

Fastna inte i mellanmjölkens land! Häng med i vår serie med tips som gör dig starkare och snabbare. Här är del 2 av 3.

7. Se upp för döda zonen!
Ett tillstånd av mellanmjölk. Det här är mycket vanligt bland motionärer som alltid kör samma typ av pass på samma halvhårda intensitet. Man kör helt enkelt så hårt man kan på en given sträcka för att få till ett bra kilometersnitt. Många som lider av detta tillstånd är inte ens medvetna om det. 

– I bästa fall bevarar de bara den kondition de redan har. De tränar ganska hårt hela tiden, men gör egentligen ingenting för att förbättra sin fysiologi, säger Henderson, tränare på Apex Coahing i Boulder. För att din kropp ska anpassa sig och bli bättre måste du träna ytterligheter. Alltså riktigt hårt ibland, och riktigt lugnt ibland.

8. Dumpa dina prylar
Koppla ner ibland. Studier visar att den upplevda ansträngningen matchar hjärtfrekvensen ganska exakt. Testa en vecka att cykla utan pulsmätare och bara mentalt notera hur det känns. Senare kan du jämföra dina observationer med faktiska data för att bättre förstå vad som händer på varje nivå av ansträngning. 

9. Följ matklockan
På långa rundor kan det vara svårt att hålla koll på när man åt eller drack något senast. Ställ in påminnelser på din klocka, telefon eller cykeldator med jämna mellanrum. Till exempel att dricka varje kvart, och äta något litet varje halvtimme. 

10. Underskatta inte nedvarvningen
En studie visar att de cyklister som varvar ner med 15 minuters lätt spinnande efter ett hårt träningspass återhämtar sig väldigt mycket bättre jämfört med de som inte varvade ner.  

GRATIS FART, JA TACK!

11. Kryp ihop och håll händerna i bocken så blir du mer aerodynamisk.

12. Dra in armbågar och knän mot cykeln och sänk huvudet så mycket som möjligt när du rullar i utförsbackar.

13. Behöver du bara en flaska? Sätt den i flaskstället på sadelröret i så fall – det är en aning mer aerodynamiskt än på diagonalröret. Men lite krångligare att dricka blir det förstås.

14. Om du inte är på väg att överhettas dra då upp dragkedjan på tröjan, jackan eller västen i utförsbackarna. Då fladdrar det mindre och du blir snabbare.

15. Träning i sista minuten
Du hade kanske tänkt vara uppe i 100 mil redan i april, men istället har du knappt passerat 40 och redan om en månad är det dags för säsongens första lopp. Så här gör du: Cykla tre eller fyra dagar i veckan från och med nu och fram till loppet. Kör ett långpass, ett hårt pass och minst ett lätt rullpass däremellan. På ditt hårda pass kan du testa detta: Värm upp i 20 minuter, kör hårt i 20 minuter, varva ner i 20 minuter. Öka dina lätta rullpass så att de blir längre för varje vecka. 

16. Koffeinkoll
Det tar cirka en timme för koffein att påverka kroppen. Drick med eftertanke.

17. Gå och lägg dig!
När du sover producerar kroppen hormoner som är avgörande för återhämtningen. Forskning visar att om du sover två timmar för lite blir din reaktionstid sämre – en risk du inte vill ta när du ska cykla i trafiken eller i en tät klunga. "Det påverkar också prestationen", säger Cheri Mahf som är sömnforskare vid Stanford University. Under 2011 fann Mahf och hennes kollegor att idrottare som vanligtvis sov sex till åtta timmar per natt förbättrade både sin prestation och reaktionsförmåga när de istället sov närmare tio timmar per natt. 

DEL 1 – Tips 1-6
Följ inte bara med dina cykelvänner ut – så ser du till att de får slita lite också! 

I NÄSTA DEL
Tips 18-25 – Målsättning, vilopuls och så övar du stillastående starter.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiofyra med siffror i fältet här

Kommentarer


2015-06-19 14:07   Andreas

#13. Specialized har jmf i vindtunnel och diagonalröret är mer aerodynamiskt än sadelröret. https://www.youtube.com/watch?v=3eRtGIs7MeE

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!