Får du i dig tillräckligt? | Bicycling.se
Cykelkultur

Får du i dig tillräckligt?

27 mar 2016

Proteiner är kroppens byggstenar och murbruk. Men hur mycket behöver du egentligen få i dig när du idrottar? Det här är bra att veta om proteiner.

Proteinerna bygger upp celler, muskler, skelett, senor, ligament, hud, hår, naglar och andra vävnader. De bildar också hormoner och enzymer – små katalysatorer som ser till att sätta fart i fabriken, alltså kroppen.

Ett starkt immunförsvar är säkert något du också vill ha och även här hjälper proteinerna till. Det du kanske märker av direkt är den mättnadskänsla som proteinerna också bidrar till, och som ser till att du inte behöver trampa iväg hungrig på ett cykelpass. En ensam havregrynsgröt håller dig däremot inte mätt speciellt länge.

Musklerna i kroppen innehåller cirka 40 procent av kroppens proteinvävnad och uppskattas stå för 25-35 procent av hela kroppens proteinomsättning. Det finns också proteiner i bland annat hud, hår, naglar, inre organ och i blodet. Lite varstans helt enkelt. Eftersom du är helt beroende av protein – egen omsättning och tillverkning, samt intag från maten – kan det finnas ett par saker som är värda att veta i ämnet.

Pratet om vikten av proteiner är vanligt bland styrkeidrottare och enstaka gym­råttor, men det kanske inte är något som du som uthållighetsidrottare lägger extra mycket tankeenergi på. Konditionsidrottarens fokus brukar istället främst ligga på kolhydrater, som är en stor källa till energi vid intensiv uthållighetsträning.

Ändå är protein ett ämne som diskuterats över en lång tid. Att idrottare förberett sig inför stora tävlingar med att äta mycket protein, mycket kött, dateras ända tillbaka till antikens Grekland. Lite extra kött inför de Olympiska spelen skulle man ha. Där ansågs kött verkligen vara kraft för den som skulle kunna mäta sig mot andra.


Vill du läsa hela den här artikeln?

Det här är början av en artikel från Bicycling nummer 3 2016.
Du kan läsa hela artikeln och tidningen digitalt genom följande:

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettionio med siffror i fältet här

Kommentarer


2016-03-27 16:51   Redaktionen Bicycling

Hej Mia! Som redaktionens vegetarian (jag har varit vegetarian i halva mitt liv av precis de anledningarna du nämner) vill jag gärna passa på att svara. Det är jättetråkigt att du uppfattar artikeln så. Den är tänkt att handla om protein (oavsett källa), och inte om kött. I delen som publicerats här ovan används till exempel bara ordet "kött" i sista stycket, och då för att beskriva tankegångarna hos de gamla grekerna (som vi ju inte kan ändra på i efterhand).
I tabellen i tidningen hade vi förstås kunnat speca olika baljväxter och nötter, men på grund av utrymmesbrist valde vi att inte göra så, precis som att vi valde att inte speca fisk- och fågelsorter.
Slutsatsen i artikeln är också den att väldigt få behöver oroa sig över sitt proteinintag – tvärtom får de flesta i sig fullt tillräckligt, och behöver inte överdriva genom att trycka i sig ännu mer.
Att gå in djupare på vegansk eller vegetarisk kost och idrottande skulle vara en helt annan intressant artikel, och det kanske kan vara något för framtiden.
Give peas a chance! :)
//Åsa

 

2016-03-27 13:07   Mia Carlsson

Fruktansvärt tråkigt att det är sånt köttfokus i artikeln, både här och i tidningen. Vi är många som trampar runt, såväl på amatör- som elitnivå, med enbart vegetabiliskt protein i kroppen. För en del handlar det om de hälsovinster som kan fås med vegankost, för en del handlar det om etiska skäl: vi vill inte att någon annan ska ha dött för att vi ska äta oss mätta, och för en del om miljöskäl: det är ett faktum att animalier belastar planeten avsevärt mycket mer än en kost bestående av vegetabilier. Det finns massor av veganska cykelklubbar runt om i världen, är bara att googla! :) Likaså går det att googla sig till vegetabiliskt protein (ja, jag såg tabellen i tidningen, men tyckte den var väldigt knapphändig).
Mvh

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!