Ett cykelliv - inte värt en meter | Bicycling.se
Cykelkultur

Ett cykelliv - inte värt en meter

21 apr 2018

Ledarkrönika: Sunt Förnuft och allmänt folkvett låter ju så bra i teorin, men då det inte räcker för att hålla ens ett civiliserat land i schack så har vi lagar som reglerar det mesta.

Det är inte okej att gå in på en bank med vapen i näven och råna den - ajabaja, då blir det finkan. Eller bara på måfå slå en främling på käften. Det är så självklart och rimligt på något sätt, civiliserat. När det gäller våld riktat mot cyklister är saken annorlunda. Att preja cyklister, eller köra med minsta möjliga marginal, verkar fortsatt ske med lagens goda minne. Incidenterna är många men domarna mot bilister som medvetet eller omedvetet våldför sig på cyklister lyser med sin frånvaro.

Under perioden 2005-2015 skadades 3 735 cyklister allvarligt eller avled. Av de olyckor som leder till cyklistens död sker 7 av 10 vid en krock med motorfordon. Många fall ÄR olyckor men vi som cyklar vet mycket väl hur läget är ute på våra vägar. Trafikförordningen säger: Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om. Då betryggande avstånd är subjektivt och att det skiljer sig en del åt om man sitter inne i en metallbur eller befinner sig ute i det fria har Spanien, Portugal, Frankrike, Belgien, Polen och delar av USA, Kanada och Australien valt en fastställd definition av vad ett tryggt avstånd är. Cyklar måste här passeras med ett avstånd på 1 eller 1,5 meter.

Förra året kom det glädjande nog in minst fem motioner för att få till samma lag även i Sverige. Vissa vill helt enkelt att färre cyklister ska dö på våra vägar, eller i alla fall ge de bilister som tror att ett betryggande avstånd är några centimeter en ny ram för sin verk­lighetsbild. En ändrad lag skulle leda till färre tveksamheter och det skulle bli möjligt att lagföra eller bötfälla bilister för påkör­ningar, prejningar och aggressivt beteende mot cyklister. Men det blir nog inget med det, för när vår infrastrukturmi­nister Tomas Eneroth i mars kom med ett skriftligt svar på en av motionerna menade han att "regler i sig inte nödvändigtvis förbättrar trafiksäkerheten" och att "det för närvarande saknas beredningsunderlag för förslag om ett specificerat minsta avstånd vid omkörning av cyklister". Formuleringar som rimmar ganska illa med nollvisionens annars ganska fina paroll att "Det ska vara lätt att göra rätt i trafiken". Men det är klart, så länge nollvisionen i vissa fall inte verkar gälla för cyklister spelar någon regel hit eller dit kanske mindre roll. 

Bäst just nu:
För att underlätta för vandrare satte Västkuststiftelsen, som tar hand om flera naturreservat i landet, nyligen upp ledstänger på Sandsjöbackaleden i Halland. Något som led­de till konflikter med ledens många cyklister. Snabbt sökte Västkuststiftelsen svar hos cyklister i olika forum och man har nu även bokat in ett möte med Göteborgs Stigcyklister för att hitta en lösning på problemet. Samverkan i dess bästa form för alla stignyttjares bästa. Sänt gillar vi. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttio med siffror i fältet här

Kommentarer


2018-04-23 10:01   Kenneth Olsson

Hej,

Jag känner igen beskrivningarna ovan alltför väl. Jag cyklar själv många mil / året runt och råkar ut för incidenter flera ggr/vecka. Tack och lov, så har det hittills 'bara' varit incidenter.

Jag har även, vid ett flertal tillfällen varit med om att bilister 'råkar' spola av vindrutan i samband med att de passerar mig som cyklist. Det har hänt så många ggr, så detta menar jag är en medveten handling.

Jag tror att grundproblemet är att de allra flesta bilister, aldrig cyklar och har därför ingen förståelse från cyklistens perspektiv.

Det finns givetvis också många bilister som är föredömen och visar stor hänsyn i närheten av en cyklist. Tack för det !

 

2018-04-22 15:05   Conny Lindquist

Vad hade man annat att vänta från politiker, som lever efter ABB- ideologin: Asfalt,Betong och Bilar.

Det är bra, att någon trycket på. Synd bara att billobbyn är så stark!!

 

2018-04-22 13:22   Mats

Mycket bra artikel. Eneroth borde tänka till en eller två gånger till.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!