Fett är hett: Fatbikes, snart har du en också | Bicycling.se
Cykelkultur

Fett är hett: Fatbikes, snart har du en också

17 jan 2014

Globalisering är kanske ett väl starkt ord – men fatbikes håller på att sprida sig långt utanför Alaska, där de en gång föddes. Och spridningen är inte bara geografisk – nu används fethjulingarna året runt och många menar att fatbiking kommer att få sitt stora genomslag 2014.

– Fixar du ledigt nästa vecka? I sådana fall föreslår jag att vi ses på Arlanda på måndag morgon klockan 09.00. Det här kommer du att gilla!

Mycket mer information än så fick jag inte när det bar av till USA i somras. Jo, jag fick faktiskt en bild också - på ett groteskt stort däck. Att det skulle cyklas förstod jag, och att det skulle ske på sidan av vägen fattade jag också. Men att det handlade om fatbike hade jag aldrig gissat.

Andreas har alltid lovordat däck med mycket volym. Men de gånger vi snackat fatbike har samtalet alltid avslutats med ett hånskratt riktat till de välpälsade nordamerikaner som förtvivlat kämpat sig fram i bottenlös snö och extrem kyla.

Jag kommer exakt ihåg det nummer av Mountainbike Action jag köpte någon gång i början av 90-talet där jag första gången läste om en cykeltävling som hette Idita Bike Race i Alaska.

Gubbarna på bilden hade decimeterlånga istappar i skägget, händerna var placerade i något som liknade små sovsäckar och på fötterna satt kraftigt överdimensionerade kängor. Några av cyklarna hade dubbla fälgar och däck för att öka bärigheten i det lösa underlaget. Osympatiskt är det ord som bäst beskriver mina minnen av dåtidens arktiska äventyrscyklister.

Uppenbarligen har något hänt och användandet av cyklar med extremt stora däck har spridit sig långt utanför hund- och skoterlederna i Alaska. Fatbikes används kort sagt överallt där vanliga mountainbikes hör hemma, sommar som vinter. Från att alla cyklar varit rena custombyggen finns nu ett gäng märken som på riktigt utvecklat en hel del fräscha och väl fungerande prylar för ändamålet.

Och att varumärken som Specialized och Trek nu lanserar fatbikes borde vara ett tydligt tecken på att intresset för att cykla fett ökar.

Ju större desto bättre? 

Om man frågar de mest inbitna och initierade är fatbikes bäst på allt medan de mest kritiska skrattar lika mycket nu som förr. Resan till Colorado hade därför ett väldigt uttalat syfte – nämligen att ta reda på fakta, och relatera det till cyklingen i vårt eget land. Och bryter man ner frågeställningen handlar det i slutänden om en enda sak; vad betyder ökad däcksvolym för cyklandet?

Vare sig jag eller Andreas hade tidigare kört fatbike. Vår gemensamma uppfattning innan premiärturen var att cyklar med extremt stora däck självklart har bättre bärighet, men att det skulle ske på bekostnad av ökad vikt där man minst av allt vill ha det, alltså den roterande massan. Den ökade vikten på hjulen borde göra cykeln bångstyrig i tekniskt svår terräng. Och de breda däcken kräver ett avstånd mellan pedalerna (Q -factor) som ökar dramatiskt, vilket inte är bra ur ett ergonomiskt perspektiv. Så trodde vi då baserat på siffror och teori.

Vi gjorde det enkelt för oss genom att ta liften uppför berget och inleda cyklandet med en halvtimmes lång utförskörning. På väg till liftkön passerade vi nyfikna människor som pekade, skrattade och undrade vad vi cyklade på. Det gjorde vi också. När vi klickade i fötterna på toppen tog det inte lång tid innan vi snabbt fick käka upp våra förutfattade meningar.

Klumpig? Kvick!

