Din bästa träningshöst börjar nu! | Bicycling.se
Träning

Din bästa träningshöst börjar nu!

2 sep 2016

Klar med Vätternrundan, Cykelvasan och alla andra somriga utmaningar?
Börjar motivationen tryta? Oroa dig inte – med helt nya grepp kan hösten bli en riktig cykelsuccé!

Kanske har din sommar varit fylld av lekfull, lyckobringande och livsbejakande cykling. Soliga dagar ute i terrängen, sköna sommarkvällar med lagtempogänget och andra underbara äventyr på cykel. Och lite regn. Framåt september kanske semesterkontot är övertrasserat och du har letat dig tillbaka till jobb och vardag.

Ett fyrsiffrigt antal olästa jobbmail och dagisinskolningar slår plötsligt emot dig som en kalldusch. Det är då lätt att drabbas av post-trampatisk stress och en totalt urvätternerad cykelinspiration. Lugn, vi vet råd.

Gör som Zlatan

Något som verkligen har en förmåga att lägga sig som en blöt filt över motivationen är att ha genomfört ett stort mål utan att ha något nytt att sikta mot. Därför är det en bra idé att sätta upp ett eller flera mål för höstens träning. Den som vet varför den gör något, brukar inte bara kunna uthärda, utan också finna glädje i allt däromkring. Åtta grader och regn inför morgonpendlingen? Pyttsan, det är bara en extra krydda!

Det nya, motiverande och energigivande målet behöver absolut inte vara någon tävling eller arrangemang. Det nya målet kan med fördel handla om att testa nya eller nygamla former av cykling, eller olika sätt att träna på. Eller kanske att skapa den ultimata introduktionen i vår fantastiska sport för din pojkvän – vi behöver fler killar som cyklar. Ja, tjejer också för den delen om du är lagd åt det hållet!

Du kan även se till att pimpa ditt nya mål genom att hitta på trevliga kringarrangemang. Se även till att belöna dig med något efteråt. Eller äh, du kan lika gärna belöna dig med något redan innan. Du kanske behöver någon ny spännande utrustning för det här målet? Du kanske behöver åka på en resa för att ladda upp? Det är egentligen bara fantasin som sätter gränsen för vilken typ av mål som är bäst. Det viktiga är att det håller din ånga uppe under den sista delen av säsongen.

Åk på cykelresa 

För de som fortfarande ruvar på några semesterdagar kan en höstresa med cykeln vara pricken över i och en sista chans att fånga lite ljus och värme 2015. Det är fortfarande fint väder på många ställen runt om i Europa, för att inte tala om många andra platser i världen. Det är extra roligt att åka på cykelresa när du redan är i bra form efter en sommars träning, jämfört med att åka för att komma igång efter en seg vinter. 

På hösten kan du gärna vara lite mer vågad och testa ett nytt resmål för lägret. Kanske inte bara cykla medan du är borta? Men då tänker vi i första hand inte på muséer, musikaler och matlagningskurser. Sådana saker kan vara trevligt i och för sig, men bidrar inte direkt till din bästa träningshöst. Nä, nu snackar vi annan träning; finns det ett bra gym, vägar för rullskidor eller uthyrning av motocross på resmålet? Har du provat att surfa? För den framsynte kan höstens läger även användas för att reka ett nytt resmål. Då har du koll på vägnätet och de bästa rutterna när du åker dit igen på våren och vill få många mil i benen.

Du behöver naturligtvis inte lämna Sverige för att cykla under hösten. Även om dagarna blir kortare och det kan svepa in höstrusk från alla håll, kan hösten vara en av de bästa tiderna på året att cykla. Är vädret fint kan du sätta dig i bilen och åka till nya jaktmarker över en helg för att få lite variation i din cykling. I boken Mountainbike i Sverige av Jonas Sundvall och Fredrik Hjelmstedt finns mängder av svenska pärlor att ta sig an. För den som vill ha slätt underlag invigdes Kattegattleden på årets nationaldag och erbjuder 37 mil nästan bilfri cykling.

Sikta rätt

Har du lyckats bra med att motivera dig inför höstens träning är det å andra sidan ingen idé att vara alltför ambitiös. I regel är nästa stora mål nästa sommar och träningen kan gärna vara ganska avslappnad nu. För de allra flesta har det nya målet för hösten bara gjort att de minskar mängden soff-rodel och därmed bromsar upp det fysiska förfallet en aning. Att med minsta möjliga ansträngning underhålla det du byggt upp under sommaren är en av höstträningens huvudsakliga uppgifter. Sen är det förstås en bonus om träningen utvecklar någon svaghet eller teknik och förbereder kroppen för hårdare träning i vinter. Beroende på dina preferenser kan du välja olika sätt i att angripa träningen. Struktur, spontanitet, förenkling eller variation. Välj själv!

STRUKTUR Att ha ett träningsprogram att följa kan vara den detalj som gör att träningen faktiskt blir av. Finns det en plan och ett avtal, om än med dig själv, är det lättare att genomföra det du företagit dig. Inget velande om du ska eller inte ska träna en idag, och i så fall vad. Det står på schemat, klart och betalt!

SPONTANITET Allt för rigida rutiner kring träningen kan vara spiken i kistan för motivationen hos någon som varit nitisk och tränat som ett schweiziskt urverk sedan nyår. Ta istället dagen som den kommer och ha lite känsla för feeling den här hösten. Låt första tanken på morgonen, vädret, sambon eller en tärning bestämma om det blir träning idag eller inte.

FÖRENKLING Det finns så mycket att prova och variera sig med att det nästan blir en belastning i sig att välja från det stora smörgåsbordet. Välj istället ett par typer av pass som verkligen är dina favoriter. Det kan vara samma backe, runda, spinningpass och sällskap, bara det är enkelt. Skala bort allt som krånglar till det eller kräver någon extra tankeverksamhet.

VARIATION Det går att cykla på en ofantlig massa olika sätt. Dessvärre brukar de flesta cykla på ungefär samma sätt mest hela tiden. Är det någon gång du kan vara crazy med träningen så är det på hösten. Testa helt nya grejer och damma av gamla favoriter, nya cykelgrenar, andra idrotter eller nya intervallformer. Leta aktivt efter nya rundor, vägar och stigar så kommer du säkert hitta några pärlor som gör det lättare att få till grymma pass året efter.

Läs mer: Övningarna som håller dig stark hela året

Läs mer: Våga vila – 6 steg som gör dig starkare

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiotre med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!