Gärningsmannaprofilen: Cykelpendlarens fiender | Bicycling.se
Cykelkultur

Gärningsmannaprofilen: Cykelpendlarens fiender

28 nov 2018

Visst är det fantastiskt att cykla till jobbet? Harmoniskt, tryggt och i symbios med dina medtrafikanter rullar du genom staden iklädd perfekt tempererade kläder och ett leende på läpparna. Såklart.

Men se upp! Ett antal fiender lurar i betongvassen. Nedan följer en kartläggning av dessa, så att du i förebyggande syfte kan försöka rädda ditt eget liv. Jag väljer att bortse från de tre mest uppenbara hoten – den cyklisthatande personbilföraren, den långpendlande lycramannen och den vinglande gångtrafikanten på sightseeing-droger – och i stället fokusera på de som ofta slipper undan i debatten om huruvida vi eventuellt, kanske, möjligen kan samsas i trafiken. Men som utgör ack så stora hot mot mänsklighetens tvåhjulsburna.

Stelopererad bilist
Livsfarlighetsnivå, av fem: 4,5/5 (dvs, fyra och en halv cyklistloggor efter varandra här)
Denna till synes stelopererade person, med förkärlek för plötsliga högersvängar, saknar helt rörlighet i nackpartiet. Detta resulterar i överhängande kollisionsrisk med cyklister som färdas i samma riktning, då vägarna oundvikligen korsas vid någon punkt. Den stelopererade undviks enklast genom att cykla i riktning mot trafiken, men då den metoden ej brukar uppskattas av medtrafikanterna ordineras i stället sällsynt färgglada kläder, samt varningsblinkers.  

Stress-immun cyklist
Livsfarlighetsnivå: 1/5
En cyklist från ett parallellt universum, där den tidsaspekt som överskuggar dödliga personers vardag ej existerar. Då styrfart aldrig uppnås (medelhastighet 8 km/h), har personen uppenbara problem att manövrera ekipaget. Resultatet blir köbildning och grav kollisionsrisk bakifrån, men varken glåpord, arga ringklockor eller hyttande nävar når genom bubblan. Den stress-immune färdas på en komfortcykel med upprätt sittposition, så att hen på ett optimalt sätt kan njuta av sin utflykt (som olyckligtvis alltid sammanfaller med rusningstrafik). Lösningen? Megafon modell större.

Senil taxiresenär
Livsfarlighetsnivå: 3/5
Då tvära kast i trafiken verkar utgöra grundidén med taxiverksamhet sker cyklistens närmande uteslutande på egen risk. När en taxi parkerat i anslutning till eller tvärs över en cykelbana kommer en bildörr i 19 av 20 fall att öppnas inom 0,5 sekunder. Då samtliga personer som nuddar en taxibil drabbas av tillfällig minnesförlust ska du icke räkna med att varken chaufförer eller resenärer kommer ihåg att titta sig om före sin exit. Därför bör ett omkörningsavstånd på minst tolv meter åberopas. Helst mer. Vill du vara på den säkra sidan – ta en annan väg.

Buss- och budlastbilschauffören
Livsfarlighetsnivå: 4/5
Föraren av dessa fordon har redan insett att tidtabellen ej lämnar utrymme för hänsyn i trafiken. Det är dags att du förstår innebörden. Kör du om en buss – räkna alltid med att bli prejad på grund av ansvarslöst filbyte. Passerar du en stillastående budbil – räkna alltid med att spetsas av hörnet på en lastlucka. Så länge du garderar dig med detta tänk finns en liten chans att du kommer fram till jobbet. Med betoning på liten. Och blir du ändå trängd av en överlastad sightseeing-buss, se bara till att krypa ihop till en boll och skydda huvudet när du rullar iväg längs trottoaren. Och håll tummarna.  

BUBBLARE:
Betongsuggan
”Rör sig” under ögonhöjd, och flyttar sig inte i första taget. Saknar mörkerseende.

”Nymodigheter”
Motor- och eldrivna skateboards, Hoverboards och kickscooters. Hujedamig.

Snömodden
Kan styra även den mest kompetente cyklist i fel riktning, och innan en hunnit blinka befinner en sig under den där bussen med pressad tidtabell.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettioåtta med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!