Vår första testcykel, Specialized Fatboy, är ingen värsting. Den kostar 17 500 kronor och väger 13 kilo. Alltså inget att skryta med i tävlingssammanhang. Men nu skulle vi inte tävla. Vi skulle ha kul och då är vikten inte lika relevant. Att cykeln skulle kännas tung och klumpig var inget vi direkt noterade.

Tvärtom reagerade vi på hur kvick den kändes – något som bäst förklaras med att den är helt stel. Efter några svängar på den inledande grusvägen var den största reflektionen att greppet mot underlaget var extremt bra.

Att sladda blev plötsligt svårt eftersom däcken ogärna vill släppa taget i gruset. En hastighet som normalt känns i överkant upplevdes nu som trygg, ungefär på samma sätt som en heldämpad cykel upplevs i relation till en stel cykel. Och visst kan man få en fatbike att tappa fotfästet, men då behöver den provoceras hårdare.

Att det ökade avståndet mellan pedalerna skulle vara negativt tänkte vi överhuvudtaget inte på den första dagen. Och då tillbringade vi ändå över fem timmar i sadeln sammanlagt. Det vi möjligen noterade var snarare att det kändes lite mer stabilt att stå bredare med benen i tekniskt svår terräng.

Mer luft - sämre kontrol

Däck med hög volym betyder generellt bättre komfort. Därför utgick vi ifrån att cykeln skulle vara en njutning utför. Men där hade vi fel. Efter bara några minuter bland rötter och stenar motsvarande svenska stigar var händerna trötta och cykeln betedde sig som en studsboll.

Vi släppte ut luft och genast kändes det bättre, men det skedde på bekostnad av att däcken började kränga i de tvära kurvorna. Och när så stora däck börjar kränga tappar man snabbt kontrollen. När vi cyklade uppför på hårt underlag ökade också rullmotståndet påtagligt mycket när lufttrycket var för lågt. Efter en del experimenterande landade vi i den typiska slutsatsen att lagom är bäst.

Men cykelns egenskaper över rötter och sten lämnar en hel del över att önska. Därför förstår vi de mest inbitna fatbikecyklisterna som oftast använder dämpargafflar - det behövs när man rör sig i knölig terräng.

Heldämpade fatbikes

Det börjar även dyka upp några heldämpade fatbikes men av det vi hittills sett är vår uppfattning att det behövs några år till innan det funnit sin riktiga form. Vi hann också A- och B-testa våra fethjulingar med 4.8 tums däck mot vanliga mountainbikes med 2.2 tum breda däck i lite olika terräng.

Den ökade bärigheten känns tydligt när vi cyklade på mjukt underlag, oavsett om det var sand eller snö. Men vi märkte också att de feta däcken blev halare i lös snö eller gegga. Ska du cykla seriöst i snö kan det därför vara smart att skaffa dubbdäck. Då får du både bärigheten och greppet. Den sista punkten att bocka av fick jag helt lämna över till Andreas.

Den handlar om hur de tyngre däcken påverkar cykeln i luften. I ett dubbelhopp som fick mig att må illa gjorde Andreas några flygturer och kände på gyroeffekten.

– En teknik som motocrossåkare kan använda i luften är att till exempel låsa bakhjulet om de får för mycket bakvikt. Eftersom ett vanligt MTB-hjul inte väger så mycket får man inte den gyroeffekt som krävs för att reglera en cykel i luften. Men den roterande massan på en fatbike är så mycket högre att man faktiskt får lite motocrosseffekt om det skulle behövas. Nu tycker jag förvisso inte att en fatbike gör sig bäst i höga hopp, den mår bättre med båda hjulen i backen, säger Andreas.

Så vad tycker vi? 

När man normalt testar och jämför cyklar försöker man hela tiden ta reda på om något är bättre eller sämre. Men det känns inte helt rättvist att utvärdera fatbikes efter sådana parametrar. Det tävlas förvisso med fatbikes, men vi tycker att den viktigaste aspekten att ta hänsyn till är hur roligt man har i sadeln.

