Den bästa benövningen för cyklister | Bicycling.se
Träning

Den bästa benövningen för cyklister

18 apr 2014

Enbensknäböj är kungen av styrke­övningar för cyklister. Enkelt och effektivt tränar du core, stabilitet och balans. Så här gör du!

Gör så här:

1. Gå ner på ett ben till sittande ställning och res dig upp.

2. Det andra benet håller du upp i luften eller låter hänga ner om du står på en stol.

3. Hur djupt ner i sittande ställning du ska gå beror på hur tränad du är.

4. Stabil i bålen och håll ryggen rak.

5. Knät kan `wobbla` i sidled. Anpassa hur djupt ned du går så att du behåller formen.

6. Om du har stela fotleder så ger denna övning rörlighetsträning för fotlederna.

7. Variera dig. Stå på ett rörligt underlag, t.ex. en skumgummimatta eller en balansplatta.

8. Öka träningen för fotleder och vad genom att gå upp på tå i varje repetition.

9. Rörelsehastigheten är långsam=stabil eller snabb=explosivitet som ett enbensupphopp.

10. Prova att från sittande på en stol, resa dig på ett ben, och därefter sätta dig ner med båda benen. Detta muskelarbete liknar det som man utför i tramprörelsen.

11. Den egna kroppsvikten är tillräcklig, men räcker inte det så håll i en viktskiva samtidigt eller...

ÖVERKURS

...låt en kompis sätta sig på dina axlar när du kör övningarna för att visa hur grymt stark du är!  

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugo med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!