Gästkrönika om cykelpolitik: Miljöpartiet | Bicycling.se
Cykelkultur

Gästkrönika om cykelpolitik: Miljöpartiet

31 aug 2018

VAL 2018. Fram till valet kommer alla riksdagspartier att få möjligheten att skriva ett gästinlägg om cykel och politik.

"Sverige ska bli minst lika bra som Danmark"

Ökad cykling är en av Miljöpartiets kärnfrågor. Sedan vi grundades för över 30 år sedan har vi kämpat för att göra Sverige till ett bättre cykelland. Beslut för beslut har vi sett till att det blivit fler cykelbanor, bättre cykelparkeringar och anpassning av biltrafiken. Vårt mål är tydligt: Sverige ska bli ett minst lika bra cykelland som Danmark och Nederländerna.

Att fler cyklar är inte bara bra för klimatet. Även för ekonomi, hälsa och miljö är det en vinstlott. Det skänker också frihet till individen. Att inte behöva välja mellan buss eller spårväg vars tidtabell inte alltid passar ens behov, och en ofta klumpig och dyr bil. Familjer som kan välja bort bilen och i stället införskaffa en lastcykel gör både sin plånbok och sin kalender en tjänst.

Den här mandatperioden har vi tagit fighten för att även staten ska ta sitt ansvar för att göra Sverige till ett bättre cykelland. Vi har infört stadsmiljöavtalen, som innebär att staten medfinansierar kommunala satsningar på cykel- och kollektivtrafik. En miljard per år läggs på det. Vi har också gett elcykeltrenden en rejäl knuff uppåt genom elcykelpremien. Flera vetenskapliga studier har visat att elcyklar ersätter bilpendling, och därför är det en lågt hängande frukt för att minska bilresandet. För bara några veckor sedan blev det också lagligt för cyklister att själva välja om de vill cykla på cykelbanan eller i körfältet. En självklar valfrihet, i synnerhet för dem som cyklar snabbare, om du frågar oss.

Men vi får ändå erkänna, det är en lång bit kvar tills vi är på Danmarks och Nederländernas nivå. Nästa mandatperiod vill vi därför växla upp arbetet:

Mer pengar till bra cykelbanor. Staten måste genom Trafikverket se till att det byggs bra cykelbanor mellan tätorter. Här finns ett stort arbete att göra. Vi vill både skjuta till pengar och förtydliga Trafikverkets roll.

Sänkt hastighet och bättre hastighetsövervakning. Sänkt hastighet i städer lyfts ofta fram som en av de viktigaste åtgärderna för att göra det tryggare och säkrare att cykla. Vi vill att 40 ska bli det nya 50. Samtidigt vet vi att hastighetsgränser ofta tillämpas som en rekommendation snarare än regel. Det vill vi ändra. Vi vill låta kommuner använda kameraövervakning för att säkerställa att hastighetsgränserna följs.

Moderna trafikregler. De flesta trafikregler togs fram i en tid då bilen ansågs vara framtiden. Det finns därför skäl att se över och komplettera dagens regler. Vi vill till exempel göra det möjligt för kommuner att tillåta cyklister att svänga höger mot rött. Det bör också bli krav på att hålla minst 1,5 meters avstånd när man passerar en cyklist. Det är en viktig säkerhetsåtgärd för cyklister i både städer och på landsvägarna.

Även lokalt är cykeln en prioriterad fråga för Miljöpartiet. I Malmö går vi till val på att omvandla stora och breda infartsgator till attraktiva stadsgator, där vi vill bygga tio nya supercykelstråk till och genom Malmö. I Stockholm, där Miljöpartiet under mandatperioden rullat ut cykelbanor i ett aldrig skådat tempo, vill vi avsätta en miljard kronor till cykelåtgärder även under nästa mandatperiod. I kommuner runtom hela landet går vi till val på program för att göra städer till platser byggda för människan, inte bilar, och där cykeln är en grundbult.

Kärnan i att bygga en stad anpassad för cyklister är att våga prioritera i gatuutrymmet. Det handlar inte bara om att vilja stärka ett trafikslag, utan också om att våga prioritera ned något annat. För om alla trafikslag ska prioriteras lika (som flera partier brukar säga), var ska vi då bygga nya cykelbanor? Städer kryllar inte av oanvänd mark. För ett parti som tar cykeln på allvar råder det ingen tvekan: Vi vill bygga cykelbanor på ytor som i dag är körfält och parkeringar. Vi vill prioritera gång, cykel och kollektivtrafik. Vi vill bygga städer för människor, inte bilar. Och vi är beredda att omsätta de fina orden i handling, precis som vi gjort tidigare.

Karolina Skog, miljöminister, MP

Per Bolund, konsument- och finansmarknadsminister, MP

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femton med siffror i fältet här

Kommentarer


2018-09-02 17:19   Branimir

Utmärkt.
Att prioritera innebär att någonting kommer högre på listan medan annat då måste åka ner. T.ex bilar

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!