Elcykel i test: Winora Radius | Bicycling.se
Cykelkultur / Pendlar - Vinterhojj

Elcykel i test: Winora Radius

16 maj 2017

20-tumshjul, 250-watts-motor från Yamaha samt pedaler och styre som går att fälla in. Winoras Radius är kanske den mest kompakta elcykel vi har sett.

Jag hämtar upp Radius i ett kontorshus i stan och det första som slår mig är att jag problemfritt kan rulla ut den genom den tajta karuselldörren som snurrar på i raskt tempo. Det är knappt jag hade fått genom min racer där.

Radius är liten och kompakt och väger ungefär 20 kilo, och har dessutom ett smart litet handtag i ramen, vilket gör att en normalstark person utan problem kan kånka den ett par trappsteg om så behövs. Lite som en välfylld resväska, helt enkelt. Det är också därför vi gillar den direkt. Att styret går att öppna upp med en snabbkoppling och fälla in, precis som pedalerna, gör också det här till ett suveränt transportmedel för den som behöver parkera på liten yta.

Ihopfällbara pedaler

Kör du på högsta effekt räcker batteriet i drygt 60 kilometer. Kör du på sparlåga räcker batteriet betydligt längre. Displayen är tydlig och det är enkelt att begripa och hantera knapparna. Den visar tydligt hur mycket energi som finns kvar i batteriet och hur långt du kan köra på de olika lägena. Displayen kan du ta av med ett enkelt handgrepp och ta med dig från cykeln – då går det inte att använda motorn. Batteriet är också lätt att plocka av och lyfts ut åt sidan – sedan bär du med dig det och laddar där det passar dig.
Tydlig display och styre som går att vrida för smart förvaring av cykeln. 

Om Radius är väldigt smidig för innerstan så är den lite tristare när vi kommer ut på riktig väg. Den har tre växlar med stora steg emellan och vi kör nästan uteslutande på 2:an. 3:an är så pass tungtrampad att vi bara använder den i snabba och längre utförskörningar, när motorn ändå är avslagen. 1:an provkör vi bara i någon enstaka brant uppförsbacke.

Sadeln är bekväm och handtagen på styret har en ergonomisk platt del som är skönt för händerna, men i övrigt erbjuder cykeln inte särskilt mycket komfort för längre pendling. När det blir gropigt och ojämnt blir cyklingen på de små hjulen stötig. Radius kommer alltså bäst till sin rätt för innerstadscykling på jämn asfalt, och efter 8-10 kilometer är vi ganska mätta på den här cyklingen. Då vill vi ha något bekvämare.



Radius finns i flera utföranden – utan tillbehör, eller med skärmar och pakethållare – där Plain-modellen är enklast och billigast.

Winora Radius Plain
Motor: Yamaha PW-system, 250W, 25 km/h
Växlar: Sram iMotion, 3-delat
Bromsar: Tektro Auriga, hydrauliska skivbromsar 160 mm
Däck: Schwalbe Big Ben
Vikt: 20 kilo
Batteri: Litiumjonbatteri 400 Wh
Cirkapris: 22 000 kronor
Leverantör: Rideaway

Läs också
Nu testar vi elcyklar!
Så känns det att cykla elcykel
Test: Trek Conduit+
Test: Specialized Turbo Vado 3.0  

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttio med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!