Ge växelvajrarna smörj! | Bicycling.se
Prylar / Meka

Ge växelvajrarna smörj!

20 aug 2013

Hur en cykels växlar fungerar är helt beroende av låg friktion mellan vajer och hölje. Vårdar du dem så håller de längre och växlarna fungerar smidigare. Vi visar dig hur man gör.

Lite smuts är allt som krävs för att en ny cykel skall kännas som en gammal. Hur då? Så fort vatten, grus och smuts kommer in i växel- och bromshöljen, så försämras känslan i bromshandtag och växelreglage. Och en cykel vars växlar och bromsar känns svampiga kan helt förstöra en cykeltur. 

Särskilt nu under sen höst och vinter så är det viktigt att regelbundet underhålla vajrar och höljen för att den där härligt direkta och exakta känslan skall finnas kvar efter att du forsat genom snö, lera, vatten och annat höstbråte. Så här gör du för att friska upp vajrarna!

Steg 1: Växla upp kedjan på det största kassettdrevet bak. Växla sedan med reglaget till den tyngsta växeln - utan att trampa! Kedjan ligger då kvar på största kassettdrevet och resultatet blir en slak växelvajer. Nu kan du haka ur vajer och hölje ur vajerstoppet på ramens kedjestag. Du behöver alltså inte lossa vajern från bakväxeln eller skruva på någon av växelns justerskruvar.

Steg 2: Torka av smuts från vajern.

Steg 3. Använd ett torrt vaxbaserat smörjmedel (exempelvis Finish Line Krytech) för att smörja vajrarna. Låt smörjmedlet rinna längs vajern in i höljet. Torka av vajern noga, överflödigt vax kommer bara att dra åt sig smuts. När hölje och vajer är smorda ska höljet löpa lätt längs med vajern. Känns det fortfarande som om det finns onödig friktion kan det vara dags att byta vajer.

Skulle bakväxeln fortfarande fungera dåligt efter att inställningar gjorts och vajern fått all rekommenderad kärlek är det kanske dags att byta vajrar och höljen. Eller kanske kedja och kassett. Eller alltihop.

Låg friktion i alla vajersystem är a och o för god funktion, både när det gäller växlar och bromsar. En detalj många med v-broms glömmer är att smörja vajern där den löper i det böjda metallrör som leder till bromsen. Haka av det, torka rent och smörj!

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttiotre med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!