Jag tycker att det är jättekul att cykla och på en fatbike blir det ännu roligare. Ungefär som att ha Liseberg alldeles för sig själv en stund. Och jag tyckte mig se en betydligt barnsligare Andreas i sadeln än normalt. Han brukar alltid småskutta och slentriansladda lite när vi cyklar, men nu var det bara lekstuga, glada miner och överdrivna bredsladdar mest hela tiden. Jag är såld. Och jag kan ärligt säga att jag börjat googla cykeltävlingar i Alaska...

Jag kommer aldrig mer att håna fatbikers, oavsett hur mycket helskägg och truckerkepsar de har. Och jag drömmer redan om att packa ryggsäcken och ge mig i väg en vecka längs hårdpackade skoterleder i norra Sverige framåt senvintern.

Finns det inget dåligt att säga då? Njae, du kommer aldrig att se en fatbike vinna en världscuptävling i någon MTB-disciplin. Och inte heller kommer de att bli långloppscyklisternas bästa vän. Men vi ser inte fethjulingarna som ett instrument till bättre tävlande eller snabbare cyklande. Bara roligare och tryggare cyklande. Och på löst underlag är en fatbike en klar vinnare. 

Avslutningsvis. En fatbike kommer nog aldrig att bli någons första cykel, kanske inte heller andra cykel. Men som den tredje "måste-ha-cykeln" kan den bli en het utmanare.

MARTIN + FATBIKE = SANT

Martin Stenmarck är en av landets största artister med en obotlig fäbless för cykling i alla former. 2010 genomförde han tillsammans med Bicyclings chefredaktör Andreas Danielsson Yak Attack i Nepal - ett etapplopp på mountainbike över tio dagar i Himalaya, där de tävlande som högst passerar 5514 meters höjd. 

– Yak Attack är utan tvekan det största, jobbigaste, mest mäktiga och vackraste jag upplevt i mitt liv."

Så sammanfattade Martin resan som slutade med en kopp kaffe på Mount Everest. 


Bicycling frågar Martin och Andreas om de numera sålt sina slimmade mountainbikes och bara dundrar runt på fyratumsdäck:

Har du slagit till på en fethoj så här några månader efter att ni provade på fatbikes för första gången?

Martin Stenmarck: 

– Ännu har jag inte slagit till på någon egen fatbike och det verkar inte vara så många butiker eller leverantörer som gett det en chans än i Sverige. Men jag hoppas att de vaknar snart!

Chefredaktör Danielsson kommenterar: 

– Jag tror ingen har undgått mina lovord till det roliga med att cykla fatbike. Och jag märker i min e-postlåda att det börjar bubbla fett ganska ordentligt runt om i Sverige. Det är roligt!

Vi skrev häromdagen om att Bothnia-loppet för första gången tillåter fatbikers att ställa upp i den klassiska snötävlingen. Hittills har enbart skidlöpare fått ställa upp, men nu öppnar alltså arrangören för fetcyklister. Och hundspann ska tilläggas. 

Bicyclings Feta Favoriter

Salsa Beargrease

Fetare än så här blir det inte. Salsa Beargrease med ram och gaffel i kolfiber är drömcykeln för seriösa fatbikers. Intern vajerdragning, genomgående axlar och en ram som fixar 4,5-tums-däck. Vill du köra med 29-tumshjul fungerar det också. Och geometrin är optimerad om du vill hänga på en 100 millimeter dämpargaffel. Med en vikt på 11 kilo är det inte mycket som slår Beargrease Carbon.

www.salsacycles.com

On-One Baby Fatty

Den här supergulliga fethjulingen bygger på en 12-tums-ram och 24-tums hjul. Ingenting för vuxna alltså. Men överväger du att köpa en Baby Fatty till din pojk eller flicka , så stor det nog redan en fullvuxen Fatty i garaget. Och det är väl klart att barnen ska få ha det lite fett ibland. Det tycker i alla fall engelska On One. Och jag.

