Elcykel i test: Trek Conduit+ | Bicycling.se
Cykelkultur / Pendlar - Vinterhojj

Elcykel i test: Trek Conduit+

17 maj 2017

En mattsvart elhybrid i klassiskt utförande och motor från komponentjätten Shimano. Är Treks Conduit+ lika pålitlig som den ser ut?

En mattsvart hybridcykel med rakt styre, skärmar, hållare för sidoväskor, hydrauliska skivbromsar och klassisk pendlarlook – det är vårt första intryck av Treks Conduit+. 

Motor från Shimano förstås, samt en pedagogisk display, lättmanövrerade reglage, 10 växlar och ergonomiska handtag på styret. Displayen visar tydligt hur mycket energi som finns kvar i batteriet och hur långt du kan köra på de olika lägena. Displayen kan du ta av med ett enkelt handgrepp och ta med dig från cykeln – då går det inte att använda motorn. Motorn är lågt placerad, vilket hjälper upp stabiliteten. Totalvikt på 20,5 kilo får anses vara låg vikt i elcykelsammanhang.

Sen ser vi detaljerna. Trek är ett märke som jobbar aktivt med cyklistens synlighet i trafiken och Conduit+ är utrustad med snyggt inbyggda Led-lampor fram och bak, som du enkelt tänder med en knapp på displayen. Lamporna går på elmotorns batteri. Dessutom är däcken från det egna komponentvarumärket Bontrager utrustade med reflexsidor för bra synlighet även från sidan. 


Led-lampa fram.

Och blinkande Led-lampa bak.

Motorn Shimano Steps är lyhörd och reagerar snabbt, särskilt i högeffekts-läget. Motorn slår på och av mycket effektivt, och vid något tillfälle när vi cyklar i medvind eller har bra rull, blir det nästan lite ryckigt. Vi byter till normalgas istället och tycker att vi får bättre flyt. Det vi gillar bäst är ändå att motorn inte börjar knuffa på förrän du tagit ett par tramptag, vilket gör att du slipper en okontrollerad start från stillastående med obehagligt mycket fart. Shimano Steps har tre olika lägen: eco, normal och hög. Batteriet klarar över tusen laddningar och laddas på fyra timmar.


De gröna lamporna på batteriet indikerar när det är dags att ladda.


Tydlig display som visar hur långt du kan köra på de olika lägena. 

Trygg och stabil, men ändå smäcker och elegant. Och en komfort som är helt okej. Det är vår sammanfattning av Conduit+. Dessutom med pålitliga komponenter som kommer att fungera och hålla under lång tid. Finns i fyra storlekar, men bara en färg. Eller icke-färg: alltså svart. Den finns inte med lågt insteg, utan bara med stängd ram (alltså det som ibland kallas "herrmodell").

Trek Conduit+
Motor: Shimano Steps 250 W, 25 km/h
Växlar: Shimano Deore, 10-delat
Bromsar: Shimano M315, hydrauliska skivbromsar
Däck: Bontrager H2 Hard-Case ultimate 35 mm, med reflex på sidorna
Lampor: Led, fram och bak
Batteri: Litiumjonbatteri 417 Wh
Vikt: 20,5 kilo
Cirkapris: 28 000 kronor
Leverantör: Trek Sverige

Läs också
Nu testar vi elcyklar!

Så känns det att cykla elcykel 
Test: Winora Radius 
Test: Specialized Turbo Vado 3.0 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugoett med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-05-17 12:35   Jan Falk

Roligt att ni börjat testa el cyklar. Vill tipsa om att ni borde testa någon ur Reise & Mullers modellprogram. Förslagsvis Delite nuvinci.
Ser fram emot intressant läsning.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!