Gravel-prylarna du inte vill vara utan | Bicycling.se
Landsväg / Cykelcross

Gravel-prylarna du inte vill vara utan

24 apr 2015

Vi listar sju sköna prylar som gör din grusvägscykling så mycket bättre.

Däck
Det ska vara brett, tåligt och med rätt mönster. Eftersom det inte finns några tävlingsregler som sätter stopp är det nästan bara ram och gaffel som begränsar hur breda däck du kan använda. No Tubes The Crow eller Clement X'Plor MSO är populära bland amerikanska vänner av grus. Italienska Challenge gör graveldäcket Almanzo som är en lätt och tunn variant för tävling, men också den tåligare slitvargen Gravel Grinder (bilden), med både tjockare slitbana och däcksidor.

 

Styre
Man kan så klart inte kan ha ett vanligt racerstyre på en gravelbike, eller? Jodå, men för den som vill ha ett styre med lite mer rörelsefrihet och hävarm finns det styren med lite annorlunda form. Soma June Bug Bar, On-One Midge (bilden) eller Salsa Woodchipper är alla "typiska" gravelbikestyren, medan ENVE SES är en lite försiktigare hi-tech-variant.



Sadelstolpe
Fjädrade sadelstolpar för den som kräver lite avlastning och komfort. Specialized CG-R (bilden) eller Cirrus Body Float är två lösningar med olika utföranden och mängd fjädring. Enligt Cirrus även tänkt att du inte ska behöva stå upp lika mycket på ojämnt underlag.



Däckslappar
Är du ute på långtur får du inte bli stående med söndertrasade däck. Därför är det smart att ta med sig inte bara extra slangar, utan även lagningslappar för däcken. Park Emergency Tire Boot TB-2 är ett utmärkt alternativ.


Styrlinda
För högre komfort under långa pass på dåliga vägar kan det vara smart att tänka på styrlindan. Det finns flera varianter med gel som dämpar vibrationer, exempelvis Bontrager Double Gel Cork.
Ett annat alternativ kan vara att köra med dubbla lindor. Tänk bara på att styret blir tjockare, vilket kanske inte är optimalt om du har små händer. 

Styrpads
För maximal dämpning och komfort oavsett styrlinda är gel-pads under styrlindan lösningen. Monteras direkt på styret innan lindan, ger dämpning utan att styret för den skull blir onödigt tjockt. Padsen på bilden kommer från Fizik.

Packväskor
Eftersom det kan vara svårt att få plats med all extra utrustning och tillbehör i ryggsäcken eller fickorna kanske en Tri Bag eller Swat bag kan vara en bra lösning för mat och extra småprylar.
 

Läs också
Gravel-biking – vad är det? 
11 tips om du vill bli en gravel-cyklist

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiotvå med siffror i fältet här

Kommentarer


2015-04-26 18:54   Erik Nohlin

Mer GRUS och GRAVEL åt folket och mindre reaktionära gubbfasoner (Spuden) Älskar att cyklingen blir mer och mer mångfacetterad och kan erbjuda något för alla.

 

2015-04-24 22:18   Johan Ryd

Jag växte också upp med bara grusvägar och har aldrig haft någon större längtan tillbaka. Men så "råkade jag" köpa en komfortcykel med grövre däck förra sommaren och sedan dess har jag varit fången i gruset (eller gravel som ni verkar säga numera) igen , och där kommer jag nog att bli fast , för att slippa trafiken är ju halva nöjet med cyklandet. Återvunnen passion fast utan punkteringar.
Tack för mig!

 

2015-04-24 15:15   Björn Eriksson

Storstadsfenomen, på landsbygden är det mycket grusåkning, dels för att det är grusvägar, och dels för att vinterns grus ligger kvar länge på innan det sopas upp på lågt prioriterade asfaltvägar, typ vägföreningar.

 

2015-04-24 11:58   Grusad Liggist

Med lågräsern undviker jag grusvägar som pesten, men md rätt cykel och däck är grusvägar riktigt kul (och oftast med trevligare omgivningar). Lut kan jag inte ens komma ihåg från barndomens somrar i norrland; efter en runda på Järva cykelleder och på rid- och andra stigar i trakten kan man å andra sidan lukta såväl häst som ko (gödsel alltså). Dessutom håller grusvägarna inte sällan en bättre kvalitet än den s k cykelinfrastrukturen i trakten. Med en grusvägsräser behöver man inte vända bara för att asfalten plötsligt får belgisk pavé att se jämn och fin ut eller för att den övergår i sand och grus.

Vad gäller däck, fungerar Challenge Fango också riktigt bra, speciellt på de grusvägar som under våren mer liknat leråkrar ...

(Ironiskt nog har jag ett Salsa cyclocrosstyre på landsvägscykeln och ett Deda 35 på grusvägsräsern: Zipp's cx-linda dämpar bra.)

 

2015-04-24 11:15   Spuden

Nu får ni väl ge er med grusvägsromantiken. Det finns fortfarande folk inom cykelsporten som var med då vi nästan alltid körde grusväg och det är minsann inget som behöver återupplevas. Dammiga grusvägar med massor av potthål och förrädiska mittsträngar som förorsakade vurpor. Ofta var vägarna behandlade med lut som luktade pyton och förstörde cyklarna och kläderna. Nej var glada för asfalten och låt grusvägarna försvinna i glömska. Alla cyklister behövs ute på asfalten för att stå emot bilismen, vi skall inte vika ner oss och fly in i grusforntiden.
Jag skriver grus, grusåkning. Stoppa anglifieringen inget mer gravel !!

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!