25% elcykelpremie ska få fler att välja cykeln | Bicycling.se

25% elcykelpremie ska få fler att välja cykeln

20 sep 2017

I veckan presenterade regeringen sin budgetproposition och den bjöd på flera satsningar för att främja miljön och klimatet i Sverige, elcykling är en av dem.

Bland annat föreslås de en elfordonspremie för elcyklar, elmopeder och elmotorcyklar på 350 miljoner kr med syftet att få fler att byta ut bilen för jobbpendling och kortare resor. Premien innebär att du som privatperson eller företag som handlar exempelvis en elcykel får en bonus på 25% av inköpspriset, upp till max 10 000 kr.

Elcyklar är något som säljs mer och mer över hela Europa, i Holland var vart tredje cykelinköp under 2016 en elcykel enligt en undersökning gjord av CONEBI, Confederation of the European Bicycle Industry.  I Sverige såldes 45 000 elcyklar under 2016 vilket var en 50% ökning från 2015. Försäljningssiffran förväntas öka till över 50 000 under 2017 och med hjälp av premien lär vi nog se ytterligare en stor ökning för 2018.

Regeringen anser att elfordonspremien kommer att hjälpa stadsbor att leva så hållbart som möjligt och att det kommer göra klimatomställningen enklare och billigare.

"Vi tror att cyklar har de flesta idag och där ligger inte tröskeln för att hitta nya mönster. Men en elcykel där är det ändå en ganska stor tröskelkostnad, det kan handla om ett antal tusenlappar mer som man behöver betala. Vi tror att det här kan göra att intresset för elcyklar, framförallt för de som idag är bilberoende, kommer öka rejält" säger finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund.  

Regeringens syfte med premien stöds av en undersökning gjord av marknadsföretaget Smartson som visade att 61% av de som köpt elcykel använder den för att ersätta bilresor samt att pendla till och från jobbet. Pendlaren som har några mil till jobbet kan enkelt transportera sig både billigare och snabbare på en elhybrid än med bilen. Enligt Tom Tom Traffic Index, som undersöker trafikläget i Europeiska städer, sitter Stockholmaren 15 arbetsdagar i bilkö, Göteborgaren 13 och Malmöbon 7 dagar. Undersökningen visar också att Stockholmaren sitter ungefär lika länge i bilkö, 30 minuter, som de har färdväg till jobbet, något som bör minska vid byte till en elcykel.

"Vi räknar med en markant ökning på försäljningen av elassisterade standardcyklar och hybrider tack vare elfordonspremien. Elcyklar används till stor del av pendlare som har lång eller ansträngande väg till jobbet,  men vi kommer troligtvis också se en ökning på försäljningen av elassisterade standardcyklar. Många äldre slutar cykla eftersom de inte känner att de har orken till det men börjar igen när de inser hur mycket enklare det blir med en elcykel" säger Christoffer Tyrefors, VD på Cykelkraft

Vad är en elcykel?

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fjorton med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-09-22 09:39   Niklas F

Om syftet är att främja miljön så vore det väl bättre om man använder en vanlig cykel än elcykel? Batterierna som sitter i elcyklarna är inte "miljövänliga" och om man vill förbättra så borde väl denna trafik/klimat/hälso-premie snarast gälla vanliga cyklar eller i alla fall även vanliga cyklar. Är året-runt pendlare och har sett ett ökat antal elcyklar sista året. Bra naturligtvis att fler ställer bilen men tyvärr verkar många som elcyklar inte har full förståelse för andra trafikanter och det ofta "går för fort" för deras eget bästa.
Tror det vore bättre för både trafiken/miljön/hälsan om det istället blev fler riktiga cyklister. Samtidigt (i alla fall i Stockholm) vore det väl på sin plats om man även satsar på bättre framkomlighet och högre säkerhet för cyklister (bättre cykelvägar exempelvis) om man nu vill få fler att åka elmoped/cykel. Har testat elcykel och det gav inte mig någon som helst träning/hälso/motionseffekt så så länge jag är frisk tänker jag inte byta till elcykel.

 

2017-09-22 09:06   mikebike

Bidrag till slöfockar, men inte till "riktiga" cyklister?
Med tanke på att försäljningen av elcyklar ökat explosionsartat behövs knappast några bidrag.
Mitt intryck är att andelen elcyklar ökat kraftigt i trafiken, medan det totala antalet "cyklister" inte ökat nämnvärt.

 

2017-09-21 10:54   Björn Eriksson

miljömässigt kan det ju vara bra, men hälsomässigt, vete väl faen, blir man friskare om man sitter och fistrampar utan något större motstånd?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!