www.on-one.co.uk

Surly Moonlander

Amerikanska Surly är utan tvekan fatbikevärldens mest kända märke. För- utom deras Moonlander, som är en av de mest sålda fethjulingarna i världen, används Surlys däck och fälgar som standard av de flesta varumärken. I Sverige säljs Surly av Cyclecomponents.

www.surlybikes.com

Specialized Fatboy

Jag tillbringade nästan en vecka i snö, sol, regn och lera på en Specialized Fatboy. Det var faktiskt den första fatbiken jag någonsin testade, och en väldigt mysig inkörsport i den feta världen. Fatboy finns i två modeller, den något dyrare i svart och den lite billigare som är olivfärgad. Båda bygger på Specializeds egenutvecklade aluminiumram, kolfibergaffel och deras egna 4.6-tumsdäck.

www.specialized.com

Trek Farley

Att en så stor tillverkare som Trek väljer att lanserara en fatbike är helt klart en bekräftelse på att företeelsen letat sig långt utanför Alaskas skoterleder. Trek Farley bygger på en aluminiumram med mjukt fina former och gröna sköna inslag. Det enda som skrämmer mig är namnet – det finns nämligen en känd amerikansk massmördare som heter Richard Farley. Hoppas inte att han har med saken å göra... Vågar man gissa att Trek-ägda Bontrager inom kort kommer att lansera egna fatbike-däck och fälgar? Det tror vi.

www.trek.com

Bicyclings Feta Tillbehör

Skor - 45NRTH Wölvhammer

Att frysa om händer, huvud, öron och tår är en riktig humörsänkare. Mesa inte omkring med sommarcykelskor med där du stoppe rned foten i en fånig fryspåse, utan satsa på ett par ordentliga cykelkängor. Och få skor är lika genomtänkta som vintercyklingsföretaget 45NRTHs Wölvhammer. Tillverkad av kända material för friluftsfolk som Cordura, Sympatex och Thinsulate så är resultatet ett stycke fullt duglig vinterfots-beklädnad. Var 45NRTH verkligen tar sin produkt till nästa nivå är genom att förse innersulan med ett lager av mirakelmaterialet Aerogel. Aerogel är det lättaste solida materialet på jorden, en del kallar det för `fryst rök" då det består till upp emot 99.98% luft. Och isolerar så väl att det används som värmeisolator i astronauters rymddräkter. 

www.45nrth.com

Kedja - 45NRTH Willful Neglect

Seriös vintercykling kräver en drivlina som inte ger upp i dåligt väder med mycket snö. Och där är 10- och 11-delade kassetter inte att föredra då avståndet mellan klingorna är väldigt litet. Amerikanska 45NRTH har en hel del intressanta prylar för vintercyklister, där- ibland en kedja som genomgått en spa-be- handling i zink-krom, som ger den ett extra starkt skydd mot det hatiska vägsaltet. Kedjan fungerar med 8- och 9-delade kassetter från både Sram och Shimano.

www.45nrth.com

Ryggsäck - POC VPD 2.0 Spine Pack 25

För mig är fatbike inte racing – det är bara roligt. Och roligt behöver inte gå fort. Och när man inte har bråttom kan man gott släpa med sig en liten väska med verktyg, fika och extra kläder. Min favoritsäck nu är 25-liters spinepack från POC med inbyggt ryggskydd.

www.pocsports.com

Handskar - Dogwood Designs Pogies 

Frusna fingrar tar snabbt bort allt det roliga med att cykla. Dogwood Designs Pogies är inte cykelestetiskt snygga, men du kommer aldrig mer att frysa. Rörligheten blir självklart försämrad varför tekniskt svår cykling inte är att föredra när du stoppat händerna i sovsäckarna. Men å andra sidan – hur mycket rötter och stenar brukar vara synliga när termometern står på 22 minusgrader och snödjupet är 75 centimeter?

