En månad kvar till Vättern: Träningsprogram dag för dag för att maxa ditt resultat | Bicycling.se
Landsväg / Vätternrundan

En månad kvar till Vättern: Träningsprogram dag för dag för att maxa ditt resultat

17 maj 2017

Det drar ihop sig och tiden till den stora utmaningen övergår snart till veckor, och dagar. Och då är frågan – kort och hårt eller långt och lugnt? Eller kanske en blandning.

För dig som satsar på Vätternrundan är det dags att lägga in slutspurten, trycka på hela vägen in i kaklet och knyta ihop säcken. Det är nu formen ska toppas och de sista tre veckorna skiljer sig rätt mycket åt.

Därför är programmet den här gången dag för dag och anger även hur tufft respektive pass ska kännas. Överlag är passen antingen väldigt tuffa eller väldigt lätta, och allt träningsfokus ligger på cykling.

Vecka 22 ska vara en av de tuffaste på hela året och skapa en överbelastning. Men även om träningen ska vara riktigt hård så vinner du inget på att köra slut på dig helt. Det ska fortfarande vara roligt att träna även efter den här veckan.

Om vecka 22 var tuff så ska vecka 23 vara desto lättare. Det är här många gör misstaget att köra för hårt. Ska den hårda träningen innan få full effekt är det viktigt att inte darra på manschetten och ta det lugnt.

Har vecka 23 varit så lätt som det är tänkt kan du öka träningen sista veckan för att kroppen ska komma in i gängorna. Du som tränar mindre än fem timmar per vecka bör försöka lägga lite mer tid på cykeln om du har möjlighet till det.

KLICKA PÅ SCHEMAT/BILDERNA NEDAN SÅ FÅR DU UPP DEM I STÖRRE PDF:ER-

Detta program kräver att du har en bra träningsbakgrund som cyklist. Alltså inte bara tränat hårt i allmänhet, utan faktiskt tränat just cykling ungefär 6-10 timmar per vecka senaste 1-2 åren

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiotre med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!