Gästkrönika om cykelpolitik: Kristdemokraterna | Bicycling.se
Cykelkultur

Gästkrönika om cykelpolitik: Kristdemokraterna

30 aug 2018

VAL 2018. Fram till valet kommer alla riksdagspartier att få möjligheten att skriva ett gästinlägg om cykel och politik.

"Vi behöver ändra trafikreglerna"

Cykeln är ett fantastiskt transportmedel: friheten, miljöförbättringarna, hälsovinsterna. Till och med studieresultat kan förbättras när barn får cykelmotion till skolan. Forskning visar att det finns stora samhällsekonomiska vinster att göra om fler väljer cykeln.

Cykeln också en praktisk inkarnation av den goda idén att det ska spela större roll vart man är på väg och mindre varifrån man kommer. Med cykeln vidgas närområdet: Fler skolor blir valbara, jobbchanserna ökar och matchningen förbättras.

Jag är den förste att erkänna att många borgerliga politiker och partier historiskt fnyst åt cykeln och vurmat för bilen – trots att cykeln har många av bilens fördelar, men få av dess nackdelar. Det måste ändras.

Vi behöver ändra trafikregler för att främja mer cykling. En regeländring som är enkel att göra – och som borde gjorts för länge sedan – är att följa exemplet från många andra länder och införa en 1,5-metersregel när bil kör om cyklist, för att tydliggöra vad som gäller och öka den oskyddade cyklistens säkerhet. Tyvärr var det bara två partier – (KD) och (L) som röstade för det när frågan prövades av riksdagen i år.

Vi behöver också mer forskning och innovation på området. Vi behöver sprida mer kunskap om alla positiva effekter som kommer med mer cykling. Vi behöver se över skatteregler för att främja cykelpendling.

Men min och Kristdemokraternas övertygelse är att det som över tid ger ökad cykling – med alla dess vinster – är bra infrastruktur. Citatet från filmen Drömmarnas fält – ”If you build it, they will come”– är sant när det gäller cykling: Internationella erfarenheter visar att om vi bygger infrastruktur för säker cykling med flyt, då kommer cyklisterna bli fler och cykla längre. Man ska inte behöva vara entusiast för att vilja välja cykeln för vardagens resor. Man kan ha hur många kampanjer och kommunala cykelpumpar som helst – funkar inte vardagens framkomlighet så kommer folk inte cykla.

I Kristdemokraternas skuggbudget tas därför varenda krona som regeringen lägger på sin tveksamma elcykelpremie i stället till en cykelinfrastruktursatsning: Statlig medfinansiering så att nya, gena, cykelvägar med grundläggande standard kan byggas snabbare och planeras rätt. Då kan fler potentiellt förödande konsekvenser av hål i vägen, tvära kurvor, dålig sikt och blandtrafik med gående undvikas. Och cyklisten behöver stå still så lite som möjligt.

Till skillnad från regeringens elpremie kommer vår satsning alla cyklister till del – inte minst kan cykling för barn underlättas när fler säkra cykelvägar kan bli verklighet. För det är viktigt att bryta den oroande trenden att skolbarn cyklar allt mindre. Det är under unga år som goda hälsobringande vanor, som vardagsmotion, grundläggs.

Ökad cykling är angeläget, men regeringens politik duger inte. För det första är elcykelpremien en felprioritering (gynnar inte ”analog” cykling som har bättre hälso- och miljöeffekter, och går till många som ändå skulle köpt en elcykel). För det andra satsar dessutom regeringen stort i rakt motsatt riktning: 350 miljoner per år läggs också på att barn ska ta bussen på sommarlovet! När skolidrotten och kvällsträningen gör sommaruppehåll – och vardagsmotion särskilt behövs – då förser regeringen nämligen alla mellan 12–19 år med ett gratis busskort! Det vällovliga syftet – att alla ska få ett bra sommarlov – kan naturligtvis främjas på andra sätt än att ge alla unga som skulle kunna cykla till stranden, sommarlovsaktiviteten eller köpcentrumet en blytung sluta-cykla-signal.

Med bra cykelinfrastruktur kommer däremot fler barn och vuxna att cykla. Det handlar om frihet, välmående och ökad hälsa för den enskilde, men också om vår livsmiljö och att mota samhällsekonomiska kostnader som ökat stillasittande medför. Därför är satsningar på cykelinfrastruktur angelägna – för hela samhället.

Och nog borde det nästan betraktas som en mänsklig plikt att underlätta för alla att någon gång få uppleva känslan av frihet när det bär, och bär långt, på en cykel.

Jakob Forssmed, vice partiordförande Kristdemokraterna

 

 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettiosju med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!