www.revelatedesigns.com

Gaffel - 11nine Fatbike Suspension Fork

Däck med enorm volym räcker långt för att öka komforten men om du tänker använda din fatbike bland rötter och stenar behövs en dämpargaffel för att upplevelsen ska bli bra. Hetaste gaffeln nu är 11Nine som erbjuder 80, 100 eller 110 millimeters fjädringsväg. Den upp- och nedvända gaffeln har rejält överdimensionerade rör och kräver en 15 millimeters genomgående axel.

www.11ninefatbikes.com

Däck - Surly Big Fat Larry 4.7

Bara namnet Big Fat Larry får mig att rysa. Det är inte direkt killen man ensam vill möta en mörk vinterkväll. De 4.7 tum breda och 1 400 gram tunga kevlarförstärkta däcken från Surly funkar på 65 till 100 millimeter breda fälgar. Float, float, float my friend. Allt handlar om flytet

www.surlybikes.com

Ram - Borealis Yampa

Borealis (ej att förväxla med borelia, ni tar väl era sprutor?) har sina rötter i Alaska och består av några extremt hängivna fatbikecyklister. Deras ram Yampa är en skönhet att betrakta och nyligen byggdes en komplett cykel ihop som vägde under nio kilo. Så visst går det att tvinga ner en fatbike riktigt ordentligt också, om man bara vill. Självklart är ramen förberedd med fästen för alla tänkbara tillbehör som kan höra ihop med genuin fetcykling.

www.borealisbikes.com

Nav - Paul Rhub 170

Och för dig som bygger en egen fatbike från en lös ram och gaffel så kunde vi inte låta bli att inkludera det här väldigt fina baknavet från amerikanska Paul. Med en bredd på 170mm passar det anodiserade kassettnavet i de flesta fat-ramar som säljs löst på marknaden. Och det bästa är att du kan beställa det i rosa. 

www.paulcomp.com

Ska du skaffa en fatbike? Är du fascinerad av cyklarna eller tycker du att de är grymt fåniga? Kommentera härna nedan. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiofyra med siffror i fältet här

Kommentarer


2015-10-12 10:32   Mattias Backlund

Köpt precis en rätt fin stel hoj. Mest för att den är så jäkla snygg o cool.

MINDRE BRA:
- Konstaterar att det är urtrist på platt hård väg, trögcyklad, däcken kränger i kurvor
- Mitt favoritspår i skogen är fortfarande optimalt för min snabba XC hoj, så jag undersöker nya marker
- Man ska bo nära väldigt lerig/stökig terräng eftersom transportsträckor är trist
- Troligen blir man snabbt ifråncyklad av kompisarna med snabba 29"-raketer beroende på terräng. Det gäller att hitta rätt terräng för WOW-känslan.
- Tar plats inne i min lilla lägenhet

RIKTIGT BRA
- Ball-faktorn troligen högre än en Lamborghini på Stureplan, inte många har sett en sån hoj överhuvudtaget. Kan orsaka titt-köer.
- Kul som fan när man kommer till avsedd terräng som en myr, stora stenar, lera, hala rötter eller klippor på sned. Därför ska man troligen leta efter FAT-kompisar som vill ha samma terräng
- Otroligt trygg cykling i knölig terräng, man vågar trampa på där man förut tvekat
- Äntligen däck som matchar bromsarna, man vågar bromsa riktigt hårt
- Mer motion på kortare cykling
- Variation, man tränar andra muskelgrupper i ben, knän och även skuldror eftersom styre och trampor är bredare. Man brottas verkligen med hojen i uppförsbackar.
- Kanske köper jag en dämpgaffel framöver, men inte tänkt hoja snabbare än 20 i terrängen och då är nog en stel helt ok.

 

2014-03-13 16:57   Anders Nordin

Thomas: kolla in XXL eller Cyclecomponents - de har några modeller. Även Trek och Specialized ska ha några fatbikes rullandes i Sverige.

 

2014-01-26 08:56   Thomas kindhag

Var köper man dessa cyklar i Sverige typ salsa

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!